به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی در آخرین روز از هفته گردشگری شهرستان ابرکوه شاهد آغاز عملیات مرمت بنای سیدون گلسرخی، بنای کوشک عزت آباد و افتتاح واحد پذیرایی بین راهی باباکوهی فراغه بود.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در خصوص پروژه های اجرایی این شهرستان گفت: مرمت دوبنای تاریخی بقعه سیدون گلسرخی و کوشک عزت آباد به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری آغاز خواهد شد.

عباس قدیریان در خصوص بقعه سیدون گلسرخی اظهار کرد: این بنا از آثار به جای مانده از دوران ایلخانی می باشد که به شماره ثبت 14519 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال جهت مرمت آن در نظر گرفته شده است و اهم اقدامات مرمتی این بنا شامل آجر فرش کف، دوخت و دوز ترکها و کاهگل بدنه می شود.

وی همچنین در رابطه با بنای کوشک عزت آباد افزود: این بنا متعلق به دوران پهلوی اول می باشد که از  نمونه های زیبای    باغ های ایرانی است و مساحتی حدود 414 متر مربع دارد. مصالح به کار رفته در آن خشت و گل بوده و در برخی فضا ها چوب نیز به عنوان تیرپوش به کار رفته است .

قدیریان تصریح کرد: جهت بازسازی این بنا اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال هزینه خواهد شد و اقداماتی نظیر اجرای سقف چوبی، کاهگل بدنه، تسطیح و شیب بندی پشت بام و کاهگل پشت بام بر روی این بنا انجام خواهد شد.

شایان ذکر است افتتاح رستوران بین راهی باباکوهی در کیلومتر 15 جاده ابرکوه - شیراز به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری با حضور مسئولین استان و شهرستان نیز برگزار شد. این رستوران که در مجتمع گردشگری جنب بوستان فراغه واقع شده در زمینی به متراژ 1000 و زیر بنای 300 متر مربع با برآورد مالی 5000 میلیون ریال راه اندازی شده  و زمینه اشتغالزایی افراد بومی را فراهم نموده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا