گروه گفتگو: امیر توده روستا، دارای لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده سوره تهران است. توده روستا در نهمین جشنواره مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد یکی از اعضای هیئت انتخاب در بخش داستانی است.

گروه گفتگو: امیر توده روستا، دارای لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده سوره تهران است، وی عضو صنف فیلم کوتاه خانه سینما (سال1383)، سازنده بیش از 14 فیلم کوتاه داستانی، حضور در بیش از 50 جشنواره داخلی و خارجی و کسب جوایز از جشنواره های متعدد، بخشی از کارنامه اوست، توده روستا در نهمین جشنواره مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد یکی از اعضای هیئت انتخاب در بخش داستانی است در ادامه گفتگو با این فیلمساز را در مورد روند جشنواره و انتخاب فیلم ها می خوانید:

سطح کیفی آثار دریافتی جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من درهر دو بخش  فیلم های داستانی کاملا شبیه جشنواره های دیگر در کشور بود. تعداد فیلم های بد، متوسط و خوب در اندازه و مقیاس یکی بود. شاید بتوان گفت این جشنواره فیلم متوسط کم داشت.

درباره روند انتخاب فیلم ها کمی توضیح دهید.

مثل هر هیئت انتخاب دیگری ابتدا بدون هیچ پیش فرضی شروع به دیدن فیلم ها کردیم و بعد از دیدن فیلم ها سطح آنها، به صورت عمومی برای ما روشن شد، دیدگاه افرادی که در هیئت انتخاب بودند هم مشخص شد و با شناختی که از هم و فیلم ها پیدا کردیم این تعامل بین ما شکل گرفت. فیلمی هم که خوب بود با 5 رأی موافق وارد بخش مسابقه می شد و غالب  فیلم های انتخابی ما این طور بود یعنی با رأی بالا وارد می شد. قرار شد بخش دیگری هم اضافه شود به نام بخش جنبی که دبیر جشنواره جایگزینی فیلم های انتخاب شده در این بخش را انجام می دهد. فقط در فیلم های بخش جنبی بود که اختلاف نظر آن هم نه به طور خیلی فاحش وجود داشت چون فیلم ها از استاندارد های تقریبا لازمی برخوردار بودند و تلاش خودشان را کرده بودند و برای این که تشویق شوند این بخش را با حمایت دبیر جشنواره به آن اضافه کردیم.

با توجه به اضافه شدن سبک زندگی به موضوعات جشنواره چه تعداد از فیلم ها به این حوزه مربوط می شدند و آیا واقعا این فیلم ها می تواند تلنگری در سبک زندگی مردم باشد و در رفتار اجتماعی آنها تاثیر بگذارد؟

 در ابتدا اگر از نگاه تجربی به قضیه نگاه کنیم حضور این بخش خیلی لازم است و قطعا امسال می تواند تأثیر خودش را در فستیوال بگذارد. حالا از کدام بعد این تأثیر را می گذارد؟! قطعا فیلم سازانی که از این شهر و شهرهای دیگر برای این فستیوال می آیند، با دیدن فیلم های بخش سبک زندگی می توانند تجربیات جدیدتری را بدست آورند و این موضوع می تواند به روند فیلم سازی آنها در آینده کمک کند. اما اگر بخواهیم از نگاه مخاطب شناسی به فیلم های حاضر در بخش سبک زندگی نگاه کنیم به نظر من دو دیدگاه وجود دارد و ما سعی کردیم فیلم هایی که انتقاد یا نقد اجتماعی دارند و فیلم هایی که در ذهن خودشان به دنبال یک مدینه فاضله  میگردند، فیلم هایی که تلاش می کنند بعد دیگری از زندگی را با یک محتوای منفی گرایانه نشان بدهند، به شرط آنکه از ساختار سینمایی مطلوب بهره مند باشند استفاده کنیم و من احساس می کنم که تقابل این دو بخش در کنار هم،  یعنی سبک زندگی در کنار بخش اصلی که مربوط به امام رضا هست معنای خاصی به همراه داشته باشد.

آیا فیلمی شما را به وجد آورده است؟

بله بود ولی محدود بود.

روند اجرایی جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من از همه جشنواره هایی که در ایران به عنوان هیئت انتخاب و داور بودم، خیلی بهتر بود و واقعا انتظار نداشتم. از ساده ترین موضوع که مسأله ایاب و ذهاب بود تا برسیم به ماجرای روابطی که اعضای برگزاری جشنواره با ما که هیئت انتخاب بودیم داشتند. آنها هیچگونه دخالتی در کارهای ما نمی کردند، بهترین اطلاعات را بدون هیچ موضع گیری در اختیار ما قرار می دادند.

در این دوره از جشنواره کیفیت آثار سینماگران را چطور ارزیابی می کنید؟

درصد فیلم هایی که نگاه سطحی داشتند خیلی زیاد بود. نگاه به پوسته ماجرا خیلی زیاد بود ولی هسته را زیاد ندیده بود.

- آیا پیش آمده اعضای هیئت در انتخاب فیلمی با هم دچار اختلاف سلیقه شوید و در این صورت چطور این مشکل را حل کردید و یا عمدتا اختلاف بیشتر بر سر چه موضوعی بوده است؟

بله اختلاف سلیقه شاید راجع به یک یا دو فیلم بود. در جاهای مختلف راه های متفاوتی وجود دارد. باید در این اختلاف سلیقه ها بتوان از فیلم دفاع کرد. اگر من مدافع یک فیلم هستم احتمالا چیزهایی از فیلم دریافت کرده ام که همکار من آن مفاهیم را دریافت نکرده باشد و من سعی میکنم با توضیح دادن، دلایل خودم را بیان کنم و ممکن است در خیلی از موارد این اتفاق بیافتد که نظرها تغییر کنند.

 آیا فیلم های هم بود که اعضا بدون هیچ بحثی آن را برای بخش مسابقه انتخاب کنند؟

بله صد در صد.

کیفیت آثار سینماگران ما را چه طور ارزیابی می کنید؟

اگر منظورتان فیلمسازان یزدی است شاید این جشنواره جای مناسبی برای این مقایسه نباشد. به این دلیل که جشنواره در یزد برگزار می شود و فیلمسازان از آگاهی بیشتری برخوردارند بنابراین کیفیت و تعداد آثار بالا رفته است که البته من احساس نمی کنم دلیل اصلی این باشد اما در بخش اصلی به نظرم یک مقدار از فیلم های شهرهای دیگر پیشی گرفته است. اولین چیزی که از فیلم دیده میشود کیفیت فنی فیلم است اما لزوما پشت پرده دوربین های دیجیتال جدید که همه چیز را با کیفیت تصویربرداری می کنند نمی توان یک فیلم را تنها به این خاطر که از لحاظ فنی کیفیت خوبی دارد انتخاب کرد قطعا کیفیت محتوایی و فنی را با هم سنجیدیم. هیئت انتخاب هم همه تلاششان همین بود. ما در هر دو بخش  فیلم هایی را داشتیم که از لحاظ بصری خیلی خوب بودند ولی این کافی نیست. اما فیلم هایی که در جشنواره رد می شدند هردو را نداشتند.

پیشنهادتان برای فیلم سازان چیست؟

فیلم دیدن. هر حرفه ای با دیدن شکل می گیرد. یک آشپز تا نبیند نمیتواند آشپزی کردن را یاد بگیرد. هرچیزی را باید اول دید. اولین چیز فیلم دیدن هست و بعد کتاب خواندن، مقاله خواندن و کلاس رفتن. با دیدن فیلم های بد می توان فیلم بد نساخت. چرا ما همیشه باید فکر کنیم که  با دیدن فیلم های مثلا آقای فرهادی می توانیم فیلم های خوب بسازیم؟!  اینگونه نیست ما باید با دیدن فیلم های بد یاد بگیریم  فیلم بد نسازیم و با دیدن فیلم های خوب یاد بگیریم فیلم خوب بسازیم .

کیفیت فیلمنامه ها در بخش داستانی چه طور بود؟

خیلی خوب نبود. در بعضی فیلم ها ضعف فیلمنامه، در بعضی ضعف در تدوین و در تعدادی از فیلم ها ضعف کارگردانی وجود دارد.ولی ما داور نیستیم و اجازه نداریم آنها را داوری کنیم. ما فیلم ها را بر اساس استاندارهای ذهنی خودمان و قوانین جشنواره انتخاب می کنیم و به داوران تحویل می دهیم. طبیعتا نگاه داور با هیئت انتخاب متفاوت است. متفاوت از این نظر که ریزبینی و دقت نظر بیشتری وجود دارد و داوران، فیلم موجز می خواهند. برای مثال 6دقیقه از یک فیلم گذشته است و هنوز فیلم با من ارتباط برقرار نکرده است. فیلم هایی که ساخته شدند اغلب فیلم هایی هستند که ازسینمای بلند الگوبرداری کردند. ما این موضوع را در فیلم کوتاه نمی توانیم بپذیریم. فیلم کوتاه داستان کوتاه میخواهد.

حرف آخر:

 باید تشکر کنم از برگزار کنندگان این جشنواره که شرایط خیلی خوبی را برای ما فراهم کردند. هم برای ما و هم برای فیلمسازانی که در این شهر فیلم میسازند. فرصت خیلی خوبی برای فیلمسازان یزد است که بتوانند از فیلم های  دیگر و ارتباط با فیلمسازانی که برای جشنواره فیلم ارسال کرده اند بهره ببرند. توصیه من به برگزار کنندگان جشنواره این است که حتما بودجه خاصی را برای تولید فیلم ها در این زمینه در نظر بگیرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا