گروه خبر: همزمان با برگزاری نشست خبری جشنواره با اصحاب رسانه، جشنواره رضوی نیز کار خود را آغاز کرد.

گروه خبر: نشست خبری جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی با اصحاب رسانه، صبح روز دوشنبه 10 شهریور در سالن کنفرانس شهرداری یزد برگزار شد.

همزمان با برگزاری این نشست، جشنواره رضوی نیز کار خود را آغاز کرد.

در این نشست خبری که با حضور کیومرث پوراحمد، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون، اکبر عالمی، داور بخش داستانی جشنواره، سادات موسوی، مدیر کل محیط زیست استان یزد، جعفر امینی مقدم، معاون خدمات شهری شهرداری یزد، محمد رضا دهبیدی پور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، مهدی نشاسته گر، مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان یزد و محمد رضا حاجی غلامی، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد، از پوستر جشنواره رضوی و تندیس و تابلو فرش هوبره به عنوان نماد محیط زیست استان یزد رونمایی شد.

جعفر امین مقدم، معاون خدمات شهری شهرداری یزد در این نشست با بیان اینکه سرشت یزدی ها با عشق به علی بن موسی الرضا آغشته است گفت: عمده ترین هدف این جشنواره پرداختن به سبک زندگی علوی است.

امین مقدم افزود: حال که فرصت در اختیارمان قرار گرفته باید تمام تلاشمان بهره برداری از فیوضات این برنامه ارزشمند باشد.

تلاش شهرداری برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره

به گفته وی، شهرداری به دلیل وظیفه ای که در ایجاد و گسترش فرهنگ شهروندی دارد سعی دارد تا تمام تلاشش را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام دهد.

امین مقدم با اشاره به استان یزد به عنوان یکی از مقاصد توریست های فرهنگی دنیا اظهار داشت: امیدواریم همزمان با برگزاری هر چه باشکوهتر این جشنواره، بتوانیم در شناساندن شهرمان به میهمانان نیز قدم های مثبتی برداریم.

محمد رضا دهبیدی پور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با بیان اینکه در این دوره از جشنواره 308 فیلم به دبیرخانه ارسال شده است گفت: از این تعداد 59 اثر با تایید هیئت انتخاب به بخش مسابقه راه یافت که از امروز با اکران در پردیس سینمایی تک، داوری خواهند شد.

آغاز اکران فیلم ها از امروز

دهبیدی پور افزود: اکران این فیلم ها از ساعت 16:30 دقیقه امروز آغاز خواهد شد و تا ساعت 23 روز چهارشنبه 12 شهریور ادامه خواهد داشت.

وی اذعان داشت: در حاشیه نهمین دوره جشنواره رضوی تعداد کثیری برنامه جنبی نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر همکاری دستگاه های دولتی، تشکل های مردمی و هنرمندان این استان نبود، این جشنواره نمی تواست با کیفیتی مطلوب برگزار شود تصریح کرد: از اصحاب رسانه درخواست می کنم همچون گذشته تا پایان جشنواره ما را در پوشش اخبار مربوط مربوط به این برنامه ارزشمند یاری دهند.

 سید حسین سادات موسوی، مدیر کل محیط زیست استان یزد در ادامه این نشست از برتری استان یزد در جشنواره منطقه ای که در خراسان رضوی برگزار شد خبر داد و اظهار داشت: در این دوره استان یزد توانست عنوان بهترین پوستر این جشنواره را به خود اختصاص دهد.

سادات موسوی با اشاره به پیشنهادی که به این اداره در زمینه وارد شدن به بخش سبک زندگی جشنواره رضوی شده بود گفت: روش و سبک زندگی ائمه الگوی بسیار مناسبی برای رفتارهای فردی و اجتماعی ما انسان هاست.

وی افزود: متاسفانه در گذشته برخی مسائل سیاسی و اقتصادی بر بحث های فرهنگی و اجتماعی اولویت داشتند که این امر سبب شد در حوزه محیط زیست در سطح کشور مشکلاتی ایجاد شود که البته امیدواریم در دولت جدید که شعار تدبیر و امید را سرلوحه خود قرار داده است به مسائل فرهنگی و اجتماعی اهمیت بیشتری داده شود.

به گفته مدیر کل محیط زیست استان یزد، امیدواریم این جشنواره سبب شود سبک زندگی رضوی و اهمیتی که ائمه ما به حیات وحش و طبیعت می دادند به مردم شناسانده شود.

سادات موسوی با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه در استان یزد توجه به گردشگری و خدمات است گفت: گردشگری در حوزه طبیعت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده اداره محیط زیست بتواند همکاری جدی تری با جشنواره رضوی داشته باشد.

مهدی نشاسته گر، مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان یزد، نیز با اشاره به دو رسالت مهم این نهاد اظهار داشت: توانمند سازی محرومین و توانمند سازی فکری و فرهنگی افراد از رسالت های مهم کمیته امداد است که سعی شده است هدف دوم نیز همانند توانمند سازی مادی به خوبی اجرا شود.

استفاده از ظرفیت های غنی رسانه ها

نشاسته گر با بیان اینکه فرهنگ سازی در کمیته امداد مقوله بسیار مهمی است اظهار داشت: در این راستا سعی شده است از ظرفیت های عظیم رسانه ها به خصوص رسانه ماندگار و اثرگذار سینما استفاده شود.

وی همچنین به پشتیبانی معنوی این نهاد در برگزاری نهمین دوره جشنواره رضوی اشاره و تصریح کرد: با توجه به یکی از احادیث امام رضا (ع) که می فرمایند:"نیکوکاری پس اندازی جاودان است." این نهاد تلاش کرده است با این جشنواره همراه شود.

به گفته مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان یزد، احسان تجلی والاترین مراتب انسانی است و فردی که در جامعه اسلامی زندگی می کند باید بر مبنای شیوه علوی رفتار نماید.

حمایت کمیته امداد از 6 فیلم جشنواره

نشاسته گر با بیان اینکه کمیته امداد از 6 فیلم ارسالی در بخش سبک زندگی رضوی و احسان و نیکوکاری حمایت مالی انجام داد، اذعان داشت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم فیلم های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به حمایت این نهاد از تولید فیلم در راستای گسترش فریضه زیبای زکات گفت: امسال قرار است در روز پنجشنبه 13 شهریور ماه در کارگاهی که با حضور اساتید سینما و فیلمسازان مطرح کشور و اساتید حوزه برگزار می شود به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شود.

نشاسته گر اظهار امیدواری کرد: این جشنواره بتواند فرهنگ غنی ایرانی اسلامی که برگرفته از فرهنگ علوی است را ترویج و در اختیار نسل های آینده قرار دهد.

در ادامه این نشست محمد رضا حاجی غلامی، دبیر اجرایی نهمین دوره جشنواره رضوی به تشریح روند این جشنواره پرداخت و گفت: خوشبختانه در استان یزد رسانه های مکتوب و مجازی قدرتمندی در حال فعالیت هستند و نیروهای زبده ای را پرورانده اند.

وی از همراهی رسانه ها با جشنواره ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: امیدواریم تا پایان جشنواره از این همکاری بهره ببریم.

برگزاری کارگاه های تخصصی با جدیت دنبال خواهد شد

به گفته حاجی غلامی، در این دوره، برگزاری کارگاه های تخصصی در کنار جشنواره با جدیت دنبال خواهد شد، زیرا مبحث آموزش باید در کنار جشنواره رونق داشته باشد.

وی ادامه داد: هدف ما برگزاری یک جشنواره تخصصی است و به دنبال برنامه ای که تنها هدف خبری را دنبال کند نیستیم.

دبیر اجرایی نهمین دوره جشنواره رضوی با بیان اینکه اعتبار جشنواره به داوران آن است گفت: لیست داوران این دوره از جشنواره خود گواه این مطلب است.

حاجی غلامی به اهدای جایزه به بهترین پوستر فیلم کوتاه در جشنواره اشاره و تصریح کرد: با توجه به کیفیت مطلوب برگزاری این دوره از جشنواره، به درخواست انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، گروهی از هنرمندان یزدی در جشنواره حاضر خواهند شد و با نظر خود بهترین فیلم را انتخاب خواهند کرد که جایزه آن توسط انجمن اهدا خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه تمام فیلم ها با کیفیت HD اکران خواهد شد گفت: با وجود ظرفیت محدود، نمایش فیلم ها برای عموم آزاد است.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره، اختتامیه این دوره پنج شنبه شب ساعت 20:30 در سالن هلال احمر یزد برگزار خواهد شد.

وی با تشکر از تمام ارگان هایی که جشنواره را یاری کردند گفت: حمایت چند دستگاه از این برنامه بزرگ واقعا بی نظیر است.

حاجی غلامی همچنین با بیان اینکه در تمام دنیا شهرداری یاری گر برنامه های هنری هستند خاطر نشان کرد: اگر نهاد های دولتی همچون محیط زیست، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی همکاری نمی کردند این جشنواره با این کیفیت برگزار نمی شد.

دغدغه اصل لازم برای فیلمسازی است

کیومرث پوراحمد، داور بخش داستانی جشنواره نیز با بیان اینکه تا زمانی که یک فیلمساز دغدغه فکری نسبت به یک موضوع نداشته باشد نباید در مورد آن فیلم بسازد گفت: داشتن دانش لازمه فیلمسازی است اما دغدغه از آن مهم تر است.

وی با اشاره به جشنواره های موضوعی اظهار داشت: متاسفانه این مسئله علاوه بر کاهش کیفیت آثار ارسالی، سبب شده اکثر فیلم ها نیز حرفی برای گفتن نداشته باشد.

به گفته پور احمد، در این دوره چند فیلم عاری از هرگونه شعار زدگی ارسال شده بود که البته شایسته تقدیر هستند.

هنر از راه دل وارد می شود

اکبر عالمی، دیگر داور جشنواره نیز در این نشست با بیان اینکه هنر از راه دل وارد می شود و باید به آن بها داد گفت: متاسفانه در ایران زمانی که بودجه کشور تقسیم می شود ته مانده آن به هنر تعلق می گیرد.

عالمی همچنین با اشاره به اینکه هنر سینما شانه به شانه فلسفه، جامعه شناسی، سیاست گام برمی دارد، اظهار داشت: به عقیده من سینما حتی می تواند جلوتر از همه علوم، خرد را هدیه دهد، بنابراین لازم است از فیلمسازان بخصوص فیلمسازان جوان حمایت شود.

وی با اشاره به فیلمهای راه یافته به نهمین جشنواره رضوی، عنوان کرد: کیومرث پوراحمد که از نظر من خودش دانشکده هنر می باشد، کمالگرا بوده و با دقت بیشتری فیلم ها را آنالیز می کند، اما من سخت گیری کمتری داشته و همینکه جوانی فیلمی را با کمترین امکانات به اصطلاح از آب و گل در می آورد، خوشحال می شوم.

عالمی برخی از آثار راه یافته به جشنواره را بسیار مورد قبول عنوان و تصریح کرد: این جشنواره قابلیت برگزاری در سطح بین الملل را دارد و از این راه است که فرهنگ ایرانی و رضوی در دنیا معرفی می شود و جهانیان اندیشه والا و معنوی ایرانیان را خواهند شناخت.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا