یزدقردا:علی جعفری- شهروند استان یزد- دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی:ماجرای اصلاح حوزه های انتخابیه استان یزد سر دراز دارد. سال ها بود که حوزه های انتخابیه استان یزد، از عجیب و غریب ترین و ناعادلانه ترین حوزه های انتخابیه کشور به شمار می رفت و این امر تا امروز نیز ادامه دارد. اکنون بر اساس اصل 64 قانون اساسی، بعد از تصمیم گیری و اصلاح حوزه های انتخابیه سایر استان ها، مجدداً اصلاح و تحدید حوزه ها در استان یزد با پیچیدگی و تنش رو به رو شده است. به طوری که برخی از مسئولین شهرستان ها، نسبت به وضعیت فعلی حوزه ها و حتی نسبت به فرمول های جدید و پشت پرده ای که گفته می شود همچنان تبعیض آمیز و غیر قابل قبول است، معترض شده اند.

به عبارت دیگر، از آنجا که بر طبق اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1368، هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده اضافه شده و برخی حوزه ها قابلیت اصلاح و تحدید را دارند، همواره مردم و مسئولین شهرستان­های مورد تبعیض، به اصلاح این روند امیدوار و منتظر بودند تا در تقسیم حوزه­ های انتخابیه فرمولی جدید و عادلانه که مبتنی بر همه جوانب جمعیتی، انسانی و جغرافیایی باشد، مدنظر قرار گیرد.

اکنون که زمان اصلاح و تحدید حوزه های استان فرا رسیده و گفته می شود در هفته جاری تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد؛ پیشنهادی منطقی، عادلانه و مهمتر از همه منطبق با اصل 64 قانون اساسی که با شاخصه های انسانی، جغرافیایی و انسانی همخوانی دارد، به مردم، مسئولین استان و شهرستان ها و کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی ارائه می گردد. این پیشنهاد بدون هیچگونه سوگیری بوده و نسبت به قبل بسیار عادلانه و منطقی است و بر اساس بررسی های به عمل آمده مقبول اکثریت مردم می­باشد.

ابتدا نگاهی خواهیم داشت به نقشه پیشنهادی تقسیم حوزه های انتخابیه استان یزد:
 

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_62857.jpeg

مدل پیشنهادی حوزه های انتخابیه استان یزد

 به جای (صدوق) اشکذر

 

اما برای هر کدام از حوزه های پیشنهادی، استدلال منطقی و عقلی وجود دارد، به ویژه آنکه با شاخص های مطرح شده در اصل 64 قانون اساسی نیز منطبق است. ضمن مرور دوباره حوزه های پیشنهادی در جداول ذیل، به جمعیت حوزه ها بر اساس سرشماری سال 1390 نگاهی داشته و سپس توضیحاتی ارائه می کنیم.

 

حوزه انتخابیه یزد

شهرستان

جمعیت

یزد

682/582

 

حوزه انتخابیه یزد به علاوه صدوق در حال حاضر و پیشتر، از یک نماینده برخوردار بوده و اکنون شهرستان یزد به تنهایی با جمعیتی حدود 600 هزار نفر، حداقل مستحق دو نماینده است. مهمترین منطق حاکم بر این پیشنهاد، مصداق جمعیتی و انسانی است.

حوزه انتخابیه ابرکوه- تفت- خاتم

شهرستان

جمعیت

جمع کل

ابرکوه

662/46

 

 

965/126

 

 

تفت

145/45

خاتم

158/35

 

حوزه پیشنهادی ابرکوه- تفت و خاتم با جمعیتی حدود 130 هزار نفر، پیش از این با بی عدالتی در تقسیم حوزه های انتخابیه رو به رو بوده اند. ابرکوه و خاتم اکنون در حوزه ای قرار دارند که با گستردگی بیش از حد رو به رو و عنوان بزرگترین حوزه انتخابیه کشور را کسب کرده است. تفت نیز در حال حاضر با میبد هم حوزه است که البته هیچگاه قدرت رقابت با میبد را نداشته است. علاوه بر این دو شهرستان از لحاظ موقعیتی نیز مرزی با هم ندارند. اما اکنون با قرار گرفتن ابرکوه، تفت و خاتم در یک حوزه مستقل علاوه بر اینکه از منظر جغرافیایی بر یکدیگر منطبق هستند، قدرت رقابت بیشتری نسبت به گذشته خواهند داشت. اگرچه خاتم جمعیت کمتری نسبت به دو شهرستان دیگر دارد، اما هر کدام از سه شهرستان بتواند رای اکثریت یکی دیگر از شهرها را به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد بود. بر اساس این مدل پیشنهادی، گستردگی حوزه و نامتوازن بودن دو حوزه فعلی از بین رفته و از هر لحاظ شرایط بهتری برای مردم و نماینده این حوزه ایجاد خواهد شد.

حوزه انتخابیه مهریز- بافق- بهاباد

شهرستان

جمعیت

جمعیت کل

مهریز

126/44

 

 

333/101

بافق

876/41

بهاباد

331/15

 

حوزه انتخابیه مهریز، بافق و بهاباد، شرایطی همچون حوزه ابرکوه، خاتم و تفت را دارد. در حال حاضر هر سه شهرستان در بزرگترین حوزه کشور قرار دارند و همین مسئله رقابت نامزدها و رسیدگی به امور شهرستان ها را با پیچیدگی رو به رو کرده است. بر اساس این حوزه پیشنهادی، که جمعیت آن بالغ بر 100 هزار نفر می شود، نه تنها مشکل گستردگی حوزه حل شده، بلکه رسیدگی به امور مردم تسهیل و از لحاظ جمعیتی نیز مشکلی باقی نمی ماند.

 

حوزه انتخابیه اردکان- میبد- صدوق

شهرستان

جمعیت

جمعیت کل

اردکان

758/77

 

 

790/193

میبد

840/82

صدوق

192/33

 

اما پیشنهاد پایانی به حوزه انتخابیه اردکان- میبد و صدوق باز می گردد که با وجود عادلانه بودن، به دلیل توقعات ایجاد شده در سال های گذشته، چالش برانگیزترین پیشنهاد خواهد بود. این حوزه با جمعیت حدود 200 هزار نفر از مناظر مختلف منطقی و عادلانه است. اول اینکه از منظر جمعیتی و انسانی بر اصل 64 قانون اساسی منطبق است. دوم اینکه از لحاظ موقعیتی و جغرافیایی در جوار یکدیگر قرار دارند و سوم اینکه هر کدام از شهرها با کسب آراء یکی دیگر از شهرها می توانند قدرت رقابت قابل قبولی داشته باشند. مهمتر از همه اینکه با قبول این حوزه انتخابیه، دیگر تعداد نمایندگان یک شهر 70 هزار نفره با تعداد نماینده مرکز استان یعنی یزد با حدود 600 هزار نفر برابری نمی کند.

حال پیشنهاد ارائه شده را با وضعیت فعلی حوزه های انتخابیه که در نقشه ذیل مشخص گردیده و در خط بی عدالتی قرار دارد، مقایسه کنید.

 

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_62856.jpeg

وضعیت فعلی حوزه های انتخابیه استان یزد

به جای (صدوق) اشکذر

 

اکنون زمان قضاوت از سوی مسئولین و مردم فرا رسیده است. با کمی تامل و البته با نگاه واقع گرایانه و با در نظر گرفتن شاخص های مطرح شده در اصل 64 قانون اساسی می توان به منطقی و عدالت محور بودن مدل پیشنهادی پی برد. واقعیت این است که اکنون مسئولین محترم استان و کمیسیون شوراهای مجلس در میدان عدالت خواهی در معرض آزمایشی بزرگ قرار گرفته اند که امیدواریم بر اساس آیه کریمه ذیل در جهت تحقق عدالت گام بردارند تا نه تنها پیشرفت تمام شهرستان ها را سرعت بخشند بلکه در آینده به کوتاهی در برابر حقوق حقه مردم متهم نشوند.

«یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط»

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا