گروه گفتگو: شهرداری یزد و دبیر اجرایی جشنواره رضوی کارگروهی را برای هر چه بهتر برگزار شدن نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد، تشکیل دادند.

گروه گفتگو: امسال یزد میزبان نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی است در این راستا شهرداری یزد طی مصوبه ای که در صحن علنی شواری شهر یزد تصویب شد و همچنین با دستور مستقیم شهردار بنا بر همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری جهت هر چه باشکوه تر برگزار شدن این جشنواره در یزد، دبیر اجرایی جشنواره با معاونت خدمات شهری شهرداری کارگروهی را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره ارزشمند تشکیل دادند. لذا این امر بهانه ای شد تا با جعفر امین مقدم معاون خدمات شهری شهرداری یزد به صحبت بنشینیم، متن زیر حاصل این گفتگو است.

جناب آقای امینی مقدم، شهرداری به عنوان حامی چه اقداماتی را برای آماده کردن فضای شهر در طول برگزاری جشنواره در برنامه خود قرار داده است؟

بخش های مختلف این جشنواره با توجه به اهداف نظام در راستای ترویج فرهنگ رضوی در سراسر کشور پراکنده شده است که خوشبختانه امسال یزد افتخار میزبانی نهمین دوره این جشنواره ملی را داشته است تا در نهادینه کردن فرهنگ رضوی نقش کوچکی داشته باشد. به همین دلیل شهرداری یزد نیز برای تحقق این هدف با دبیراجرایی جشنواره تفاهم نامه ای را امضا کرد که مطابق آن قرار شد همکاری های لازم را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره داشته باشد. آماده و مناسب سازی سطح شهر از جمله کارهایی است که در این راستا انجام خواهد شد که ساخت و نصب تندیس و بنرهای تبلیغاتی، آذین بندی شهر و در کنار آن حمایت های مالی از جشنواره از اقداماتی است که این نهاد انجام خواهد داد.

اضافه شدن بخش سبک زندگی رضوی به این دوره از جشنواره تا چه اندازه می تواند در بهبود سبک زندگی شهری، الگوهای رفتاری و خلقیات فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشد.

به عقیده من نوع سبک زندگی هم می تواند باعث تعالی فرد شود و هم عقب رفت او را در پی داشته باشد. امروزه این مبحث یکی از چالش های مطرح شده در کل دنیا است و همان طور مقام معظم رهبری سال ها بر نقش تهاجم فرهنگی تاکید داشتند و این دغدغه در سوال های مطرح شده توسط ایشان نیز مشهود است نشان می دهد که این مسئله بسیار مهم است. متاسفانه آنچه که مشخص است این روزها سبک زندگی ما به سمت و سوی درستی نمی رود پس مطمئنا گسترش سبک زندگی رضوی و جایگزین شدن با سبکی که توسط برخی رسانه ها تبلیغ می شوند، می تواند در این شرایط بسیار راه گشا باشد، سبکی که می تواند ما را از وضعیت موجود نجات دهد و بسیاری از مشکلات دنیا را حل کند و ما را به تعالی برساند.


شهرداری در نظر دارد برای سال آینده پیشنهادهایی را برای ساخت فیلم هایی با مفاهیم شهروندی بر مبنای سبک زندگی رضوی در اختیار فیلمسازان قرار دهد.


با توجه به برگزاری این جشنواره در سطح ملی، شهرداری یزد برای شناساندن این استان به میهمانان جشنواره چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

شهرداری به عنوان متولی اداره شهر در کنار دیگر وظایفش، یک سری اهداف فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است استان یزد با پیشینه خوبی که در زمینه سبک زندگی مبتنی بر احکام دینی دارد می تواند به عنوان الگو عمل کند، البته ناگفته نماند امکان دارد نقاط تاریکی هم در زندگی مردم یزد وجود داشته باشد که مطمئنا با اطلاع رسانی، آموزش و مطرح کردن راهکارهای مناسب برطرف خواهد شد. مشارکت یزد در این جشنواره و تعامل با دیگر استان ها و حضورش در مجموعه رضوی می تواند در انتشار الگوهای رفتاری خوب این استان و جذب فرهنگ های درست سایر استان ها بسیار موثر باشد. البته از سوی دیگر استان یزد جذابیت های گردشگری بسیاری دارد که خوشبختانه این جشنواره فرصتی است تا به راحتی بتوانیم این اماکن را به میهمانان بشناسانیم، البته این امر در اقتصاد و تعاملات فرهنگی یزد با دیگر استان ها بسیار مفید است شاید اگر خارج از برنامه جشنواره قرار بود این اقدامات انجام شود احتیاج به زمان بیشتر و برنامه ریزی جدی تری بود.

مهمترین رسانه هنری برای انتقال فرهنگ، تلویزیون و سینما است شهرداری در این خصوص تا چه اندازه از این رسانه بهره برده است؟

به طور قطع رسانه های تصویری در انتقال فرهنگ نقش عمده ای دارند اما به عقیده من سینما به این دلیل که جذابیت بیشتری برای جوانان دارد نسبت به تلویزیون در این زمینه تاثیر بیشتری دارد پس باید حال که به واسطه برگزاری جشنواره بستر مناسبی فراهم شده بیشترین استفاده را از این رسانه کنیم و به طور غیر مستقیم مفاهیم مورد نظرمان را منتقل کنیم. برای مثال فیلم هایی را تولید کنیم که هم یزد را معرفی کند و هم در گسترش فرهنگ رضوی گام بردارد. شهرداری هم تمام تلاشش را خواهد کرد تا فرهنگ شهروندی و احترام به حقوق دیگران را برمبنای فرهنگ رضوی رواج دهد که البته شهرداری هم مطمئنا در سال های آینده قوی تر عمل خواهد کرد و از این رسانه ارزشمند بهره بیشتری خواهد برد.

آیا شهرداری در این دوره از جشنواره در حوزه حمایت مالی از تولید فیلم ها هم وارد خواهد شد؟

بله در جشنواره رضوی شهرداری حتما از فیلم ها حمایت خواهد کرد، مخصوصا آثاری که ارتباط بیشتری از نظر موضوعی با مسائل و مشکلات شهری داشته باشند حتی باید اعلام کنم در اقدامی با سیاستگزاری شهردار و شورای شهر قرار است برای سال آینده این نهاد پیشنهادهایی را برای ساخت فیلم هایی با مفاهیم شهروندی بر مبنای سبک زندگی رضوی در اختیار فیلمسازان قرار دهد. همچنین درصددیم در این دوره از جشنواره به فیلم های برگزیده ای که در راستای این مضامین ساخته شده اند جوایزی تعلق گیرد.

در زمان برگزاری جشنواره این نهاد برای ایجاد شور و نشاط بین شهروندان یزدی چه تدابیری اندیشیده است؟

یکی از عمده ترین پارامترها برای اینکه یک جامعه شهری ارتباطات مفید تر و کم تنش تری با هم داشته باشد ایجاد فضایی شاد و پر نشاط است که برنامه هایی نظیر جشنواره ها و فستیوال ها در به وجود آوردن چنین محیطی و ایجاد همدلی بین شهروندان نقش بسیار موثری دارند، در این میان جشنواره رضوی به این دلیل که مبتنی بر آموزه های دینی است و مردم یزد نیز از چنین برنامه هایی استقبال می کنند می تواند شور و نشاط بسیاری را برای شهرمان به ارمغان بیاورد که تاثیر آن تا مدت های زیادی باقی بماند.

حرف آخر:

عشق عمیق مردم یزد به امام رضا (ع) انکار ناپذیر است که من امیدوارم این جشنواره بابی باشد برای شناخت عمیق تر از سبک زندگی آن حضرت و رواج بیشتر آن میان مردم. به عقیده من ارزش ها باید به مردم شناسانده شود که در صورت آموزش درست بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما حل خواهد شد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا