چیزی که در این شهر کویری ارزش ندارد آب است!!؟

بعضاً سرانه آبیاری ماهیانه آب یک درخت یا درختچه در شهر کویری یزد بالغ بر 25000 لیتر!!!

علی رغم کمبود شدید منابع آبی و اعلام وضع بحرانی در بسیاری از نقاط کشور هنوز عده ای در خواب خرگوشی هستند و گوششان به این حرفها شنوا نیست و اسراف و تبذیر در این مقوله همچنان ادامه دارد.

شاید عده ای از مردم به عمق فاجعه ای که ممکن است رخ دهد توجه نداشته باشند اما آنچه آدمی را به حیرت وا می دارد اسراف که هیچ، بلکه تبذیر آب توسط دستگاهها و متولّیانی است که خود اطلاعات کافی از وضع بحرانی آب و عواقب سوء آن دارند و باز غفلت و بی توجهی یا اهمال کاری و یا بی اطلاعی در این زمینه دارند و هیچ حساب و کتابی برای مصرف آب مجموعه و یا زیر مجموعه خود ندارند.

یکی از این مجموعه ها شهرداری یزد است که در این سالها هر چه دیده ایم سوء تدبیر و بی برنامگی در بحث فضای سبز و مصرف آب بوده و هر چه هم تذکر داده شده هیچ اثری نداشته یکجا می آیند آبیاری قطره ای را اینقدر ذیق می کنند که 10 درصد ریشه درخت هم آب پای آن نمی رود و به مرور درخت چهل ساله خشک شده و بهانه می آورند که آفت زده مانند بلوار 17 شهریور و..

پس از تجربه ناموفق آبیاری قطره ای برای درختهای کهنسال آمدند و آبیاری با لوله ها با قطر بالا و هر یکصد متر یک انشعاب زدند که این هم باید با برنامه و زمان مشخص آبیاری شود که باز می بینیم هیچ حساب و کتابی نیست.

برای نمونه مدتی است در بلوار آزادشهر بین فلکه اول و دوم بطور مدام از یک انشعاب که ثانیه ای 3 لیتر خروجی آب دارد برای ساعتها بلکه شبانه روز آب بیرون می آید و آب که باید تا انشعاب بعدی که رسید قطع شده و از انشعاب جدید آبیاری شروع شود اما چنین کاری توسط آبیار انجام نمی شود و همچنان آب است که هدر می رود.

بنده در مورخ 17/7/93 که با برداشت یک یک پیت آب حساب کردم این قطر لوله بین فلکه اول و فلکه دوم آزادشهر هر ثانیه 3 لیتر و هر ساعت قریب 10000 لیتر آب بیرون می دهد و نهایت این آب که از انشعاب بعدی هم عبور کرده حدود 200 متر راه رفته و قریب 40 درخت و درختچه را آبیاری می کند و قسمتهایی هم که اصلاً درختی نیست

لذا سرانه آب هر درخت یا درختچه در یک ساعت در این مسیر 250 لیتر است و اگر 10 ساعت آبیاری مدام وجود داشته باشد سرانه هر درخت یا درختچه 2500 لیتر است.

شاید آقای شهردار که این متن را بخوانند تعجّب کنند که در این کویر برای هر درخت و درختچه در یک مرحله آبیاری 2500 لیتر می شود اما ای کاش همین مقدار بود و بس! بنده شاهد بوده ام که بعضاً بصورت شبانه روزی این آبیاری ادامه داشته و هر قسمت بیش از 10 ساعت آبیاری داشته و متأسفانه زمان دور گردی آبیاری هم بعضاً سه روز بیشتر نیست و باز آبیاری مجدد در حالیکه بعضاً باغات میوه در اطراف یزد هرماه یکبار آبیاری می شوند.

با این حساب سرانه مصرف آبیاری یک ماهه درخت  و درختچه (10 مرحله آبیاری) در بلوار آزادشهر یزد 25000 لیتر می شود که از این رقم قریب 250 لیتر آن ممکن است برای درخت و درختچه لازم بوده و بقیه هدر رفته است یعنی آبیاری  100 برابری!! اگر واقعاً آب برای دست اندر کاران شهرداری یزد ارزش دارد باید حساب و کتاب دقیقی ذر کارشان باشد و مصرف سرانه را برای هر درخت مشخص کنند و چاهی که آب بیرون می دهد کنتوری داشته باشد تا مشخص شود شهرداری چقدر از منابع زیر زمینی و برای چه مقدار فضای سبز برداشت می کند.

از طرفی چرا شهرداری به زیر ساخت نهالکاری توجه ندارد و بعضاً بر روی آسفالت خاک خالی می کند(اخیراً میدان ابوالفضل)  تا بعداً روی آن نهالکاری شود!!؟

جدای از آزادشهر در جاهای دیگر هم همین وضع وجود دارد برای نمونه در صبحگاه مورخ 4/ 7/ 93 در بلوار امام جعفر صادق علیه السلام بقدری شب تا صبح آب پای درختها روان بود که سطح خیابان نیز پوشیده از آب شده بود.

در بلوار شهبد دهقان منشادی چند سال پیش نهال کاری کردند و پس از چند سال آمدند کابل روشنایی در کنار درختها عبور دادند و همه اش خشک شد و باز نهال کاری و باز آبیاری با چنین روشهایی با تانکر آنهم یک تانکر 20 هزار لیتری برای چند نهال کفاف می دهد باید دید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا