معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: محدودیت اگر ضد توسعه باشد، محدودیت است، اما اگر مدیریت صحیح باشد، محدودیت نیست.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمدحسن طالبیان"روز چهارشنبه 16 مهرماه در جلسه بررسي ثبت بافت تاريخي شهر يزد كه در سالن شهيد موحدين استانداري برگزار شد، با اشاره به اينكه ثبت جهانی اصلا محدودیت نیست، اظهار داشت: ثبت جهاني نعماتی را در پي دارد که کل دنیا تلاش دارند تا بتوانند مكان يا ابنيه اي را به ثبت برسانند.
طالبيان افزود: ثبت جهاني يك مكان، بسیار پروسه سخت و پیچیده اي است.
وي ادامه داد: محدودیت اگر ضد توسعه باشد، محدودیت است، اما اگر مدیریت صحیح باشد، محدودیت نیست، در داخل کشور الان یک رقابت براي ثبت آثار به صورت جهاني است، حدودا صد پرونده در حال تدوین است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه دوره مدرن متوجه ارزش ها نیستند و جاده را منحرف می روند،
گفت: صنعت گردشگري، صنعت پاکي است و یادمان باشد وقتی بافت تاريخي يزد ثبت شود به 35 زبان آن منطقه معرفی می شود، درسطح جهانی بدون اینکه هزينه اي متحمل به ما باشد، هر لحظه اگر اتفاقی بیافتد به آن می رسند، در زمان جنگ جاهایی که ثبت جهانی شود قانون جهانی است، آن منطقه امن است و نباید به آن حمله کنند.
وي افزود: ثبت جهاني خیلی خاصیت ها دارد، الان حدود پنج و نیم میلیون نفر گردشگر داریم، اگر اینجا مقصد شود، در استان یزد خیلی مسائل حل خواهد شد، اشتغال ايجاد می شود بشرط اینکه چیزی داشته باشی به دنیا عرضه کنی و بشرط اینکه از آثار خود حفاظت کنی، بهرحال اين يك فرصت است.


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار:
استان يزد رتبه سوم جذب گردشگر در کشور را دارد


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه با مدد همین بافت تاریخی یعنی با تغییرکاربری خانه های تاریخی، هم اكنون در استان يزد نزدیک دوهزار اتاق وجود دارد، افزود: استان يزد رتبه سوم جذب گردشگر در کشور را دارد.
"سيد محمد رضا سيد حسيني" گفت: هم اكنون یزد بعنوان برند هتل های سنتی در كشور شناخته مي شود، مسافران، یزد را در مسیر سفر خود قرار مي دهند كه اين امتياز خوبي براي استان محسوب مي شود.
وي در پاسخ به اينكه برخي می گویند اگر یزد ثبت جهانی شود چه می شود؟ اظهار داشت: با ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد، هیچ اتفاقی نمی افتد بلكه یک مدال افتخار به یزد اضافه می شود.
سيد حسيني خاطر نشان ساخت: در تجربه تخریب حاشیه امامزاده جعفر (ع)، واقعا مردم جلو تخریب را گرفتند، حکومت موافق بود، شهرداری هم بنوعی موافقت كرد چون تحت فشار بود، مردم از فروش خانه ها به شهرداری امتناع كردند.
اين مقام مسئول بيان كرد: چه ما باشیم و چه نباشیم قطعا مردم یزد نظرشان بر این است که این اتفاق بیافتد و بافت تاريخي يزد ثبت جهاني شود، شاید با وجود ما، سرعت این اتفاق خیلی بیشتر شود، همه تصميم گرفته اند، این اتفاق بیافتد و از چیزی نگران نیستیم، بالاخره کاری هست که باید بکنیم، یعنی ساماندهی بافت تاریخی جزو وظایف است، اگر در راستای جهانی شدن اين امر صورت گيرد که چه بهتر، اگر جهانی هم نمی شود بالاخره ساماندهی آن در وظایف ذاتی ماست که ما باید انجام دهیم.
وي گفت: اگر بدون مجوز، اقدام به تخريب بافت قديم در محدوده ثبتي شود در کمیسیون ماده پنج به هیچ وجه هیچ تغییرکاربری داده نمي شود و کمیسیون ماده 100 هم راي به بازگشت به حال اول را صادر مي كند و رای مبني بر رفع موضوع با پرداخت جريمه صادر نمي شود.
وي خواستار همكاري همه جانبه شهرداري يزد و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در راستاي ثبت بافت تاريخي شهر يزد شد.
در پايان اين جلسه حكم "مجتبی فرهمند" به عنوان مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد از سوي طالبیان قرائت شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا