مهندس اعلائي بافت قديمي شهر يزد را در سطح كشور نمونه توصيف كرد و خواستار توجه ويژه دستگاه ها به ويژه استانداري يزد به آن شد .

 وي با توضيح اينكه هزينه بازسازي ساختمان ها پس از زلزله بسيار بيش از هزينه مقاوم سازي است،خواستار اتخاذ سياست هاي كلي در راستاي مقاوم سازي بافت هاي تاريخي و فرسوده شد و افزود: مراجع و سازمان هاي تصميم گير مي بايست با بهسازي و مقاوم سازي بافت فرسوده شهر  يزد مردم را براي سكونت  در اين بافت تشويق نمايند.

مهندس اعلائي در سخنان خود به اعمال تخفيف از سوي سازمان براي متقاضيان اخذ پروانه در بافت تاريخي و فرسوده يزد اشاره و اظهار اميدواري كرد كه با تعامل سازمان نظام مهندسي ساختمان استان با ديگر سازمان هاي مرتبط با ساخت و ساز گام هاي محكم تر و اساسي تري درخصوص  ترغيب مردم براي بازگشت به محلات قديمي و سكونت در آنها برداشته شود.

مهندس شرافت مدير کل ميراث فرهنگي استان نيز بافت تاريخي و فرسوده را جزء ميراث فرهنگي و با ارزش شهر يزد خواند و رسيدگي به اين بافت را از اهم اهداف سازمان ميراث فرهنگي استان برشمرد.

وي از سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد و شهرداري بخاطر لحاظ نمودن تخفيف  براي متقاضيان اخذ پروانه در بافت تاريخي و فرسوده تشكر كرد و گفت:  پس از اتخاذ اين تصميمات و همچنين هموار كردن راه مردم براي ساخت و ساز در اين بافت ها آمار ساخت و سازهاي اصولي و مهندسي چه به صورت تك واحدي و چه به صورت  آپارتمان سازي در اين قسمت شهر بيشتر شده و ادامه اين روند مورد انتظار است. مهندس خواجه رضايي مديرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان يزد نيز در سخنان خود، رسالت سازمان نظام مهندسي ساختمان را تشويق مردم براي  بهسازي و بازسازي بافت فرسوده و تاريخي دانست و  از اين سازمان خواست كه سياست تخفيف براي سازندگان در اين بافت ها را ادامه دهد.

وي گفت: از زمان لحاظ نمودن تخفيف هاي سازمان نظام مهندسي و شهرداري براي متقاضيان ساخت در بافت فرسوده شهر يزد حدود 400 واحد مسكوني با سازه هاي مختلف و رعايت ضوابط فني و مهندسي و سيماي شهري اجرا شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا