استاندار يزد به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي پيامي صادر كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "سيد محمد ميرمحمدي" در اين پيام آورده است: زمين لرزه هاي بهاباد، طبس، بم، زرقان و ..... آخرين زمين لرزه هاي كشور ما نخواهد بود و آمار بالاي كشته هاي ناشي از زلزله در ايران ضرورت ايجاد تغييرات بنيادي در امر صنعت ساختمان و مسكن و همچنين اصلاح و تجديد نظر در ساخت و ساز هاي سنتي را نمايان مي سازد. زيرا حفظ جان آدميان و مردم عزيزمان بالاترين ارزش و اهميت است كه «  مَن اَحياها فَكانَّما اَحيَا النّاسَ جَميعاً - هر كس انساني را از مرگ رهائي بخشد چنان است كه گويي همه مردم را  زنده كرده است ».
استان يزد از نظر ساختار زمين شناختي با وجود گسل هاي بزرگي نظير گسل هاي دهشير، بافت و گسل انار از لحاظ لرزه خيزي و زلزله به رغم باورهاي عمومي، چندان آرام و بي خطر نيست و از سويي در جهان امروز خشكسالي ها و شرايط طبيعي و ستيز جوامع با منابع طبيعي روند بياباني و توسعه كوير را شدت بخشيده و محيط زيست را با تهديدات نگران كننده‌اي مواجه ساخته ولي بايد اذعان  نمود اين معضل در كشور و استان ما از شرايط حادتري برخوردار است.
در گذشته كويرنشين ها با شناخت قواعد و اصول حاكم بر عرصه هاي بياباني به خوبي از آن استفاده نموده و به حيات پايدار مي انديشيدند و وجود تمدن هاي بزرگ در اين مناطق يادگار همين انديشه‌ها است. اين عرصه ها كه بظاهر فقر طبيعي را منعكس ميسازد در عين حال داراي امكانات بالقوه خدادادي از جمله انرژي هاي فراوان، انواع معادن، حيات وحش منحصر به فرد و قابليت ها و ظرفيتهاي گردشگري بسيار است.
تأمين آب، با توجه به خشكسالي هاي پي در پي و افزايش نيازها بر اثر رشد و توسعه استان و جمعيت از اهم ضرورت هاي استان بشمار مي‌رود و از هر طريق ممكن بايد اقدامات لازم انجام پذيرد در غير اينصورت خشكسالي و بي آبي دامنه طوفان هاي گرد و غبار را گسترش خواهد داد و مهاجرت اجباري را به ساكنين تحميل خواهد كرد و تبعات زيانباري را براي كشور به ارمغان مي‌آورد.
امروز بر همه ما اعم از مسئولان، مديران، كارشناسان و مردم لازم است كه از تجربه هاي با ارزش گذشته در مديريت مصرف آب و استفاده صحيح از قطره قطره آب درس گرفته و با بكار بستن آنها كه نشان تدبير و عقلانيت است، اميد را براي تداوم زندگي نسل آينده تقويت كنيم و ميراث گرانبهاي فرهنگ و تمدن ايراني – اسلامي را به دست غفلت و منافع كوتاه مدت نسپاريم كه خطر بي آبي از خطر زلزله بيشتر و نابود كننده تر است.
ضمن گراميداشت هفته «ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي» و استمداد از خداي منان در رفع بلاياي طبيعي، موفقيت همكاران و مردم شريف و متدين اين استان را در مشاركت و همكاري براي دوري از تهديدات و خلق فرصت‌ها در غلبه بر بلاياي طبيعي و استفاده علمي و عقلاني از مواهب و منابع طبيعي استان از خداي متعال مسئلت دارم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا