گروه گفتگو: کسبه بازار یزد منتظر شنیدن مصاحبه پدر یک شهید از رادیو در ساعت 6 هستند اما این مصاحبه زودتر از زمان اعلام شده، پخش می شود.

آنچه خواندید خلاصه ای از فیلم کوتاه "ساعت شش" به کارگردانی رقیه توکلی فیلمساز جوان یزدی می باشد که به بخش مسایقه نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی راه یافته است.

توکلی با بیان اینکه این فیلم در سال 91 و به سفارش انجمن دفاع مقدس ساخته شده، اظهار داشت: البته من به محتوای این فیلم علاقه شخصی داشته و اصولا در زندگی کاری را بدون علاقه انجام نمی دهم.

وی که برای بار دوم در جشنواره رضوی شرکت می کند، برگزاری این جشنواره در استان یزد را اتفاق بزرگ و خوبی برای سینمای یزد برشمرد و افزود: این اتفاق باعث می شود افراد مسِئول در هر ارگانی بیش از پیش  این هنر را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهند، چرا که هنر فیلمسازی برخلاف سایر هنرها مستلزم بودجه بیشتری است اما نسبت به سایر هنرها مظلوم تر واقع شده است.

گفتنی است "ساعت شش" پیش از این در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه حسنات اصفهان، دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه و مستند جشنواره میلاد سرخ، جشنواره فیلم کوتاه نهال و جشنواره فیلم کوتاه مقاومت شرکت کرده است.

از دیگر عوامل این فیلم میتوان به روزبه رایگا(تصویربردار)، طاهرپیشوایی(صدابردار)، بهروز شهامت(صداگذار) اشاره کرد.

داستان دختری به نام صبا که پس از فوت خواهرش، ازخواهرزاده هایش نگهداری می کند و رفت و آمدهای شوهر خواهرش به آنجا که موجب نگرانی مادر صبا شده است، دیگر فیلم راه یافته توکلی به بخش داستانی سبک زندگی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی است.

وی در خصوص اضافه شدن بخش سبک زندگی به جشنواره امسال، گفت: سبک زندگی بخش مثبتی است که اگر اضافه نمی شد، سطح جشنواره قابل توجه نبود، اما این بخش باعث شده تا فیلمسازان فیلم هایی که با علاقه شخصی خود ساخته اند به این جشنواره بفرستند چرا که هر فیلمی حاوی پیام اخلاقی ویژه ای می باشد و می تواند در این بخش حضور داشته باشند. همچنین این بخش باعث تشویق علاقمندان به این رشته برای ورود به عرصه فیلمسازی می شود.

توکلی با بیان اینکه جشنواره های موضوعی بهانه ای برای گردهمایی هنرمندان فیلمساز بوده و باعث تبادل نظرات آنها می شوند، اظهار داشت: جشنواره رضوی نیز یکی از جشنواره های موضوعی است که محوریت آن اخلاق است، بنابراین تمامی فیلمهایی که حول این محور هستند، می توانند در آن شرکت کنند.

وی بین المللی شدن جشنواره رضوی را موجب تامین بودجه بیشتر و رشد جشنواره دانست و افزود: این اتفاق برای شناسایی قابلیت های یزد به جهانیان نیز موثر است و اگر این روند، اصولی پیش رود باعث دیده شدن فرهنگ و سبک زندگی با الگوی امام رضا(ع) در دنیا خواهد شد.

شایان ذکر است فیلم "صبا" پیش از حضور در جشنواره رضوی، در جشنواره های بین المللی شرکت کرده بوده که هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم پوسان کره جنوبی، بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، هفتمین دوره جشنواره استریمینگ هلند و جشنواره بین المللی the Inconnu Festival 2013  در فرانسه از مهمترین آنهاست.

جوایزی که توکلی یا این دو فیلم کسب کرده است به شرح زیر است

- جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم کوتاه سوره در تهران (1391) با فیلم صبا.

- جایزه دومین فیلم داستانی در جشنواره فرهنگسرای معرفت تهران (1391) با فیلم صبا.

- جایزه بهترین فیلمنامه در هفتمین جشنواره پروین اعتصامی در تهران (1391) با فیلم صبا.

- جایزه بهترین فیلم داستانی در هفتمین جشنواره پروین اعتصامی در تهران (1391) با فیلم صبا.

- جایزه ویژه هیئت داوران در سومین جشنواره فیلم کوتاه حسنات اصفهان (1391) با فیلم ساعت شش.

- جایزه بهترین فیلمنامه در هشتمین جشنواره سایه دانشگاه سوره تهران (1392) با فیلم صبا.

- جایزه بهترین کارگردانی در هشتمین جشنواره سایه دانشگاه سوره تهران (1392) با فیلم صبا.

- جایزه نخست بخش بین الملل چهل و سومین دوره بین الملل جشنواره فیلم رشد(1392) با فیلم صبا

- تقدیر بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم نهال در دانشگاه هنر (1392) با فیلم ساعت شش

جایزه فیلم برتر از نخستین جشنواره فیلم ایثاردر تهران (1393) برای فیلم ساعت شش

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا