امام جمعه میبد با بیان اینکه امروز استان ما و بخش شمال استان همه در یک آلایندگی کشنده قرار گرفته است تصریح کردند : آینده دشواری برای استان پیش بینی می شود که نیاز به مهندسی کلی دارد و باید همه جا مورد توجه قرار بگیرد .

 

همه مسئولین باید به توصیه های رهبر معظم انقلاب توجه کنند

امام جمعه میبد در خطبه های وحدت بخش نماز جمعه و در جمع نمازگزاران مؤمن و همیشه در صحنه میبد با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار هیئت دولت و مجلس خبرگان در هفته اخیر اظهار کردند : همه مسئولین در هر رده و پستی که دارند باید به توصیه های رهبر معظم انقلاب که برآمده از نیازهای کشور است توجه کنند.

به گزارش میبد آدینه ، حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه شرایط بین المللی امروز منطقه نیازمند هوشمندی ، تلاش و برنامه ریزی است تصریح کردند : در این شرایط بین المللی که انواع خطرها و توطئه ها در منطقه چیده شده است ؛ نیازمند به کشور پرکار ، فعال ،پرتحرک ،سالم و متحد هستیم .

خطیب جمعه میبد با اشاره به برنامه های پیش روی دولت افزودند : دولت باید در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور که در پیش رو دارد ،‌ حتما باید مسائل فرهنگی ، نیازهای آینده کشور و افق بین المللی نظام و گفتمان انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دهد.

بخش تعاون موجب عدالت اجتماعی میشود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از بیانات شیوای خود با گرامی داشت هفته تعاون و برشمردن آثار و برکات کار تعاونی در رفع فقر و فاصله طبقاتی بر توسعه تعاونی ها در جامعه تاکید کردند و افزودند: در قانون اساسی ما که برگرفته ازنظام اسلامی است؛ اقتصاد دارای سه پایه خصوصی ، دولتی و تعاونی است که هرکدام در جای خود ارزشمند است و براساس ابلاغ مقام معظم رهبری بایدبخش دولتی اقتصاد ،باید به صنایع مهم و بخش های ویژه حاکمیتی محدود شودومسئولین باید به این ابلاغ رهبری اهتمام داشته باشند.

ایشان رکن سوم اقتصاد درنگاه اسلام وقانون اساسی را اقتصاد تعاونی خواندند و با بیان اینکه اقتصاد تعاونی در کنار بخش خصوصی و دولتی از چند جهت اهمیت دارد یادآورشدند :کنارهم قرارگرفتن سرمایه های کوچک می تواند کارهای بزرگی رقم بزندبنابراین حوزه تعاون می تواند موجب عدالت اجتماعی وکم شدن فاصله طبقاتی درجامعه شود.

امام جمعه میبد با بیان اینکه درحوزه تعاون در گذشته فراز و فرودهای زیادی داشتیم از وجود ۳۶۰ تعاونی در بخش کشاورزی ،صنعت و خدمات با اشتغال بیش از ۲هزارنفر درشهرستان میبد خبردادند و افزودند : در کنار دو بخش دولتی و خصوصی باید تعاونی گسترش پیدا کند .

خطیب جمعه میبد در ادامه با اظهار تاسف از برخی تبعیض ها در استان اظهار کردند : در استان و کشور در صنایع دولتی تبعیض های زشتی اجرا شده است و یک روز باید پرونده های تبعیض هایی که با سرمایه گذاری های دولتی انجام شده است بیرون بیاید چرا که دولت باید آن را به سمت مناطق محروم ببرد.

ایشان افزودند : ما امروز افتخار می کنیم ؛ پیشرفت شهرمان با تکیه بر استعداد و توانایی های درونی و ذاتی بوده است و ضمن قدردانی از همه مسئولین و متصدیان امر تعاون انتظار داریم فرهنگ تعاون در کارهای اجتماعی و سرمایه گذاری توسعه یابد .

آینده استان آینده کشنده و خطرناکی است

حضرت آیت الله اعرافی در بخش سوم از بیانات خود با اشاره به پاره ای از مشکلات استان ، محیط زیست و آلایندگی های صنعتی را یکی از اساسی ترین مشکل استان و شهرستانهای صنعتی عنوان کردند و افزودند : در این میان شهرهایی به خاطر پیش بینی های ناصحیح و نگاههای ناروایی که وجود داشته است در معرض آلایندگی قرار گرفته اند که به خودشان بر نمی گردد .

امام جمعه میبد با بیان اینکه امروز استان ما و بخش شمال استان همه در یک آلایندگی کشنده قرار گرفته است تصریح کردند : آینده دشواری برای استان پیش بینی می شود که نیاز به مهندسی کلی دارد و باید همه جا مورد توجه قرار بگیرد .

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کردند : جالب است که بعضی از مناطقی که به روشهای نادرست سرمایه گذاری های عظیم دولتی در آن انجام شده است مدعی هم هستند و این در حالی است که حقوق مردم در این میان از بین می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کردند : ما نیاز داریم مسئولین استان واقعا عزم جدی را نسبت به آینده آب و هوای استان اتخاذ کنند چرا که وضع آب و هوا و آلایندگی ها آینده استان وضع کشنده و خطرناکی است که نیاز به تدبیر اساسی دارد .

شهرستان میبد از قبال صنایع خود و مجاورتی ضررهای زیادی می بیند

ایشان خاطرنشان کردند : شهرستان میبد هم از قبیل صنایعی که در خود و مجارورت خود دارد ضررهای زیادی می بیند و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فرهنگ نورانی و ایمانی استان در حال فروپاشی است

حضرت آیت الله اعرافی به هم ریختن فرهنگ بومی ، اصیل و فرهنگ ایمانی و اسلامی همراه با ارزشهای الهی حجاب و عفاف پاکی و طهارت استان را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانستند و افزودند : فرهنگ نورانی استان در حال فروپاشی است و این خطر بزرگ است و اگر از غصه بمیریم که پایه های فرهنگ خانواده و ارزشهای دینی ما در حال فروریزی است بجاست.

خطیب جمعه میبد اظهار کردند : امروز دانش آموزان ، دانشجویان و نسل جوان ما و همه خانواده های ما در معرض یک موج بسیار شکننده و سیل خانمان برافکن قرار گرفته است که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی های مسئولین است.

امام جمعه میبد با بیان اینکه ما با حضور غیر بومی ها مخالفتی نداریم تصریح کردند : در میان غیربومی ها افراد شریفی وجود دارند اما مواردی وجود دارد که خلاف فرهنگ ماست که نیاز به مهندسی دارد .

ایشان تصریح کردند: فرمانداری ، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید به این مقوله اهتمام داشته باشند و سرمایه گذاران با مدیریت پذیرش کارگر و کارمند و حرکت به سمت صنایع پاک از مشکلات این مقوله کم کنند چرا که اگر امروز فکر نکنیم آینده بسیار سختی را خواهیم داشت .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگر از بیانات خود در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه ، دانشگاه و‌ آموزش و پرورش ، بر آمادگی نهادهای علمی و آموزشی تاکید کردند و افزودند : انتظار می رود مسئولان این نهادها با برنامه ریزی فرهنگی درست و توجه به آسیب ها ،آمادگی های لازم را برای شروع سال تحصیلی داشته باشند .

خطیب جمعه میبد با تبریک راه یافتگان کنکور امسال به دانشگاهها و کسب رتبه های برجسته و ممتاز خاطرنشان کردند : امیدواریم این افراد ، علم ، ایمان، عمل و اخلاق را سرلوحه خود در مسیر تحصیلات دانشگاهی خود قرار دهند و نهادهای آموزشی هم مراقبت و برنامه ریزی های لازم برای شروع سال تحصیلی در حوزه علم و عمل را داشته باشند

هجرت امام رضا (ع) به ایران سرآغاز تحول روز افزون اسلام ناب و مکتب پرافتخار اهل بیت بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آغاز بیانات خود در خطبه های نمازجمعه هم با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه و امام رضا (ع) اظهار کردند : فاطمه معصومه سلام الله علیها و هشتمین خورشید فروزان کهکشان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) دو چهره فاخر مایه احتزاز و ابتحاج ملت ایران هستند .

آیت الله اعرافی ، هجرت امام رضا سلام الله علیه به ایران را سرآغاز زایش و پیشرفت روزافزون اسلام ناب و مکتب پرافتخار اهل بیت به ویژه در ایران دانستند و افزودند : همه هجرت های ائمه هدی و بزرگان و عالمان هجرت های سازنده و سرنوشت ساز بود اما یکی از مهاجرت های بسیار مهم هجرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم و امام رضا (ع) به خراسان و ایران بود که نقش مهمی در گرایش ملت ایران به سمت مکتب اهل بیت داشت .

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه این مهاجرت الی الله آثار و برکاتی فراوانی داشت افزودند : این هجرت بزرگ سهم وافری در گسترش معارف اهل بیت به نقاط مختلف عالم داشت و مجاهدت های علمی ، فرهنگی و تلاش های سیاسی و خدماتی زیادی در کارنامه امام هشتیم ثبت شده است .

ایشان در تحلیل هجرت ائمه معصومین در طول تاریخ اسلام تصریح کردند : اصل مهاجرت الی الله و اصل هجرت به عنوان یک اصل قرآنی است و در تاریخ اسلام اگر کسی هجرت های خاسته یا ناخواسته بزرگان و ائمه و علما را بررسی کند خواهد دید که این هجرت ها چه قدر در تعالی اسلام ،‌ پیشرفت و مکتب اهل بیت موثر بوده است .

امام جمعه میبد با بیان اینکه از هجرت به حبشه تا هجرت به مدینه و هجرت های مکرر که در زمان امیرالمومنین ، امام حسن ، امام حسین و ائمه هدی اتفاق افتاده است تا هجرت هایی که بزرگان ما داشتند در زمان غیبت صغری و کبری این سلسله هجرت ها منشاء پیشرفت های بزرگی برای اسلام و مکتب اهل بیت بوده است خاطرنشان کردند : هجرت شخصیتی مثل شیخ طوسی از بغداد به نجف ، هجرت های مکرر بزرگان هرکدام سراغاز تحول جدید بوده است بنابراین اصل هجرت اصل بزرگی در اسلام است که باید در تحقیقاتی که در حوزه و دانشگاه انجام می شود با نگاه اجتماعی و سیاسی سلسله هجرت هایی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده مورد بررسی قرار بگیرد.

مناسبت ها:

آیت الله اعرافی در ادامه یاد و خاطره شهدای جمعه خونین و هفده شهریور را گرامی داشتند و افزودند : این شهدا در برابر مزدوران استکبار مقاومت کردند و پیشگامان عرصه جهاد و شهادت در راه خدا بودند.

امام جمعه میبد یاد و خاطره شهدای انقلاب و دولت ، شهیدان رجایی و باهنر را و همچنین شهید قدوسی ، ‌دستجردی ، ‌مدنی و آیت الله طالقانی را هم گرامی داشتند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا