گروه گفتگو : بابک بهداد، کارشناس کارگردانی سینما و یکی از فیلمسازان حوزه مستند است که توانسته در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی خوش بدرخشد.

گروه گفتگو : بابک بهداد، کارشناس کارگردانی سینما و یکی از فیلمسازان حوزه مستند است که توانسته در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی خوش بدرخشد. در حال حاضر وی در نهمین دوره جشنواره ملی فیلم رضوی عضویت در هیئت انتخاب را بر عهده دارد.
در ادامه گفتگو با این فیلمساز را در مورد روند جشنواره و انتخاب فیلم ها می خوانید:

سطح کیفی آثار دریافتی جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟

این جشنواره با توجه به پتانسیل بالا می تواند آثار بسیار فاخری را در خود جای دهد در این دوره کیفیت آثار می توانست بالاتر باشد از لحاظ موضوع و محتوا جای کار بیشتری داشت که البته این موضوع به پژوهش و دیدگاه مستند سازان به این مضامین برمی گردد اما در کل توقع بیشتری داشتم. البته ساختار برخی فیلم ها در جایگاه خوبی قرار داشت ولی تعداد بسیاری از آنها جای کار بیشتری داشت این فیلم ها از نظر تصویربرداری، مونتاژ و کارگردانی حقیقتا در جایگاه خوبی قرار نداشتند ضعف کارگردانی و مونتاژ در بیشتر فیلم ها دیده می شد موسیقی در جای درستی به کار نرفته بود و وجود موسیقی اضافه در اکثر آثار به چشم می خورد که این امر صداهای مستند را در خود محو کرده بود. تنها تعداد  10-12 فیلم قابل قبول بود.

درباره روند انتخاب فیلم ها کمی توضیح دهید.

فیلم ها را با دقت نگاه کردیم و کارگردانی، تصویربرداری تمام موارد مربوط به فیلم ها مورد برسی قرار گرفت. امسال در بین فیلم سازان کسانی بودند که بالای 10 اثر هم به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند به عقیده من یک مستند ساز خودش باید تشخیص دهد که برای جشنواره نیازی به ارسال این همه اثر نیست و این فیلم ها بیشتری گزارشی بودند و یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند. اگر فیلمساز تنها برای تجربه فیلم ساخته است و می داند که اثرش درخور توجه نیست نباید آن را به جشنواره ارسال کند.

با توجه به اضافه شدن سبک زندگی به موضوعات جشنواره چه تعداد از فیلم ها به این حوزه مربوط می شدند و آیا واقعا این فیلم ها می تواند تلنگری در سبک زندگی مردم باشد و در رفتار اجتماعی آنها تاثیر بگذارد؟

بخش بسیار مهمی است که از لحاظ موضوع بسیار تاثیر گذار است و سبب شده فیلمساز به طور غیرمستقیم به موضوع امام رضا بپردازد. خوشبختانه فیلم های بسیار خوبی در این بخش قرار گرفته است توصیه می کنم سال آینده نیز این بخش در جشنواره حضور داشته باشد. در مورد تاثیر آن نیز در زندگی افراد نیز باید گفت بستگی به این دارد که فیلم کجا نمایش داده شود اگر تنها به جشنواره بسنده کنیم به طور قطع تاثیری ندارد اما اگر در تلویزیون هم در اختیار مخاطب قرار گیرد به طور قطع تاثیر بسیاری خواهد داشت.

آیا فیلم ها در سطحی بودند که انتخاب را برای هیئت انتخاب دشوار کند؟

در واقع نه. توقع داشتم فیلم های بهتری در جشنواره شرکت کنند متاسفانه ضعف کارگردانی، و محتوا از عمده مشکل  فیلم ها بود.

آیا فیلمی  شما را به وجد آورده است؟

بله ولی متاسفانه تعداد آنها بسیار محدود بود. زمانی که صحبت از فیلم مستند می شود یعنی باید تمام آیتم ها از کارگردانی وموضوع گرفته تا صدابرداری و مونتاژ درست در نظر گرفته شود و خوشبختانه چند فیلم در این دوره این موارد را به درستی رعایت کرده بود و من بسیار خوشحال شدم.

روند اجرایی جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟

 تیم اجرایی و فضا بسیار صمیمی است و همه چیز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.  از تیم اجرایی کمال تشکر را دارم.

نظرتان در مورد ترکیب اعضای هیئت اجرایی در بخش مستند چیست؟

ترکیب هیئت انتخاب تصمیم دبیرخانه جشنواره است و من فکر می کنم امسال ترکیب بسیار خوب در نظر گرفته شده است که واقعا جای تشکر دارد چون در برخی جشنواره ها هیئت داوران یا انتخاب بخش مستند،  از همکاران داستانی انتخاب می شوند که به عقیده من اصلا درست نیست و اعضا باید از جمع مستند سازان برگزیده شود.

در این دوره از جشنواره کیفیت آثار سینماگران را چطور ارزیابی می کنید؟

در مجموع کیفیت آثار در حد مطلوبی نبود که مطمئنا بخشی از آن به مدیریت تولید بر می گردد یعنی اگر قرار به توسعه این جشنواره و بین المللی شدن آن است فکر می کنم باید برنامه ریزی و تحقیقات دقیق تری انجام شود و از فیلمسازان و مستند سازان برای تولید این فیلم ها دعوت به عمل آید.

پیشنهادتان برای فیلم سازان چیست؟

مطالعه و تماشای فیلم مهمترین اصول پیش از تولید است و من به تمام فیلم سازان جوان پیشنهاد می کنم که پژوهش در مورد موضوعات را در برنامه کاری خود قرار دهند.

اضافه شدن بخش سبک زندگی رضوی به این دوره از جشنواره در تولید آثار کیفی تر نقشی داشته است؟

بله. در واقع بهترین فیلم های ارسالی در این بخش قرار داشتند.

به نظر شما آیا مرزی بین سینمای مستند و داستانی وجود دارد؟

قطعا. سینمای مستند و داستانی دو مقوله جدا هستند و در همه جای دنیا، فیلمسازان و جشنواره های مخصوص به خود را دارد البته ممکن است کسی که در بخش داستانی کار می کند به حیطه مستند هم وارد شود و برعکس، اما مرز میان این دو هیچگاه برداشته نمی شود.

نظرتان را راجع به سینمای موضوعی و سفارشی بگویید.

از نظر من در تمام دنیا 90 درصد فیلم های مستند، به صورت سفارشی ساخته می شوند اما نباید تنها به شیوه سفارشی کار کرد، فیلمساز باید نظرات و رویکردهای خود را اعمال کند و سبک خود را در آثار پیاده کند.

برگزاری جشنواره را در یزد چگونه ارزیابی می کنید؟

از نظر من برگزاری جشنواره در این شهر کار ارزشمندی است که امیدوارم تاثیرات مثبتی هم بر سینمای مستند ایران داشته باشد.

حرف آخر:

جشنواره باید جریان سازی کند و تاثیرات مثبتی روی فیلمسازان بگذارد ما باید هر سال شاهد اتفاقات بهتری در آن باشیم و این کار نیازمند یک مدیریت منسجم است. پیشنهاد می کنم دبیر و مکان جشنواره ثابت باشد همچنین دبیرخانه دائمی داشته باشیم تا جشنواره را به سطح بین المللی سوق دهیم.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا