به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بادگیرهای برج و باروی ارگ حکومتی یزد  در ابتدای خیابان مهدی جزو نمادهای گذشته یزد بوده که هرچند از خاطره ها فراموش شده ولی از برنامه احیا و باز زنده سازی میراث فرهنگی یزد خارج نشده و اکنون عملیاتی شده است.

 نماد شهری ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی - صفحات قائم یا منحنی - ااجزای سازه ای و به طور کلی هر آنچه میتواند جنبه تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده میشود و قبل از هر چیز این ترکیب دارای یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیباست به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه ای جذب خود مینماید و ذهنشان را درگیر خود میکند که تا مدتها در آن منطقه از شهر به صورت مشخصه ای برای شناخت شهر مورد نظر در می آید. در واقع جزو شاخصه های شهری میگردد به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه مزبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگی های خاص آن منطقه، نماد مورد نظر را در خود تصویرسازی خواهد کرد. این خصوصیت به ویژه برای توریستها و کسانیکه کمتر به منطقه مورد نظر رفت و آمد میکنند اهمیت دارد چرا که در مسیریابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا نمودن یک منطقه خاص شهری مشخصه و نماد خاص آن منطقه اهمیت دارد.

هرگونه برج یا آسمان خراش منحصر به فرد چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ ارتفاع و یا اهمیت منطقه ای میتواند نقش یک نماد یا المان عملکردی را ایفا کند به شرطی که در منطقه مورد نظر تک و شاخص باشد مانند میدان آزادی تهران که نمونه ای از نمادهای عملکردی- بیانی است ، این بنا هم دارای عملکرد میباشد (موزه و فضایی زیستی برای کاربری انسان که در بالای آن تعبیه شده) و هم به لحاظ بیان مفهوم آزادی طراح سعی کرده با همان فرمها و ویژگیهای هندسی و معمارانه منظور خود را در قالب انتزاع بیان کند.

تعریف دیگر اینکه برخی ابنیه و یا قسمتی از بناها نیز المان خاص شهرها و سایت های تاریخی هستند نظیر بادگیرها در استان یزد خصوصا بادگیر باغ دولت آباد و بادگیر های یکطرفه شهرستان اردکان.

شایان ذکر است طی برنامه عمرانی 4 ماهه بازسازی دو بادگیر در ضلع جنوبی ساختمان ارگ حکومتی که محل استقرار اداره کل نیز می باشد صورت گرفته و مقایسه عکس قدیمی و جدید این بادگیرها گویای  عملکردی مثبت  در راستای احیای نمادهای گذشته    می باشد. به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری رونمایی از پایان پروژه بازسازی و مرمت و نور پردازی این بادگیرها ساعت 20  امشب همزمان با سالروز تبدیل شدن یزد به استان در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا