نشست خبری هفته‌ی ملی کودک استان یزد با حضور مدیران کل و معاونان ادارات مرتبط با حوزه‌ی کودک و نوجوان و اصحاب رسانه استان در سالن موحدین استانداری یزد، برگزار شد.

نشست خبری هفته‌ی ملی کودک استان یزد با حضور مدیران کل و معاونان ادارات مرتبط با حوزه‌ی کودک و نوجوان و اصحاب رسانه استان در سالن موحدین استانداری یزد، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در ابتدای این نشست، خبری پاک‌طینت، مدیرکل روابط عمومی استانداری و دبیر شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های استان به‌عنوان میزبان جلسه به نیابت از جوایادیان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به میهمانان حاضر در این نشست، خوش‌آمد گفت و افزود: اهمیت انعکاس اخبار هفته‌ی ملی کودک به علت اهمیت موضوع کودک در جامعه است. هرچند اصحاب رسانه اگر خبری انعکاس می‌دهند، مخاطب اصلی آن کودکان نیستند اما افکار عمومی و جامعه را به سمت و سوی میحث مهمی به نام کودکی، معطوف می‌کنند و این می‌طلبد که اصحاب رسانه، هفته ی ملی کودک و اخبار مربوط به آن را ویژه پوشش دهند.

 سپس مدیرکل کانون استان یزد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و هفته‌ی ملی کودک و خیرمقدم به مدیران کل، معاونان و اصحاب رسانه حاضر در این جلسه گفت: هفته ملی کودک، از 15 تا 21 مهرماه، هم‌زمان در سراسر کشور، با عنوان "بادبادک امید" و با شعار "شادی، دانش، آرامش" برگزار می‌شود. نشست خبری "هفته ملی کودک" در واقع آغاز برنامه‌های این هفته را رقم می‌زند تا ریز برنامه‌هایی که به همت ادارات و نهادهایی که مستقیم و غیرمستقیم به حقوق کودکان احترام گذاشتند را به استحضار اصحاب رسانه و خبرنگاران برسد.
عباسعلی دانافر با یادآوری این نکته‌که مردم موفق امروز کودکان جسور دیروز بوده‌اند، در خصوص لزوم برگزاری برنامه‌های شاد و پرنشاط در هفته‌ی ملی کودک، خاطرنشان ساخت: شادی یکی از نیازهای اساسی کودکان برای ساختن آینده کشوری موفق است. براین اساس، برنامه‌های گرامی‌داشت این هفته با هدف به رسمیت شناختن حقوق کودکان، جلب توجه افکار عمومی، جامعه و خانواده‌ها نسبت به تقویت حس امید و آرزو در کودکان، معرفی نقش خانواده در تربیت کودک و بررسی دلایل گسست خانواده، بررسی آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان، توجه به گسترش هنر و موسیقی و ارائه آموزش‌های مفید در زمینه‌ی شکوفایی استعدادها و خلاقیت کودکان برگزار می‌‌‌شود.
وی در ادامه، درخصوص برنامه‌های ستاد هفته‌ی ملی کودک یادآور شد: گشایش نمایشگاه‌های "کتاب"، "کودک، نماز، نیایش" و "منتخب آثار تابستانی اعضا" از 15 تا 21 مهرماه، ویژه‌برنامه‌ی"روز جهانی کودک" در محل سالن هلال‌احمر با حضور کودکان یزدی و خانواده‌های آن‌ها و با محوریت بیانیه‌ی حقوق کودک و اجرای برنامه‌های شاد در 16 مهرماه، رصد ستارگان با همکاری مرکز شماره‌ی چهار یزد، شب 16 مهرماه در محل سایت خورشیدآباد (روستای دربید)، جشن بزرگ "تغذیه سالم" در مرکز شماره‌ی سه یزد در 17 مهرماه، جشن ویژه‌ی "پرواز بادبادک‌ها" با همکاری مشترک مرکز شماره‌ی یک یزد و هیئت ورزش‌های همگانی استان در 18 مهرماه، نمایش فیلم‌های کوتاه و انیمیشن کانون با همکاری مرکز شماره دو یزد در 19 مهرماه، ویژه‌برنامه‌ی "نماز، کودک، نیایش" در محل مجتمع فرهنگی هنری یزد در 20 مهرماه و برگزاری سلسله نشست‌های شناخت موسیقی از 17 تا 23 مهرماه در محل مجتمع فرهنگی هنری کانون، از جمله برنامه‌هایی است که ویژه‌ی این ایام در استان یزد برگزار می‌‌شود.
در ادامه، رادمنش معاون آموزش ابتدایی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان، در این نشست ضمن اشاره به جلسات مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش و هماهنگی‌های کانون در برگزاری برنامه‌های مشترک "هفته‌ی ملی کودک" و "جشن روز جهانی کودک" در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش در این هفته عنوان کرد: آموزش و پرورش برای مشارکت در خصوص حضور پررنگ دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در برنامه‌های این هفته به صورت خاص برنامه‌ریزی کرده است.
وی در خصوص برنامه‌های اداره‌ی کل آموزش و پرورش گفت: آموزش مفاهیم کتب درسی با استفاده از روش‌های شاد و فعال، برگزاری جشنواره‌ بازی ملی – محلی، ورزش همگانی و کارگاه‌های زنده فرهنگی هنری برای کودکان، برگزاری جشن‌های نمادین، راه‌اندازی اتوبوس شادی در سطح شهر و گردهمایی کودکان و قرائت قطع‌نامه، آشنایی کودکان با ابنیه تاریخی و فضاهای طبیعی و سرسبز محلی، ذکر آیات و احادیث در خصوص حقوق کودک و آشنا کردن کودکان با برنامه سازی و تهیه گزارش در رسانه‌ها از برنامه های اجرایی این هفته ی ملی  خواهد بود.
در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن تجلیل از فعالیت‌های مؤثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه‌ی کودک گفت: لازم است همه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی، فعالیت‌های خاصی در زمینه‌ی تقویت مبحث کودک و نوجوان را مدنظر داشته باشند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ی نشر و مطبوعات خاص کودک و نوجوان کار کرده است. انتشاراتی که محصولات فرهنگی خاص کودک را در استان منتشر می‌کنند و همچنین دو نشریه‌‌‌ی ویژ‌ه‌‌ی کودک نیز در استان فعال است.
غیاثی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ی نزدیک با همکاری مشترک اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد آذر یزدی بتوان برنامه‌هایی در خصوص معرفی شخصیت و آثار استاد مهدی آذر یزدی را برای نسل جدید طراحی و برنامه‌ریزی کرد.
در ادامه این نشست خبری، اکبری، مدیرکل کمیته‌ی امداد امام‌خمینی(ره) ادامه داد: کمیته امداد به لحاظ رسالتی که دارد، برنامه‌های مختلفی در طول سال برای کودکان تحت پوشش این نهاد دارد. همچنین باتوجه به برگزاری جشن عاطفه‌ها هم‌زمان با هفته ملی کودک و شعار شادی، دانش، آرامش، بادبادک امید را می‌توان با مشارکت بیشتری در این هفته که به نام کودک مزین شده است، برای کودکان محروم نیز به پرواز درآورد.
بهبهانی، مدیرکل بانک کشاورزی استان یزد نیز در فعالیت‌های این بانک در حوزه کودک تصریح کرد: از سال 79 طرح آموزش بانک‌پذیری در کشور برای 300 هزار کودک 11 تا 18سال اجرا شده است. که در این میان 16 هزار و 700 کودک یزدی تحت‌پوشش این نوع آموزش بانکی قرار گرفته‌اند و هم‌زمان با روز جهانی کودک در عصر 16 مهرماه، جشنواره‌ی کودک و نوجوان با حضور اعضای کودک باشگاه بانک کشاورزی برگزار خواهد شد.
صدیقی، معاون جوانان هلال احمر نیز ضمن اشاره به مشارکت هلال‌احمر در خصوص استفاده از سالن این نهاد برای برگزاری ویژه‌برنامه‌ی روز جهانی کودک، اذعان داشت: برگزاری مانور زلزله برای غنچه‌های هلال (کودکان مهدهای کودک عضو هلال‌احمر)، تجلیل از برگزیدگان مدد و مهربان (کودکان پسر و دختر عضو جمعیت هلال‌احمر)، برپایی مسابقه نقاشی با موضوع صلح و دوستی در پارک‌ها و پایگاه‌های نماز جمعه در استان، اجرای مسابقه‌ی پرواز بادبادک‌ها توسط جمعیت هلال احمر در شهرستان‌ها، انتشار ویژه‌نامه‌ی ماه مهربان و مجله صوتی آوای مهربان در خصوص اهداف هلا‌ل‌احمر از برنامه‌های مدنظر هلال‌احمر به مناسبت هفته‌‌ی ملی کودک است.
صحت بخش، نماینده‌ی هیئت‌ ورزش‌های همگانی یزد نیز در خصوص همکاری‌های این هیئت یادآور شد: جشن پرواز بادبادک‌ها در محل پارک کوهستان در روز 18 مهرماه و همایش دوچرخه‌‌‌سواری کودکان در عصر 19 مهرماه با همکاری مشترک این هیئت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برگزار خواهد شد.
پایه‌دار، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان یزد در ادامه از جمله برنامه‌های سازمان بهزیستی را برگزاری جشن‌ هفته‌ی ملی کودک در مهدهای کودک، جشنواره‌ی "کاغذ و تا" در پارک "شهیدان بنایی" شهرستان تفت، قصه‌گویی سالمندان مراکز روزانه‌ی سالمندی در مهدهای کودک، آغاز اجرای طرح یک وعده غذای گرم در کلیه روستامهدها و مهدهای کودک مناطق محروم، اختتامیه‌ی جشنواره‌ی "یاوران نماز" و بازدید کودکان از اماکن تاریخی و طبیعت‌گردی عنوان کرد.
فلاح‌زاده، مسوول روابط‌عمومی صدا و سیما نیز در خصوص همکاری صدا و سیما در پوشش خبری برنامه‌های "هفته ملی کودک" و بازدید تعدادی از کودکان و نوجوانان فعال یزدی از بخش‌های مختلف تولید و پخش برنامه‌سازی صدا و سیما، اعلام آمادگی کرد.
کاظمی معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در پایان این نشست ضمن سپاس از اصحاب رسانه استان، از هماهنگی‌های سازمان‌ها و نهادهای مرتبط درخصوص برگزاری برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک قدردانی کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا