رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بهاباد با اعلام این خبر گفت: طرح واکسیناسیون دام های شهرستان بهاباد بر عليه بروسلوز به اجرا در آمد که طی آن تعداد 18000 رأس گوسفند و بز مورد واکسیناسیون قرار گرفته است.

دکتر هادی زارع افزود: این عملیات با هدف ایمن سازی جمعیت دامی شهرستان بر علیه بیماری بروسلوز و تامین بهداشت عمومی و ممانعت از ابتلای جمعیت انسانی به این بیماری توسط کارشناسان این شبکه در سطح شهرستان بهاباد به صورت رایگان انجام شده است.

این مقام مسئول بیماری بروسلوز را به عنوان یکی از بيماري هاي پرمخاطره و مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و گفت: به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری علاوه بر اقدامات تخصصی و کارشناسی ادارات دامپزشکی از قبیل خونگیری و تست، واکسیناسیون، شناسایی و حذف دام های آلوده كه توسط شبكه دامپزشكي صورت مي گيرد، همکاری مردمی در رعایت نکات بهداشتی مانند: خودداری از مصرف فراورده های لبنی          غیر مطمئن و گوشت های تأیید نشده، جوشاندن شیر به مدت حداقل 20 دقیقه و استفاده از وسایل محافظتی در هنگام تماس با دام و رعایت بهداشت دامداری ها توسط دامداران در این میان نقش بسزایی ایفا می نماید.

دکتر هادی زارع در مورد علائم این بیماری در دام و انسان تصریح کرد: بروسلوز یکی از بیماری هاي ميكروبي بوده و در دام ها به صور مختلف از قبیل سقط جنین در پایان ماه های آبستنی، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و یا تاخیر فواصل بارداری بروز می نماید. اين بيماري در انسان با نشانه هایی مانند: تب، لرز، بی قراری عمومی، دردهای منتشر در سراسر بدن، درد مفاصل خصوصا درد در ناحیه کمر، بی اشتهایی، خستگی و با ضعف سیستم ایمنی بدن همراه است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا