وحید شیخ احمد صفاری

- این که من چقدر کتاب می خوانم و تو چقدر می خوانی، زیاد مهم نیست!

- این که تیراژ کتاب ها در ایران چقدر است، زیاد مهم نیست!

- این که ما رتبه چندم سرانه مطالعه را در جهان  داریم، زیاد مهم نیست!

- این که علت توسعه نیافتگی امان به واسطه عدم مطالعه اتمان است، زیاد مهم نیست!

- این که عامل هیچ نوع تکنولوژی نمی باشیم، به واسطه عدم مطالعات است، زیاد مهم نیست!

- این که ماشین مان را اسپرت می کنیم  و سیستم صوتی میلیونی روی پرایدمان می بندیم، زیاد مهم نیست!

- این که بیشترین ساعات و وقت مفیدمان را پای رسانه ملی می نشینیم که مصاحبه شونده ی آن بدون درک اجتماعی و بدون توجه به عرق ملی، اعلام می کند که بهشتیان همه به زبان عربی و جهنمیان همه به زبان فارسی صحبت می کنند از بی مطالعه گی آن فرد و همه ماست، زیاد مهم نیست!

- این که صدا و سیمای ما روزانه چقدر تبلیغ چی توز موتوری و پفک و کفش تن تاک و روغن نباتی می کند ولی حتی یک کتاب تبلیغ نمی شود، زیاد مهم نیست!

- این که رسانه ملی در روز که نه، در ماه هم نه، حتی در سال، به نسبت ساعات تبلیغات، چقدر تبلیغ مطالعه و کتاب خوانی می کند، زیاد مهم نیست!

- این که رسالت رسانه ملی فرهنگ سازی است ولی به بهانه هزینه ها، روان جامعه را با تبلیغات وسیع دچار اضمحلال و افسردگی می کند و با یک نشست کارشناسی نامناسب سر و ته رسالت خود را جمع می کند، زیاد مهم نیست!

- این که هفته ای چندبار فست فود می خوریم و نوشابه خنک می نوشیم، زیاد مهم نیست!

- این که در شبانه روز چقدر وب گردی و وب چرخی می کنیم و آخرش هیچی، زیاد مهم نیست!

- این که هر روز در خانه و مدرسه و محل کار، چقدر برای فوتبال بحث و جدل می کنیم و پرستیژ خودمان را در اطلاعات فوتبالی می دانیم ولی نمی دانیم نویسنده های ایرانی چندتا هستند، زیاد مهم نیست!

- این که دیگران وایبر و واتس آپ و..... را در اختیار ما قرار می دهند تا بزرگان ادب و هنر و شهروندان ایرانی خود را مورد تمسخر قرار بدهیم که این از عدم مطالعه و آگاهی ماست، زیاد مهم نیست!

- این که تولید فلان فیلم تلویزیونی چند میلیارد تلویزیونی هزینه اش می شود ولی هیچ ناشری حاضر به 5 میلیون تومان سرمایه گذاری برای چاپ اثر نویسنده ای نیست، زیاد مهم نیست!

- این که ماشین های فوتبالیست هایی که هیچ زمان نتیجه و ارزشی را برای ایران ارمغان نداشته اند، چند میلیارد است ولی حقوق یک استاد دانشگاه در سال به صد میلیون تومان نمی رسد، زیاد مهم نیست!

- این که برای خرید لباس و لوازم آرایش هر ماه چقدر هزینه می کنیم ولی کتاب برایمان گران است، زیاد مهم نیست!

- این که پسرها در آرایشگاهها برای زیر ابرو برداشتن و خال گذاشتن و موها را آرایش کردن، معادل قیمت چند کتاب هزینه می کنند، زیاد مهم نیست!

- این که چقدر بنزین مصرف می کنیم تا در خیابانها جولان بدهیم و متلک بپرانیم و عشق و حال بکنیم ولی ندانیم تو همان خیابان آیا کتابخانه ای هم وجود دارد یا خیر؟، زیاد مهم نیست!

- این که برای یک ربع مطالعه نکردن در هفته هرگز افسوس نمی خوریم ولی برای 10 دقیقه از دست دادن اول برنامه 90 چقدر افسوس می خوریم، زیاد مهم نیست!

- این که گوشی و تبلت های ریز و درشت می شود ژست ما،  ولی برای مطالعه یک کتاب رمان باید آن را در روزنامه جلد کنیم که دچار نگاه غریب دیگران نشویم، زیاد مهم نیست!

- این که برای پارتی چقدر هزینه می کنیم ولی برای نشست مطالعاتی هیچ مکانی پیدا نمی شود، زیاد مهم نیست!

- این که این همه در مورد مطالعه نکردن دانشجویان مطلب نوشته می شود ولی توجهی نمی شود، زیاد مهم نیست!

- این که وقت و حوصله خواندن این  زیاد مهم نیست را نداشته باشیم ولی یک کلیپ دوربین مخفی را ده بار ببینیم و برای 20 نفر هم بفرستیم، زیاد مهم نیست!

- این که دیگر مانند شنگول و منگول و بزبزقندی و کدو قلقله زن و شاهنامه و لغت نامه علامه دهخدا و بوستان سعدی نوشته نمی شود، زیاد مهم نیست!

- این که نام هزار و یک شب تابلوی سردرب کافی شاپ هاست ولی صاحب کافی شاپ هرگز آن کتاب را ندیده و نه خوانده است، زیاد مهم نیست!

- این که گرد و خاک روی قفسه کتاب ها بیشتر از گرد و خاک روی ماشین مان است، زیاد مهم نیست!

- این که بچه در خانه مرتب نق میزند مدل گوشی و تبلتش باید عوض شود ولی برای یک کتاب هرگز نق نمی زند، زیاد مهم نیست!

- این که هدیه دادن ها، جایزه دادن ها، سوغاتی دادن ها و تشکر کردن هایمان از همه نوع جنس و کالایی است ولی هیچ وقت کتاب نیست، زیاد مهم نیست!

- این که بشقاب های توی کابینت و فنجان های چای خوریمان دست کامل است ولی تعداد کتابهای داخل کمد افتاده امان به ده بیست جلد نمی رسد، زیاد مهم نیست!

- این که این ها، زیاد مهم نیست، زیاد مهم نیست!

- این که ما ایرانی ،پارسی، پرشیایی، آریایی، کوروشی و با تمدنی قریب 3000 ساله هستیم، ولی به سرعت و شتابزده از کتاب و مطالعه فاصله گرفته ایم هم، آیا زیاد مهم نیست!؟

- آن پارسیی که پیامبر اکرم(ص) در موردش می فرمایند؛ " اگر دانش در ثریا هم باشد، مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت"، به کجا رسیده است؟

- ایرانی متمدن، گم شده ایی! در این جهان قدرتمند از اطلاعات و فراگستره مطالعاتی و علم نابود شده ایی! خودت را پیدا کن.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا