گروه گفتگو: برگزاری کارگاه تجهیزات فنی و جلوه های بصری یکی از برنامه های جنبی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی بوده و امیر سحرخیز آموزش بخش جلوه های بصری را برعهده دارد.

امیر سحر خیز یکی از طراحان ممتاز کشوری در بخش جلوه های بصری می باشد که طراحی جلوه های بصری سریالهای مختارنامه و شوق پرواز و همچنین فیلم های سینمایی آواز گنجشک ها، جدایی نادر از سیمین، درباره الی، خون بازی، یک حبه قند، نارنجی پوش، دایره زنگی، گلوگاه شیطان و چند فیلم دیگر را در کارنامه خود دارد.

وی همچنین فیلم انیمیشن های "معما"، " چت ایرونی"، "آلامد" و "خبر فوری" را کارگردانی کرده است.

سحرخیز در گفتگو با کمیته خبری جشنواره رضوی با بیان اینکه افراد معدودی در این رشته فعالیت دارند، تعداد سوپروایزرهای این رشته را دوازده و تعداد افرادی که در این حوزه فعالیت دارند را حدود چهل نفر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این رشته در مقایسه با پنج سال پیش پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: در این کارگاه ها با پخش نمونه پلان هایی از یک فیلم، آنچه را که از ابتدا تا انتهای پلان اتفاق می افتد را مرور کرده و آموزش می دهیم.

سحرخیز با اشاره به محدودیت زمانی این کلاسها، تصریح کرد: بیشترین مباحث آموزشی حول محور چگونگی اجرای جلوه های بصری در صحنه و بطورکلی آشنایی با جلوه های بصری در ایران خواهد بود.

وی که پیش از این نیز در حاشیه جشنواره پویانمایی، ورکشاپ برگزار کرده بود، اظهار داشت: جلوه های بصری از جمله رشته های جدیدی است که در ابتدا به دلیل تجربی بودن و عدم وجود معیار مشخص با مشکلات فراوانی روبرو بوده و علیرغم اینکه هنوز حمایتی در این حوزه وجود ندارد، در حال حاضر به دوران ثبات و آرامش نزدیک می شود.

سحرخیز در پایان با بیان اینکه جلوه های بصری می تواند به رونق سینمای کنونی کمک کند، افزود: امید است با برگزاری اینگونه کارگاه های آموزشی، افراد بیشتری به این حوزه علاقمند و وارد این حرفه شوند.

گفتنی است سحرخیز موفق به کسب رتبه در جشنواره های متعددی شده که به شرح زیر می باشد:

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری جشنواره فیلم فجر (90)

پروانه زرین بهترین دستاورد هنری جشنواره فیلم کودک و نوجوان(90)

تندیس بهترین جلوه های بصری جشن سینمای ایران(87)

تندیس بهترین انیمیشن جشن سینمای ایران(84)

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره دوسالانه انیمیشن تهران(83)

جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران(86)

دو دوره جایزه بهترین انیمیشن جشنواره رشد(85 و 86)

جایزه بهترین فیلمنامه انیمیشن از جشنواره وارش

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا