مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، همراه با اعلام آمادگی رییس سازمان محیط زیست کشور در ایجاد انقلابی درمدیریت مصرف آب، از بانوان یزدی خواست که آنها نیز پرچم دار این انقلاب باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "فخر السادات خامسی هامانه"، چهارشنبه صبح، 5 شهریور، در گردهمایی بانوان با موضوع نقش زنان در مدیریت مصرف آب که در سالن آمفی تئاتر شرکت سهامی آب منطقه ای یزد برگزار شد، زنان را مدیران خانواده و مدیران مصرف آب در خانواده ها خطاب کرد و پرداختن به مبحث مهمی چون مقابله با بحران کم آبی را نه تنها بر اساس نیاز امروز جامعه بلکه مهم ترین مسئله این استان فرا خشک دانست.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، در این گردهمایی که با همکاری فرمانداری یزد، شرکت سهامی آب منطقه ای، شرکت سهامی آب و فاضلاب شهری و همچنین آب و فاضلاب روستایی برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت مصرف آب نه تنها یک طرح، یک پیشنهاد و یک ایده بلکه یک ضرورت است، گفت: بدون تردید، این مدیریت باید از درون خانواده ها آغاز و به عنوان یک قانون به گفتمانی در درون خانه تبدیل و در میان افراد خانواده نهادینه شود.
خامسی افزود: ما باور داریم که مدیریت مصرف انرژی به ویژه مدیریت مصرف آب بیش از هر چیز در توان و قدرت مدیریت بانوان است. وی با مناسب ترین گزینه دانستن بانوان برای نهادینه سازی و فرهنگسازی مصرف درست آب در خانواده ها، گفت: ما نیازمند انقلاب در مدت کوتاه در زمینه مصرف آب هستیم.
وی با تاکید بر خواسته رییس سازمان محیط زیست کشور در خصوص ایجاد انقلابی کوتاه مدت در مصرف آب، گفت: لازم است ما زنانی که در این گردهمایی گرد آمده ایم نیز همراه با رییس این سازمان که او نیز مانند ما یک زن است برای تحقق این انقلاب اعلام آمادگی کنیم و ما زنان یزدی نیز اعلام کنیم که پرچم دار این انقلاب خواهیم شد و نقش مهم، تاثیر گذار و نوید بخشی در این زمینه ایفا خواهیم کرد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، در این نشست که جمعی از بانوان شاغل دستگاه ها، زنان برگزیده در مصرف آب و همچنین فرماندار یزد، معاون سیاسی و امنیتی وی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی و همچنین مسئولان روابط عمومی این دستگاه ها نیز حضور داشتند، خطاب به برنامه ریزان دولتی گفت: لازم است هر گونه سیاست گذاری، برنامه ریزی و نقد و ارزیابی عملکرد در زمینه مقابله با بحران کم آبی در استان، با هم اندیشی و مشارکت بانوان صورت بگیرد و این مهم باید در میان برنامه ریزان دولتی نهادینه شود.

مسئولان استان امیدوار به مدیریت مصرف آب از سوی بانوان هستند


فرماندار یزد نیز با حضور در این مراسم، این رویداد را مژده ای به بانوان یزدی دانست که بدانند مسئولان استان بحث آب را پیگیری کرده و برای موفقیت در این خصوص به حضور بانوان در چنین گردهمایی هایی دل بسته اند.
محمود شاکری شمسی، خطاب به بانوان این مراسم گفت: شما به عنوان یک فرد در اینجا حضور ندارید بلکه شما مدیران و نماینده خانواده های یزدی هستید و مسئولیت دارید که این دغدغه ها را به خانواده های خود منتقل کنید.
شاکری شمسی، با اشاره به شاخص "قناعت" که از گذشته به یزدی ها نسبت داده شده است، تداوم و ماهیت این شاخص را در گرو تامین و مدیریت مصرف آب دانست و افزود: اگر امروز در این استان بافت تاریخی یکنواختی داریم، اگر ادعای صنعتی بودن را داریم، اگر علمی هستیم، اگر قطب درمان بوده و پایه های دینی قدرتمندی داریم و اگر فرهنگ یزدی را که قنات و قنوت و قناعت است، داریم، همه اینها بدون آب خدشه دار است و ما بدون آب هیچ نداریم.
وی با بیان اینکه، امروز عزم همه مسئولان استان در رده های مختلف، بحث تامین آب به عنوان آب پایدار است، بحث اسراف که بعضا در برخی خانواده ها به عنوان فرهنگ نهادینه شده است را نیازمند فرهنگسازی دانست و بر نقش بانوان به عنوان مدیران خانواده در این خصوص تاکید کرد.


بانوان یزدی بدانند که منابع آب در استان مانند گذشته نیست


در این گردهمایی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری نیز به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر نقش زنان در مدیریت اقتصاد خانواده و مدیریت منابع آب، شناخت امکانات را در چگونگی هزینه خانواده ها تاثیر گذار دانست.
"علی اسلامی"، گفت: اگر فرزندان، امکانات و روش درست مصرف انواع انرژی ها را بشناسند، قطعا این مثمر ثمر خواهد بود و در افزایش بهره وری در جامعه نقش آفرین است.
وی با بیان اینکه، نقش بانوان در اقتصاد کشور حیاتی است، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این قبیل گردهمایی ها روش های درست در خصوص این فرهنگسازی به کار گرفته شده باشد.
اسلامی همچنین به بیان چگونگی تامین و مصرف آب در یزد در مقایسه با کشور و دنیا پرداخت و در خصوص مصرف آب نیز گفت: آب شربی که اکنون در اختیار مردمان یزد قرار دارد برای مصارف غیر متعارف نیست. از این رو، بانوان یزدی باید بدانند که امکانات زندگی امروز در استان مانند گذشته نیست و لازم است در مصرف آب صرفه جویی و مدیریت درست از سوی بانوان یزدی به کار گرفته شود.
وی با بیان اینکه، اگر 10 درصد هم در مورد آب صرفه جویی شود ارزشمند است، گفت: 30 الی 40 درصد از آبی که وارد منازل می شود در آشپزخانه به مصرف می رسد، از این رو، لازم است که بانوان در این خصوص دقت نظر لازم را داشته باشند.
گفتنی است، در این گردهمایی، در خصوص منابع آب زیر زمینی، وضعیت منابع آبی یزد و راهکار های صرفه جویی در مصرف آب نیز مباحثی ارایه شد و در پایان نیز از بانوان برگزیده در مدیریت مصرف آب تقدیر شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا