طراح ایده گفت وگوی تمدن ها و فرهنگ ها با یادآوری اینکه هم اکنون نیاز به گفت وگوی درون تمدنی وجود دارد، پیشنهاد کرد که شیعه و سنی، علی (ع) را به عنوان نزدیک ترین فرد به پیامبر (ص) و تربیت شده ایشان الگو قرار دهند و آینده خود را بر مبنای معیارهای علی (ع) تعریف کنند تا مسلمانان از خطرات موجود و این نگون بختی که گرفتار آن هستند، نجات یابند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار جمع زیادی از چهره های علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری که به مناسبت عیدغدیر خم در دفتر وی حضور یافته بودند با بیان اینکه «علی (ع) مظهر مهر، مدارا و اخلاق است» اظهار کرد: بسیار علاقه مند بودیم که در کشوری که الگو گرفته از مولا علی است مهر و محبت و همراهی حاکم باشد و چه خوب بود در عید غدیر خم شاهد این باشیم کسانی که اتهام سیاسی دارند، در بند نباشند.

وی بیان کرد: ای کاش تندخویان کین پرداز، میدان دار صحنه نباشند و چه خوب بود که امروز و در روز ولایت مولا علی (ع) و عید غدیر خم شاهد حضور آزاد بسیاری از زندانیان و عزیزانمان از جمله مهندس موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد بودیم.

وی با بیان اینکه اگر چه دیر شده است اما معتقدم کار خوب هر وقت انجام شود خوب است، اظهار امیدواری کرد که با نگاه به آینده مسایل حل شوند.

سید محمد خاتمی با اشاره به اینکه علی ولی خداست چون انسان کامل است و آفرینش برای بودن انسان کامل فراهم شده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) کاملترین انسان است که خداوند می فرماید همه آفرینش به خاطر او خلق شد. او که هدف سیر کمالی انسان است الگویی است که هم سرمشق است و هم راهبر.

وی ادامه داد: اولیای خداوند به میزانی که از کمال انسانی برخوردارند از ولایت نیز برخوردارند و علی (ع) انسان کامل است. پیامبر (ص) تربیت شده خداست و علی تربیت شده پیامبر است.

خاتمی با تاکید بر الگو و معیار بودن علی ابن ابیطالب در میان بزرگان و صحابه پیامبر (ص) گفت: از این جهت مناسب است که در این موقعیت حساس از علی (ع) سرمشق بگیریم.

وی با بیان اینکه «اسلام آمده بود تا توحید را در جامعه حاکم کند و اینکه انسانها بنده هیچ کسی جز خدا نباشند» افزود: سرسپردگی به خدا عین آزادی است. اسلام آمده بود تا توحید در گفتار و رفتار و عمل حاکم شود. اسلام آمده بود تا انسان را متخلق به اخلاق الهی کند. اسلام آمده بود که عدل، اخلاق و حق مبنای نظام اجتماعی باشد.

رییس بنیاد باران به ادامه نیافتن آن روال بعد از پیامبر اکرم (ص) اشاره و بیان کرد: بسیاری از ارزش های جاهلی، اشرافی گری، دنیازدگی خواص و انباشت ثروت در دست گروهی و در اختیار گرفتن منابع مالی بیشتر توسط طبقه ای خاص به جامعه بازگشت و این بداخلاقی و دنیازدگی موجب فاصله عمیق بین حکومت و توده های مردم شد که منجر به ابراز نارضایتی و اعتراض گشت و معترضان رو به علی بن ابیطالب آوردند.

خاتمی گفت: امام استدلال آورد که مرا رها کنید؛ ما به سوی آینده روان هستیم که آشفتگی و رنگارنگی امور زیاد است و دلها به آن آرام نمی گیرد و خردها سرگردان می شود و در زندگی انسانی ابرهای تیره گسترده شده است. راه راست ناشناخته و مجهول و پوشیده می ماند. بدانید که اگر من تقاضای شما را اجابت کنم به راهی شما را خواهم برد که می دانم. به خرده گیری و اعتراض افراد گوش نخواهم داد و آنچه حق است عمل خواهم کرد. اگر مرا رها کنید من نیز یکی از شهروندان خواهم بود و شاید مطیع ترین شهروندی باشم که در این جامعه زندگی می کند و هرکسی را شما انتخاب کنید، تبعیت می کنم. اگر من وزیر باشم بهتر است تا امیر شما باشم. اما مردم، امام علی (ع) را رها نکردند و بالاخره مسوولیت حکومت را پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی ؛وی یادآور شد که در دیدگاه امیرالمومنین (ع) والی منتخب مسلمانان است و با رضایت مردم می آید.

خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه در دورانی هستیم که گروه هایی ضدانسانی به نام اسلام جنایت می کنند تاکید کرد: ما مسلمانان مستحق زندگی خوب هستیم و مستحق داشتن امنیت و آزادی –که از آن محرومیم - و مستحق داشتن جامعه پیشرو در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم و امروز از آن محرومیم.

رییس جمهور پیشین ایران با اشاره به موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی مسلمانان و دسترسی به ذخایر مادی، فرهنگی و تاریخی و قرار گرفتن در راهبردی ترین و حیاتی ترین نقطه جغرافیایی از وجود حکومت های خودکامه و وابسته و غیرمردمی انتقاد کرد و گفت: امروز دخالت قدرت های جهانی در امور مسلمانان و بر باد دادن منابع مادی و معنوی آنان توسط حکومت های وابسته و وجود اختلافات فراوان در داخل کشورهای اسلامی و وجود گروه های افراطی که اگر روی کار بیایند، ستم می کنند و اگر روی کار نیایند به خشونت و ترور روی می آورند به مسلمانان و انسان ها ضربه می زنند و باید به خود آییم.

وی در ادامه به بیداری جوامع اشاره کرد و گفت: اگر این بیداری در جهت درست نمی رود باید چاره کرد. چاره کار حکومت های مردم سالار و برآمده از مردم است؛ حکومت هایی که جوامع را مستقل از بیگانه و آزاد و پیشرو می خواهند.

خاتمی گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم در منابع اسلامی خود به عنوان پشتوانه فکری، عناوینی از جمله آزادی، آزادی های مدنی، پارلمان، تفکیک قوا، حقوق بشر و... را جستجو کنیم کمتر خواهیم یافت. این مفاهیم متعلق به دورانی است که بشر در دوران تکامل خود به آن رسیده است و باید به آن توجه کنیم ولی در متن اسلام -که جاودانه است - و بینش و روش پیامبر و پیشوایان می تواند معیارها و ملاک هایی یافت که امروز هم می تواند ما را به راه راست و جامعه مطلوب رهنون باشد.

وی تاکید کرد که امروز باید معیارها و اصولی را از متن دین استخراج کرد که می توانیم بر اساس آن زندگی متناسب با دنیای امروز داشته باشیم که بتواند زمینه ساز رشد افراد در جامعه ما باشد و کرامت و حرمت انسان ها محترم شمرده شود در عین حال معیارهای اساسی اسلام هم بر آن حاکم باشد.

خاتمی با هشدار نسبت به اینکه امروز سرنوشت مسلمانان در خطر است، به خطر بیرونی و گروه های نفاق انداز و افراطی و حکومت های جبار اشاره و تاکید کرد که باید راهی پیدا کنیم.

وی به عنوان ایده پرداز گفت وگوی تمدن ها و فرهنگ ها پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه علی (ع) در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی یک ابرمرد است، علی را معیار قرار دهیم زیرا برای ما شیعیان رفتار و کردار او حجت است و از او پیروی می کنیم و برای خواهران و برادران سنی، خلیفه مشروع است ایشان خلیفه پیامبر بود و نیز نزدیک ترین فرد به پیامبر و تربیت شده پیامبر است و کمتر کسی است در جهان اسلام که علی را افضل صحابه نداند و همه آزادیخواهان و عدالت طلبان در برابر او خاضعند.

خاتمی تاکید کرد: شیعه و سنی، علی (ع) را معیار قرار دهیم و آینده خود را بر مبنای معیارهای مورد نظر علی (ع) تعریف کنیم و از این نگون بختی که گرفتار آن هستیم و خطراتی که ما را تهدید می کند نجات یابیم.

رییس بنیاد باران که در میان جمع فشرده علاقه مندانش سخن می گفت، در ادامه به معیارهای زندگی خوب از نگاه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت که این معیارها برای همه کسانی که برای مسلمانان سرفرازی می خواهند و در زمان خود زندگی می کنند قابل توجه است.

او اولین معیار زندگی خوب از دیدگاه امام علی را رضایت مردم بیان کرد و گفت: رضایت مردم پایه حکومت مشروع است و رای و خواست مردم برای تحقق حکومت خوب لازم است.

خاتمی دومین معیار را اهتمام به حق و حرمت مردم دانست و افزود: امام علی (ع) اولین کسی است که در مقام حکومت از حق افراد و وظیفه والی سخن می گوید. در دنیایی که حکومت از مردم جز اطاعت چیزی نمی خواست او بر حق رعیت و وظیفه والی و حاکمان در برابر این حق سخن می گوید.

وی افزود: دلیر خواستن و دلیر کردن مردم کاری بود که علی (ع) انجام داد و ایشان مردم را به اعتراض و انتقاد بخصوص در برابر حکومت تشویق می کرد.

خاتمی به ویژگی تحمل مخالف و مدارا با دیگران اشاره کرد و دیگر معیارهای امام علی را چنین برشمرد: مدارا با دیگران و نکوهش عملی و قولی استبداد و تاکید بر مشورت و مبارزه با استضعاف بدون حذف و ناتوان کردن برخورداران.

وی با اشاره به برخی نگاه های افراطی و تصمیم های غلط در جامعه امروز یادآور شد که امام علی (ع) در عین تاکید بر حقوق طبقات محروم از کارآفرینی حمایت می کرد.

خاتمی با انتقاد از برخی تصمیمات گذشته، اینکه عدالت را فقط عدالت اقتصادی تعریف کنیم و آن را به عدالت صدقه ای تخفیف دهیم، نادرست خواند و تاکید کرد: در دیدگاه امام علی در عین اهمیت اقتصاد، حق مهمی که انسان دارد حق حاکمیت بر سرنوشت است و لوازم آن یعنی آزادی، آزادی بیان و اندیشه باید فراهم باشد.

رییس جمهور پیشین ایران تاکید کرد که امام علی بر عدالت در همه وجوه آن، مساوات در برابر قانون و رعایت اخلاق در رفتار فردی، اجتماعی و به ویژه اخلاق سیاسی توجه دارد.

وی یادآور شد: اینها از جمله معیارهایی است که در بارزترین وجه آن در علی (ع) می بینیم که می تواند مبنای حرکت ما برای برکناری حکومت های غیراخلاقی، غیرمردمی و وابسته و نیز منزوی کردن جناح ها و گروه های متعصب، قشری و خشن باشد.

خاتمی در پایان اظهار امیدواری کرد که این روشن بینی در شیعه و سنی ایجاد شود که معیارهای مورد نظر علی (ع) را بشناسیم و او را الگوی خود قرار دهیم.

در این مراسم که با حضور جمع زیادی از چهره های سرشناس در دفتر سیدمحمد خاتمی برگزار شد، برگزیدگان جشنواره اخلاق و نیایش تجلیل شدند و قرآن خطی منسوب به امام حسن مجتبی (ع) توسط حجت الاسلام و المسلمین «سید محمد خاتمی» رونمایی شد. این قرآن نفیس قرار است در کتابخانه ملک تهران نگهداری شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، بر اساس منابع موجود، کتابت این مصحف شریف بنابر یادداشت شاه اسماعیل صفوی به حضرت امام حسن مجتبی (ع) منسوب است. خط این قرآن، کوفی متحول است و بر روی پوست آهو نقش بسته است.

در مراسم عیدغدیر خم همچنین از برگزیدگان ششمین جشنواره اخلاق و نیایش در حوزه فرهنگ، هنر و ادب تقدیر شد و رییس جمهوری اسبق کشورمان از 11 نفر از برگزیدگان با اهدای لوح یادبود و قرآن نفیس، قدردانی کرد.

برگزیدگان این جشنواره به این ترتیب معرفی و جوایز خود را دریافت کردند:

دکتر یوسف ثبوتی در حوزه علمی

سید حمید شاهنگیان در حوزه موسیقی

اردشیر صالح پور در حوزه نمایش

حجت الاسلام حسن پویا در حوزه پژوهش

مهندس سیدمحمد بهشتی در حوزه معماری

جمعیت خیریه دانشجویی امام علی در حوزه نهاد اجتماعی

بیوک ملکی در حوزه شعر

نرگس آبیار در حوزه سینما

حمید عجمی در حوزه هنرهای تجسمی

دکتر رضا داوری اردکانی برای یک عمر پژوهش و تحقیق

مصطفی مستور در حوزه ادبیات داستانی

جایزه اخلاق و نیایش در آیینه هنر و پژوهش به عنوان جایزه غیردولتی شش سال پیش با همت احمد مسجد جامعی و جمعی از اصحاب فرهنگ پایه گذاری شد و هر ساله در روز عید غدیر خم و در حضور سیدمحمد خاتمی، نسخه های نفیس قرآن کریم رونمایی می شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا