کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  با بیان این که در بازیهای اجتماعی شخصیت کودک شکل می‌گیرد گفت: در خلال بازیهای دسته جمعی است که تفاهم و احترام رعایت حقوق دیگران شکست و پیروزی و رعایت نظم و قانون و دفاع از حقوق خود و مسؤلیت پذیری و همکاری و تشریک مساعی با گروه را می‌آموزد.  

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، فاطمه زارع کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  یزد با اشاره به تاثیر بازیهای گروهی در رشد اجتماعی کودک گفت: کودک در خلال بازی به کشف محیط اطراف خود می‌پردازد و از طریق بازی‌ها نخستین گام‌ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازی به خودی خود کودک را اجتماعی بار نمی‌آورد بازی باید در جمع صورت بگیرد .

وی ادامه داد: بازیهای دسته جمعی برای اطفال از پنج سالگی یک نیاز طبیعی و بسیارجالب است و منافع فراوانی در بردارد. بنابراین دربازیهای اجتماعی است که شخصیت کودک شکل می‌گیرد در خلال بازیهای دسته جمعی است که تفاهم و احترام رعایت حقوق دیگران شکست و پیروزی و رعایت نظم و قانون و دفاع از حقوق خود و مسؤلیت پذیری و همکاری و تشریک مساعی با گروه را می‌آموزد.  

 

وی با بیان این که کودک در حین بازی با درک حالت‌های عاطفی سایر افراد می‌تواند که در انواع روابط مقید باشد عنوان کرد: در بازی‌های دسته جمعی کودکان به ارزش کودکان دیگر پی می‌برند و در می‌یابند که بازی بدون آنان مقدور نیست. آن‌ها با بازی یاد می‌گیرند که یکدیگر را قبول داشته باشند، وی همچنین افزود: کودکان حین بازی می توانند درباره قوانین بازی توافق کنند و به طور دسته جمعی بر گروه رقیب پیروز شوند. مفاهیم همکاری، پیروزی، شکست، هم چشمی و برتری طلبی اغلب در بازی‌های گروهی استنباط می‌شود.

زارع با اشاره به این مطلب که کودکان از طریق بازی در ۶تا۱۲سالگی مفهوم نقش اجتماعی را می‌آموزند و تجربه می‌کنند خاطرنشان کرد: بازی‌های اجتماعی دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند به مراتب بیشتر از بازی‌های رایانه‌ای زمینه لازم را برای رشد کودکان فراهم سازند و برای آن‌ها شخصیتی پویا، ذهنی خلاق و جسمی سالم به ارمغان آورد، لذا پیشنهادی که می‌تواند در راستای زمینه سازی برای رشد کودکان بسیار کاربردی و موثر باشد این است که سازمان آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و همجنین خانواده‌ها و تمامی افراد و نهادهایی که قادر به ارتباط یک طرفه، دو طرفه، مستقیم و غیرمستقیم با کودکان و نوجوانان می‌باشند، ‌‌نهایت کوشش خود را در جهت تشویق و نگرش سازی مثبت در کودکان، نسبت به بازی‌های اجتماعی و همین طور فراهم کردن مکانی امن و مناسب برای انجام بازی‌های اجتماعی در سطح شهر، محیط مدرسه و محیط خانه، نسبت به از بین بردن آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای اقدام نمایند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا