گروه خبر: دهبیدی پور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از معرفی اعضای هیئت داوران فیلم های مستند نهمین دوره جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد خبر داد.

گروه خبر: دهبیدی پور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از معرفی اعضای هیئت داوران فیلم های مستند نهمین دوره جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد خبر داد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره در بخش فیلم های مستند 3 نفر به عنوان اعضای هیئت داوری از سوی دبیر اجرایی جشنواره برای داوری فیلم های مستند معرفی شده است گفت: هیئت داوران بخش مستند نهمین جشنواره را محمدرضا اصلانی، اردعطارپور، و آزاده بی زار گیتی تشکیل می دهند.

رزومه هیئت داوران بخش مستند این دوره از جشنواره به شرح زیر است:

محمدرضا اصلانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی است. وی نویسنده، شاعر، کارگردان و مستندساز ایرانی است و در دانشکده های سینما تئاتر و سوره تدریس می کند.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند «جام حسنلو» آغاز می‌کند و سپس آثاری نظیر «بدبده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری‌خانه»، «فهرج»، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، چیغ و دل جهان را جلوی دوربین می‌برد. محمدرضا اصلانی مستندسازی‌ست که شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

«کودک و استثمار» عنوان مستندی است که با هدف نمایش برای جامعه مدیریتی ساخته شد که از بهترین مستندهای دهه ۶۰ ایران بود، ساخته دیگرش «خاطرات یک هفتادوپنج‌ساله» مستند بلندی است که به سفارش بانک ملی ایران ساخته شده‌است. در بخش «چشم واقعیت» بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران به فیلم «خاطرات یک هفتادوپنج‌ساله» تعلق گرفت.

اولین فیلم سینمایی اصلانی به نام «شطرنج باد» در ۱۳۵۵ بود، آتش سبز محصول ۱۳۸۶ جدیدترین کار وی محسوب می‌شود.

سنگ صبور، نیز یکی دیگر از ساخته های اصلانی است.

اصلانی همچنین ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «سمک عیار»، «غبار نور»، «منطق الطیر» و نگارش فیلمنامه فیلم‌های سینمایی «خط»، «سوزنبان»، «سوی شهر خاموش»، «تنگنا»، «مرثیه»، «صبح روز چهارم» و «باغ سنگی» را در کارنامه خود دارد.

نقد، نظر و رساله در باب سینما و... از فعالیت‌های حرفه‌ای وی به شمار می‌رود، اصلانی در سال‌های اخیر داوری بسیاری از جشنواره‌های معتبر را بر عهده داشته و هم‌اینک رئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان ایران است.

ارد عطارپور، متولد تهران، دانش آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی و سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی، تهیه کننده وکارگردان سینمای مستند است.

وی کارگردان فیلمهای پرنیان، خلیج فارس، صد و یک سال بلدیه، بر گیسوان بلقیس، مریم و تهیه کننده آثاری چون سرخ، خانه ام روی تپه هاست، غرقاب، منم داریوش، گذر شهر بر آب و میدان بی حصار بوده است.

عطارپور کسب جوایزی از جشنواره های مختلف مانند کراکو، گوانگجو، فجر، حقیقت، کیش، یادگار، صدا و سیما و خانه سینما را در کارنامه افتخارات خود دارد.

آزاده بی‌زارگیتی، متولد بهمن هزار و سیصد و پنجاه و هفت، کارشناس زبان و ادبیات فارسی، فیلم ساز و منتقد سینمایی و عضو پیوسته انجمن مستندسازان است، وی بعد از گذراندن دوره‌های تئاتر و سینما، سال ها مشغول نویسندگی و پژوهش در عرصه ادبیات، مسائل زنان و سینمای مستند، همچنین همکاری با نشریاتِ «شرق»، «گلستانه»، «فصل زنان»، «سرمایه» و «تجربه» بوده است. پژوهش و تالیف مستندنامه‌ی «نیمه‌ی پنهان ماه» نیز بخش مهمی از فعالیت های پژوهشی او به شمار می رود.
«پشت آتش سبز»، «پرده‌ی آخر»، «فصلی دیگر»، «فرشته‌ای روی شانه ی راست من» ،«سپیده دمی که بوی لیمو می  داد» و پژوهش و ساخت چندین مجموعه تلویزیونی از دیگر کارهای هنری اوست.
مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» به کارگردانی بی‌زارگیتی در سالن بازار فیلم شصت و هفتمین دوره جشنواره کن به نمایش در آمد همچنین این مستند که  به زودی به عنوان نماینده ی ایران در جشنواره ی« فلاهرتیای» روسیه نمایش دارد تاکنون موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین مستند دفاع مفدس از چهارمین دوره جایزه بزرگ آوینی و کاندید بهترین مستند دفاع مقدس از هفتمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» شده است.
بی زارگیتی با پژوهش «نیمه‌ی پنهان ماه» موفق به دریافت تندیس بهترین پژوهش مستند از چهارمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» شده، همچنین با ساخت «فرشته ای روی شانه راست من» ضمن حضور در جشنواره «فیلم های ایرانی» اتریش و «فیلم های زنان» سوئد، کاندیدای بهترین پژوهش، کارگردانی، صداگذاری، تدوین از پانزدهمین جشن خانه سینمای ایران، کاندیدای بهترین مستند اجتماعی از پنجمین جشنواره «سینماحقیقت» و همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند از پنجمین جشنواره پروین اعتصامی شده است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا