گروه گفتگو: حسین روشن بخش یزدی  فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما است که تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سریالهای تلویزیونی، مجموعه های انیمیشن، داستانی و مستند را در کارنامه خود دارد.

وی که هم اکنون سرپرست انجمن سینمای جوان یزد می باشد تاکنون در بیش از ده جشنواره فیلم استانی و ملی به عنوان عضو هیئت انتخاب و داوری فعالیت کرده و در نهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی نیز یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی می باشد. در همین راستا گفتگویی با وی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

سطح کیفی آثار جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مورد روند انتخاب فیلم های حاضر در بخش مسابقه نیز توضیح کوتاهی بدهید؟

 آثار ارائه شده به بخش داستانی جشنواره نهم رضوی به طور کلی از کیفیت قابل ملاحضه ای برخودار نبودند و این حقیقت خصوصا در مورد فیلم های بخش اصلی مسابقه بیشتر مصداق داشته و محسوس تر به نظر می رسید. اگرچه در بخش سبک زندگی با توجه به گستره و وسعت بیشتر، آثار به نسبت کیفی تری ارسال شده بود. لیکن در یک برآیند کلی، سطح فیلم ها حداکثر متوسط به نظر می رسید.

اما در مورد انتخاب آثار، بازبینی فیلم ها در مدت زمان محدود و در دسترس، یادداشت برداری و درج امتیاز های شخصی اعضاء هیئت، مقایسه با آثار قبل و بعد، بحث و جدل های اقناعی و عاقبت هم رای گیری به شیوه ای دموکراتیک روند طی شده اجمالی برای انتخاب آثار بود.

با توجه به اضافه شدن بخش سبک زندگی به جشنواره، چه تعداد فیلم در این حوزه شرکت کرده بودند؟ آیا ساخت این گونه فیلم ها می تواند تلنگری درسبک زندگی مردم باشد و در اخلاقی تر شدن جامعه کمکی کند؟

اگرچه تعداد دقیق آثار بخش سبک زندگی را در خاطر ندارم، لیکن به نسبت از نظر کمی و کیفی، خصوصا با توجه به اضافه شدن آن در این دوره به جشنواره رضوی، نسبتا راضی کننده به نظر می رسید.

اما از منظر تاثیرگزاری، قطعا در صورت ایجاد شرایط تولید آثار شاخص و شرایط نمایش مناسب، به عنوان یک حرکت فرهنگی در میان مدت و دراز مدت می تواند ثمر بخش باشد.

آیا فیلم ها در سطحی بودند که روند انتخاب را برای شما سخت کنند؟

از نظر اینجانب این سطح و کیفیت بالای فیلم ها نبودند که در انتخاب ما را با چالش روبرو می کرد. بلکه نزدیکی بخشی از آثار در سطحی متوسط و نزدیک به هم، انتخاب ها را گاهی سخت کرده بود.

آیا در بین فیلم هایی که تماشا کرده اید، فیلمی هم بود که شما را به وجد بیاورد؟

به واقع کمتر و به ندرت این اتفاق افتاد، فقط شاید یکی، دو فیلم بود که با بهره گیری از نظر گاهی متفاوت و ساختاری قابل ملاحضه، ما را هم در لذت دیدنشان سهیم کردند.

روند اجرایی جشنواره را چطور دیدید؟

بطور کلی و بر اساس شرایط موجود، همه چیز در سطح قابل قبولی ارائه شده و نسبتا راضی کننده بود. گرچه همواره از شرایط موجود تا مطلوب فاصله ای است که باید پیموده شود. لیکن ضمن قدردانی از مجموعه عوامل اجرایی که تا هم اینجا نیز تلاش نموده اند برایشان آرزوی توفیق و سربلندی می نمایم.

با توجه به سلایق مختلف در بین هیأت انتخاب، نحوه چیدمان این هیأت را چگونه ارزیابی می کنید؟

درباره هیئت انتخاب بخش داستانی، در ابتدا ترکیب نسبتا ناهمگون و با نظرگاه های متفاوت و متنوع به نظر می رسید که این می تواند حاوی جنبه های مثبت و یا منفی باشد. اما در طی سه روز فعالیتی که این هیئت داشت آنچه که حاصل شد، پافشاری بر آموزه ها و تجارب و دیدگاه های کمی با احترام به نظر دیگران، سعه صدر، بحث های اقناعی داغ و پذیرش و احترام به رای اکثریت و در نهایت شکل گیری دوستی های تازه بود.

آیا پیش آمده که در انتخاب کردن یانکردن یک فیلم اختلاف نظر وجود داشته باشد؟ در این صورت این اختلاف را چگونه برطرف کرده اید و عمدتا اخلاف بر سر چه بوده است؟

باید عرض کنم در مورد قریب به اتفاق آثاری که از حداقل های فنی و موضوعی فاصله داشتند، کمتر اختلاف نظری وجود داشته و معمولا با نظر قاطع، کنار گذاشته می شدند. اما در مورد فیلم های متوسط و نزدیک، اختلاف نظرهایی بود که چنانکه پیشتر گفتم با بحث و جدل های فنی و اقناعی و با رای گیری به جمع بندی می رسیدیم.

پیشنهاد شما برای فیلمسازها چیست؟

یادآوری این نکته به خودم که همچنانکه تلاش می کنیم تا با تجربه فیلمسازی "چگونه گفتن" را بیاموزیم، بیشتر و همراه با آن باید با ارتقاء نظرگاه و تفکر و تعقل خود "چه چیز گفتن" را هم تمرین کرده و تعالی ببخشیم.

آیا اضافه شدن بخش سبک زندگی رضوی در تولید آثار کیفی تر نقشی داشته است؟

بخش سبک زندگی پیشنهادی خوب و کاربردی برای جشنواره بود. اگرچه به نظر می رسد در این دوره شاید کمتر فیلمی به طور اخص برای این بخش تولید شده باشد و غالب آثار شرکت کننده با توجه به عدم وجود چهارچوب های تنگ این بخش امکان حضور در آن را یافته اند. ولی قطعا در صورت تداوم و البته برنامه ریزی، اطلاع رسانی و حمایت لازم، در دوره های بعدی قابلیت تولید آثار شاخص را در استان و کشور نوید می دهد.

جشنواره رضوی یک جشنواره موضوعی است، نظر شما در مورد سینمای موضوعی و سفارشی چیست؟

اگرچه من معتقدم هنر در ذات و جوهر خود چندان با سفارش، توصیه و دستور العمل همخوانی نداشته و می بایست آنچه در این قالب تجلی می یابد از قلب و ذهن و نیاز و دغدغه هنرمند نشات گرفته باشد، اما  در مورد جشنواره ای مثل رضوی به قضاوت و تمایزهایی قائل هستم. اول اینکه مهر و محبت و عشق و علاقه به علی ابن موسی الرضا (ع) در عمق روح و وجود بخش بسیار بزرگی از ما ایرانی ها و طبعا هنرمندان و فیلمسازان جوان نهادینه شده و از این منظر تبدیل به یک نیاز و ضرورت معنوی و معنایی شده است که فعالیت در این حوزه را به سفارش از درون تغییر می دهد و دیگر اینکه بین آثار سفارشی و آثار فرمایشی فاصله ای بعید و معنادار وجود دارد. فعالیت در حوزه های سفارشی لزوما به معنی عدول از اصول و چهاچوب های کیفی نبوده و خصوصا در مورد موضوع بحث نافی دستیابی به بالاترین سطح در مفهوم و اجرا نمی باشد.

در خصوص برگزاری جشنواره در یزد چه نظری دارید؟

برگزاری جشنواره فیلم در یزد بعد از چند سال رکود و رخوت در این زمینه، اتفاق خوب و مبارکی بود که از سال گذشته محقق شد. خصوصا جشنواره ای که متبرک به نام و اندیشه رضوی می باشد و با توجه به صبغه و سابقه فرهنگی و مذهبی یزد، انتخابی هوشمندانه و یادگاری نیک از آقای عبدالحسینی مدیر کل محترم سابق ارشاد استان. اگر چه در همین دو دوره نیز آثار و برکات این اتفاق خجسته به مجموعه فیلمسازی و فرهنگی استان رسیده است اما واقعیت امر این است که چنانکه باید و شاید از این خوان گسترده و از این چشمه زلال بهره کافی گرفته نشده و به قدر همت و فرصت مجموعه استان از آن بهره مند نشده است. امید که همه ما قادر و قابل این فرصت و زیارت باشیم و بشویم.

و حرف آخر؟

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا