غلامعلی دهقان ، عضو شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در گفت و گو با ایرنا درباره ایجاد فضای باز فرهنگی در کشور گفت: دولت تدبیر از همان آغاز فعالیت های انتخاباتی خود نشان داد که به توسعه فرهنگی می اندیشد و در یک سال گذشته تمام تلاشش را برای گام برداشتن موثر در این زمینه انجام داده است.

وی تعامل مثبت و سازنده با اهالی سینما و برداشتن محدودیت در نشر برخی کتاب ها را از جمله تلاش های دولت در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی دانست.

دهقان ادامه داد: تاکیدات مکرر شخص رییس جمهور مبنی بر اینکه موضوع فرهنگ نمی تواند تحمیلی باشد و باید به گفتمان سازی توجه کرد، نشان می دهد دولت تدبیر بخوبی اهمیت موضوع فرهنگ را دریافته و خواهان اعمال روش های اقناعی در این باره است. 

وی بیان داشت: تجربه 100 سال اخیر ملت ایران نشان می دهد هر گاه در مقوله فرهنگ پای زور و تحمیل به میان آمده جواب نداده است و باید اعتراف کرد برخی سخت گیری های فرهنگی در دهه اول انقلاب نتوانست موفقیت آمیز باشد .

دهقان با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ و اندیشه با فکر و ذهن آدمی نسبت مستقیمی دارد تصریح کرد: باید بهترین روش ها را به کار گرفت تا به موفقیت واقعی در زمینه فرهنگی رسید، می بایست به جای روش های سلبی و تحمیلی به روش های اقناعی و ایجابی اندیشید.

این فعال فرهنگی در ادامه به موانع موجود در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید قبول کرد که اصولا نمی توان کاری کرد که همگان مانند هم بیندیشند، در جامعه امروز هم خرده فرهنگ های قابل توجهی شکل گرفته است.

به گفته وی بخشی از جامعه ما نوعی نگاه منفی به موضوع مدرنیسم دارد و به نظر می رسد بخشی از این نگاه ناشی از عملکرد منفی برخی از روشنفکران در 100 سال اخیر بوده است.

دهقان با اشاره به اینکه خوشبختانه به مدد انقلاب و شکل گیری گفتمان اسلام سیاسی ، دیگر آن جریان روشنفکری پایگاهی ندارد ، افزود: به نظر می رسد با توجه به این مسئله، دامن زدن به خطر روشنفکران وابسته و غربزده از سوی این جریان فکری سیاسی درست نیست و یک جریان با درست کردن دشمن فرضی تلاش می کند منافع جناحی و سیاسی خود را پیش ببرد.

 

 وی در عین حال فضای باز فرهنگی را به معنای ولنگاری و فساد ندانست و ادامه داد: تمامی انقلابیون اصیل و مبارز که قبل از انقلاب مبارزه فرهنگی داشتند امروز معتقد به فضای باز فرهنگی هستند یعنی فضایی سالم که بتوان با تضارب آرا و اندیشه دیدگاه خود را مطرح کرد؛ بی تردید در چنین فضایی است که جوانان می توانند رشد کنند.

به گفته وی اصولا نمی توان جوان را با اکراه و تحمیل به فرهنگ خاصی هدایت کرد؛ می بایست در یک دیالوگ با آنان رو به رو شد، سخنانشان را شنید و پاسخ لازم را داد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا