رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

مدرسه و دانشگاه و حوزه‌هاي علميه و به طور كلي محيط‌هاي آموزشي قداست خاصي دارد كه در هر حكومت و دوره و زماني مورد احترام مردم بوده است. وظيفه مسئولان ايجاب مي‌كند در مواقع و موارد مختلف در پي اصلاح امور آموزشي بر آيند.
اوايل انقلاب در زمان استانداري شادروان مهدي قندهاري در يزد قرار شد عده‌اي از مربيان و دبيران تربيت بدني باتفاق نويسنده اين سطور به عنوان مدير كل آموزش و پرورش نشستي داشته باشيم و استاندار وقت پيرامون مسائل مختلف فرهنگي و ورزشي موضوعاتي مطرح و ارائه طريق نمايد. آن روز در اثر تجمع عده‌اي از جوانان به ظاهرجوياي كار در محوطه اداره كل اموزش و پرورش نتوانستم به موقع در آن مراسم حاضر شوم. استاندار تصميم مي‌گيرد جلسه را شروع كند، چند نفر از دعوت شدگان از جاي خود بلند مي‌شوند و به عالي‌ترين مقام اجرايي استان مي‌گويند: تقاضا داريم صبر كنيد تا مديركل آموزش و پرورش بيايد بعد مطالب خود را بفرمائيد و صد البته آن عده قصدشان دفاع از شان و جايگاه و قداست آموزش و پرورش بود نه فردي كه در راس آموزش و پرورش قرار داشت و همچنين است داستان دانشگاه امروز ما و مرتبت و منزلت آن.
هر بار كه در دولت نهم و دهم از رييس و ديگر مديران دانشگاه يزد در اين نشريه انتقادي به عمل مي‌آمد آقاي دكتر ميرمحمدي رياست وقت دانشگاه تلفني تماس مي‌گرفت، يا با مدير مسئول آيينه مصاحبه مي‌نمود و آخرين بار در دولت يازدهم كه در دفاع از دانشجويي آنهم به صورت اشاره مطلبي در چند سطر در اين ستون درج گرديده بود ايشان تماس تلفني برقرار و حدود نيم ساعت توضيحاتي ارائه كرد تا خود را تبرئه نمايد و طرفدار دانشجو نشان دهد در حاليكه مي‌دانست آيينه يزد منتقد دولت احمدي نژاد مي‌باشد.
اخيراً در سايت‌هاي «يزدفردا» و «يزدبانو» از قول محمد صالح جوكار نماينده مردم يزد و اشكذر مطالبي به شرح زير درج گرديد و با سكوت و يا واكنش و عكس‌العمل ضعيف افرادي كه وظيفه پاسخگويي داشتند روبرو شد.
نماينده مردم يزد و اشكذر در مجلس با اشاره به نشست خبري اخير مسئولان دانشگاه يزد گفت:
- معاون رئيس دانشگاه يزد بداند كه من با افراد زيادي در دانشگاه صحبت مي‌كنم و ارتباط دارم اگرچه در شرايط فعلي مسئولين به نمايندگان توجهي ندارند و حتي آنها را در هيات امناي دانشگاهها عضو نمي‌كنند و اينكه گفته شده ما خودمان اين را نپذيرفته ايم حرف بيخود و دروغي است و نمايندگان را آمده‌اند حذف كرده‌اند تا از مسائل دانشگاه با خبر نباشند.
- برخي ارقامي كه در نشست خبري مسئولان دانشگاه يزد اعلام شد اصلا واقعيت ندارد مثلا گفته شد 780 ميليارد براي تعامل صنعت و دانشگاه در نظر گرفته شده اصلا مي‌دانيد 780 ميليارد يعني چه؟ البته من به رئيس دانشگاه تذكر دادم و اين آمار در سايت دانشگاه اصلاح شد.
- مي‌گويند چندين عنوان كتاب به چاپ رسيده در حاليكه فقط دو عنوان كتاب چاپ كرده‌اند كه يكي از همين دو تا را هم بايد به دستگاه خردكن بسپارند و خميرش كنند. چرا آمار دروغ مي‌دهيد؟
- بعضي از تجهيزاتي كه براي دانشگاه خريداري شده بودجه اش براي سال 92 بوده است.
خود نمايندگان اين بودجه را دنبال كردند چرا بعضي از اشخاص آن را به نام خودشان مي‌زنند؟ نمايندگان بودجه مي‌گيرند مسئولين دانشگاه پز مي‌دهند.
- بعضي از رشته‌هايي كه دانشگاه يزد دارد مي‌گيرد هيچ ارزشي ندارد و خروجي آنها جوانان بيكاري هستند كه مدرك به دست مي‌آيند در دفتر من مي‌نشينند و به دنبال كار مي‌گردند چرا كه رشته شان به درد استان نمي‌خورد.
- عضو كميسيون امنيت ملي در جمع مردم يزد گفت: عده‌اي در دانشگاه يزد پادوي دشمن شده‌اند و به شبيخون فرهنگي دست مي‌زنند و مردم دارالعباده يزد بر سر اعتقادات خود با هيچ كس مماشات نمي‌كنند.
- دانشگاه يزد قصد برگزاري دوچرخه سواري دختران را داشت كه بايد براي اين كارها، هزينه زيادي مي‌كرد و اين موضوع در حالي بود كه مي‌گفتند پول در مملكت نيست! اگر پول زيادي دارند به مردم بدهند.
- استادي را در دانشگاهي از كشور مشغول به كار كرده‌اند كه سابقه تجاوز به ده دختردانشجو در پرونده خود دارد و تازه عده‌اي مي‌گويند چرا وزير را استيضاح كرديد؟
- در حال حاضر دوچرخه سواري دختران مسئله اساسي نيست كه عده‌اي به دنبال آن هستند بلكه مشكلات معيشتي مردم، اقتصاد و اشتغال از مطالبات مردم است.
چند روز بعد معاون پژوهشي دانشگاه يزد در مصاحبه با خبرگزاري مهر بدون اين كه به سخنان محمد صالح جوكار اشاره كند و يا به پرسش‌هاي مطرح شده جواب بدهد به چند مورد از اظهارات وي به اصطلاح پاسخ داد!! و متاسفانه از اين كه نماينده يزد و اشكذر مسئولان دانشگاه را متهم به دروغگويي نموده بود اشاره‌اي نكرد.
معاون پژوهشي دانشگاه يزد گفت:«از بهمن ماه سال گذشته تاكنون 10 عنوان كتاب در دانشگاه يزد منتشر شده كه اين كتابها هم اكنون در كتابفروشي‌هاي تهران و يزد و مخزن كتاب دانشگاه يزد موجود است. وي تاكيد كرد: براي چاپ و انتشار اين كتابها مراحل مختلفي طي شده و داوري‌هاي بسياري بر روي آنها انجام شده و از نظر علمي مورد تاييد هستند. معاون پژوهشي دانشگاه يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خريد تجهيزات آزمايشگاهي براي دانشگاه يزد ادامه داد: بيش از 720 ميليون تومان خريدي كه براي تجهيز آزمايشگاه‌ها هزينه شده، در دولت تدبير و اميد تامين بودجه شده است. اين مبلغ حدود بيش از سه برابر مبلغي است كه در سال گذشته صرف اين امر مهم شده بود و با تلاش مسئولان دانشگاه محقق شد..... وي يادآور شد: علاوه بر تجهيزات براي تامين كتب و منابع علمي دانشگاه يزد هم گام‌هاي اساسي برداشته شده است و اهميت اين موضوع به خصوص وقتي كاملا آشكار مي‌شود كه توجه كنيم در برخي از سال‌هاي گذشته حتي يك جلد كتاب براي كتابخانه مركزي دانشگاه خريداري نشده است.»1
از دكتر جوكار نماينده يزد و اشكذر بايد پرسيد كدام يك از دو كتابي كه در دانشگاه يزد به چاپ رسيده بايد خمير گردد؟
سازوكار انتخاب اعضاي هيات امناي دانشگاه چگونه است؟ معمولاً اعضاء سالي چند بار جلسه تشكيل مي‌دهند؟ نمايندگاني كه عضو هيات امنا نيستند آيا نمي‌توانند دسترسي به اطلاعات در امور دانشگاهي داشته باشند؟
دانشجوياني كه در حال حاضر دنبال كار مي‌گردند چه سالي ودر زمان كدام يك از دولت‌ها وارد دانشگاه شده‌اند؟
برابر با قانون اساسي نماينده مجلس شوراي اسلامي حق دخالت در همه امور كشور را دارد حال اگر روزگاري كسي در لباس قضاوت به زني تجاوز ‌كرد، فرماندهي در مجالس لهو و لعب دستگير ‌شد، آن قاضي كه همسرش را مي‌كشد يا در پمپ بنزين به سوي افراد تيراندازي مي‌كند، روحاني نمايي كه در پي آزار جنسي دختر و زني بر آمده است، ناظمي كه به آزار و اذيت جنسي دانش‌آموزانش روي آورده است و دولتمردي كه در يك لحظه غفلت، به ناموس مردم دست طمع دراز كرده است. مدير فرهنگي و دانشگاهي كه فيلمش را در وضعيتي مشمئز كننده پخش مي‌كنند و دختر دانشجويي شاكي او مي‌باشد و...
آيا مي‌توان از اين اتفاقات تلخ و ناگوار كه دل هر انسان آزاده‌اي را به درد مي‌آورد به گونه‌اي برخورد كرد كه نهاد يا محل كار و يا سازماني كه آن فاسق و فاجر و در نهايت آن مجرم خود را بدان منتسب كرده است خداي ناكرده به خاطر اختلاف سليقه و يا تسويه حساب سياسي زير سئوال برد؟
اقدام شايسته اين است كه، نهادهاي فرهنگي و سازمان‌هايي كه بودجه‌هاي كلان در امور مختلف اجتماعي و سياسي و فرهنگي در اختيار دارند و براي چاپ ميليون‌ها پوستر و عكس و بنر و اوراق تبليغي هزينه مي‌كنند بدانند «جوانان و دانش آموزان در تهران، يزد، اصفهان در ديدن تصاوير مستهجن رتبه اول تا سوم را دارند».2
«رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمان در رابطه با پيشنهادهاي كاربردي پس از معرفي مجله بين‌المللي با موضوع اعتياد افزود:..... با توجه به تحقيقات انجام شده در استان كرمان وضعيت موادمخدر در دانشگاه‌ها مطلوب نبوده و مصرف الكل در پسران دانشجو 13 درصد و در دختران دانشجو 18 درصد و در دختران غيردانشجو 2 درصد است. او همچنين مصرف موادمخدر در دانشجويان پسر را 10 درصد و در دختران دانشجو 5/1 درصد و در پسران غيردانشجو 8/7 درصد در استان كرمان اعلام كرد.»3
نكته آخر اينكه گرچه بنا به گفته جوكار مطالبات مردم رسيدگي به مشكلات معيشتي و اقتصاد و اشتغال است اما اكثريت راي دهندگان در خرداد ماه سال 92 نشان داده‌اند در چهارچوب نظام انقلاب اسلامي خواستار تغيير سياست‌هاي داخلي و خارجي دولت نهم و دهم هستند، مي‌خواهند در امور اجتماعي و سياسي دخالت داشته و حرف خود را برابر با شرع و قانون بزنند، از سياست‌هاي مسئولان و دولتمردان انتقاد به عمل آورند و خواهان كاهش تبعيض طبقاتي و فاصله بين زندگي غني و فقير هستند و مي‌خواهند حقوق شهروندي بر اساس قانون اساسي رعايت گردد و دكتر حسن روحاني به وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل كند.
نكته آخر اينكه بسياري از فعالان سياسي و عده‌اي از اصولگرايان و از جمله حداقل 110 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با سليقه‌هاي مختلف و ديدگاه‌هاي متفاوت با استيضاح فرجي دانا مخالف بوده‌اند اما آزادي ‌خواهي و دموكراسي حكم مي‌كند وزير علوم جديد معرفي و پس از تاييد مجلس كار خود را شروع كند.

مدير مسئول

پي نوشت‌ها:
1- خبرگزاري مهر
2- مركز پژوهش‌هاي مجلس، 18/5/93
3- روزنامه آرمان، 12/6/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا