«حسین ذوالفقاری» معاون امنیتی وانتظامی وزیرکشور دو پیشنهاد ویژه در امور پناهندگان را در اجلاس سالانه «اکسکام» ژنو برای بازسازی افغانستان و ریشه یابی علل پناهندگی به کمیسرعالی سازمان ملل متحد ارائه داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد، «عزیز کاظمی» مدیرکل اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان این مطلب افزود: این پیشنهادات هم در دیدار خصوصی معاون امنیتی وانتظامی وزیرکشور وهیات همراه با کمیسرعالی سازمان ملل متحد و هم در سخنرانی عمومی اجلاس سالانه اکسکام (کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان) در چارچوب قانون مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و کمیسرعالی سازمان ملل متحد پذیرفت.

وی اظهار داشت: پیشنهاد هیات ایرانی این بود که از سال آینده، موضوع بازسازی جدی افغانستان و زیرساخت های آن همچون احداث مدرسه، درمانگاه، مسکن و ایجاد شغل مناسب به صورت خاص و ویژه در دستور کار وزرا و مقامات دولتهای عضو قرار گیرد تا با پیگیری بیشتر فراموش نشود.

وی ادامه داد: همچنین ایران پیشنهاد داد تا ریشه های علل پناهندگی به عنوان معضلی جهانی از سوی کمیساریای سازمان ملل توسط تیم کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و پس از ریشه یابی و تحقیق به عنوان معیار و موضوع در سطح سازمان ملل و نه فقط کمیساریا پیشنهاد و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه ارائه شود.

وی ارتباط کاری جمهوری اسلامی را با کمیسیاریای سازمان ملل متحد، ارتباطی مثبت برشمرد و گفت: باعث خشنودی است که بگویم در نشست عمومی اجلاس سالانه اکسکام، کمیسیرعالی سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران در حضور همه کشورها به عنوان الگویی جهانی نام برد.

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین وزارت کشور همچنین از دیدار وملاقات دوهیات افغانی و پاکستانی با هیات اعزامی جمهوری اسلامی در حاشیه این اجلاس در ژنو خبر داد و گفت: در این دیدارها طرفین درباره مباحث امنتیی، محلی، کنترل مرزی، راههای جلوگیری از قاچاق انسان و نیز جلوگیری از ورود اتباع غیر قانونی به کشور گفت و گو و تبادل نظر و توافق کردند مرزهای بیشتر کنترل شود.

این مقام مسوول اداره اتباع وزارت کشورهمچنین اظهار داشت: از هیات های افغانی و پاکستانی خواستیم تا به اتباع اطلاع دهند که بطورغیرقانونی وارد ایران نشوند و از ورود غیرقانونی مهاجران جلوگیری کنند.

وی گفت: هیات افغانی در این دیدار گفت که دولت جدید افغانستان برنامه های جدیدی درباره پناهندگان دارد.

کاظمی درباره دیدار دستیار کمیسرعالی سازمان ملل متحد با هیات ایرانی هم گفت: در این دیدار هم مباحث آموزشی، بهداشتی و بحران درباره مهاجران نیز مطرح شد که گزارش هایی نیز در این زمینه به هیات ایرانی دادند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین وزارت کشور، مهاجرین افغانی را افرادی توانمند و دارای تخصص برشمرد و گفت: این افراد طی سالیانی که درایران اقامت داشته اند اند از تخصص های بالا درهمه رشته ها و تخصص ها برخودار شده اند که توانایی بازسازی افغانستان را با ظرفیت بالا دارند.

وی آمار پناهنده های فارغ التحصیل افغانی را 15 هزارنفر بیان کرد وگفت: ایران دومین کشور مهاجر پذیری است که قدمت طولانی دراقامت پذیری مهاجرین دارد.

وی وجود پناهندگان افغانی را که بطور غیرقانونی در کشور اقامت دارند، معضلی دانست که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی تعداد پناهندگان غیرقانونی افغانی را درکشور به طور حدودی 800 هزار نفر بیان کرد و گفت: قوانین کشور باید محترم شمرده شود. عبور غیرقانونی از مرز خلاف مقررات بوده و مجازاتش درقانون مشخص است.



** خواهان بازگشت پناهنده های افغانی به کشورشان هستیم

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: خواهان بازگشت پناهندگان افغانی به کشورشان هستیم چرا که این افراد توانایی لازم برای بازسازی افغانستان را دارند و این ظرفیت در خارج از کشور خودشان به هدر می رود.



** با پناهندگان قانونی مشکل نداریم

کاظمی با بیان اینکه با پناهندگان قانونی در کشور مشکلی نداریم، گفت: مشکل ما با افرادی است که بطور غیرمجاز وارد کشور شده اند و اخطار می دهیم به قوانین کشور احترام بگذراند و باعث آزار واذیت مردم کشور ما نشوند.

وی موضوع پناهندگان و مهاجران را دو مقوله جدا از یکدیگر دانست و افزود: این طور نیست که هر کس وارد کشور شد باید مورد حمایت قرار گیرد؛ ما فقط از پناهندگان قانونی حمایت می کنیم و به مهاجران غیر قانونی خدمات نمی دهیم و حضور آنها را غیرقانونی می دانیم.



** به پناهندگان افغان مشابه یک شهروند خدمات داده می شود

کاظمی در پاسخ به این سوال که چه هزینه ای صرف تخصص و سوادآموزی پناهندگان افغان در کشور می شود؟ گفت: براساس قوانین و درحد توان برای اتباع خارجی و افغانی هزینه می کنیم و به آنان مشابه یک شهروند ایرانی خدمات می دهیم .

وی در پاسخ به این سوال که آیا از تخصص پناهندگان افغانی در کشور استفاده ای می شود ؟ افزود: قانون اجازه استفاده از تخصص افغان ها را دردستگاههای دولتی نمی دهد اما دولت منعی برای بکارگیری آنها ندارد البته بدون استخدام رسمی می تواند از این افراد استفاده کند.

اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان موسوم به «اکسکام» همه ساله در نیمه اول مهر ماه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با حضور نمایندگان کشورهای عضو برگزار می شود و مسایل مربوط به پناهندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا