مرکز مخابرات یک سازمان یکی از مکان های شلوغ و در عین حال حیاتی آن به شمار می رود شاید شما هم در این خصوص با ما هم عقیده باشید اما مرکز مخابرات دانشگاه یزد از ویژگی دیگری نیز برخوردار است و آن هم اینکه یک کارمند زحمتکش و نابینا در آنجا سال هاست که مشغول خدمت است، به مناسبت روز جهانی نابینایان و برای آشنایی بیشتر با عملکرد این مرکز یک سری به مخابرات زدیم و با محبوبه سالمی به گفتگو نشستیم.

محبوبه سالمی که از سال 1378 وارد دانشگاه یزد شده است از سوابق خدمت خود در این دانشگاه می گوید: ابتدا که در مصاحبه دانشگاه یزد پذیرفته شدم و به عنوان کارمند وارد دانشگاه شدم فکر می کردم معجزه شده و خیلی خوشحال بودم ابتدا در ساختمان مرکزی آن زمان که در بلوار طالقانی قرار داشت مشغول به کار شدم و مدتی هم با دانشکده هنر و معماری همکاری داشتم و در تلفنخانه آنجا مشغول خدمت بودم و بعد به این قسمت منتقل شدم.

او می گوید با اینکه خیلی افراد از سر اجبار به شغل خود ادامه می دهند ولی او از شغلش راضی است و با جان و دل به آن ادامه می دهد هر چند به دلیل اینکه نابینای مطلق است برخی مسائل در رفت و آمد وجود دارد.

سالمی که تحصیلاتش را با خط بریل تا مقطع  دیپلم در رشته ادبیات ادامه داده است می گوید: آن زمان که ما تحصیل می کردیم شرایط تحصیل و پذیرفته شدن در دانشگاه مانند الان ساده و راحت نبود هر چند بسیاری از هم دوره ای های من ادامه تحصیل می دادند و این کار برای ما همتی بسیار می خواهد.

او به عنوان یک کارمند نمونه دانشگاه در دوره های متوالی می گوید: در همه مراحل زندگی باید از خداوند کمک خواست و بعد از آن همت است که انسان را در هر شرایطی می تواند موفق کند لذا امروز که شرایط ادامه تحصیل راحت تر از سال های گذشته است دانشجویان همت کنند و برای تحصیل ارزش قائل باشند هر چند تفریح هم نیاز روح انسان است و باید در زندگی جایی برای آن هم قرار داد.

محبوبه سالمی در پاسخ به سوال ما که چگونه با اینکه نابینا هستید با این شرایط سازگار شدید، گفت: از ابتدا تاکنون با خط بریل شماره های دانشگاه را می خواندم و اکنون هم اغلب شماره ها از حفظ هستم در عین حال به همکاران توصیه می کنم با توجه به اینکه مخابرات بسیار شلوغ است و هر دقیقه با تلفن های متعددی از داخل و خارج  دانشگاه مواجه هستیم سعی کنند حتی المقدور برای یافتن شماره تلفن ها از دفتر تلفن سایت دانشگاه استفاده کنند چرا که تمامی شماره های داخلی در آن دفتر تلفن ثبت شده است و قرار است بزودی نسخه جدید آن هم از سوی مرکز محاسبات روی سایت قرار گیرد.

او معضل اصلی که با آن مواجه است را سرویس ایاب و ذهاب عنوان کرده و می گوید: نابینایی نتوانسته است مانع انجام وظیفه ام بشود ولی نمی توانم به دلایلی از سرویس حمل و نقل دانشگاه که برای کارمندان در نظر گرفته شده است استفاده کنم و همیشه با این مشکل مواجه بودم هر چند در برخی مواقع بعضی از همکاران نسبت به من لطف دارند و من را در رفت و آمد یاری می کنند ولی از دانشگاه می خواهم برای سرویس رفت و آمد پرسنل مخابرات فکری بکنند و نگذارند کارمندان به هر نوعی انگیزه شان برای ادامه کار ضعیف شود چرا که همکاران من هم با معلولیت هایی مواجه هستند و در رفت و آمدها با مشکل مواجه می شوند و تا به حال هم پیرامون همین موضوع درخواست هایی به دانشگاه داده شده است.

او در عین اینکه علاقه ی زیادی به کارش دارد و می گوید بر خلاف خیلی ها که زنگ مداوم تلفن ناراحتشان می کند، صداهای مکرر تلفن مخابرات او را اذیت نمی کند ولی انگار درد دل های زیادی هم دارد؛ بیان می کند: سه سال پیاپی بود که با معلولیتی که دارم به عنوان اپراتور به تنهایی در مخابرات کار می کردم و این نبود نیرو و پاسخگویی به حجم بالای تلفن ها بسیار سخت بود و پس از آن چند دوره به عنوان کارمند نمونه دانشگاه معرفی شدم و این لطف مسؤولان را نمی توان نادیده گرفت در عین حال برخی مسائل و اینکه هیچ تفاوتی بین ما وسایرین در دانشگاه وجود ندارد برخی موارد که در خصوص حقوق و مزایا و استخدام ها به وجود می آید زیاد جالب نیست.

او بهترین خاطره خود در دانشگاه یزد را روز قبولیش در آزمون استخدامی دانشگاه می داند و می گوید آن روز را هیچوقت فراموش نمی کنم و بعد از 13 سال خدمت در دانشگاه هیچوقت آن لطف خدا را فراموش نکرده ام.

از او سوال می کنم اوقات فراغتش را چگونه سپری می کند و او انگار به مطالعه خیلی علاقه دارد، می گوید: اغلب اوقات فراغتم را به مطالعه روزنامه و قرآن و کتاب های دیگر می پردازم.

-         خانم سالمی از زندگی چه تعریفی دارید؟

هم شیرین و هم تلخ بستگی به دیدگاه انسان دارد و اینکه چگونه زندگی خود را بسازد.

این کارمند مخابرات دانشگاه در پایان گفتگو می گوید: ریاست محترم دانشگاه قرار بازدید از مخابرات را داشتند ولی گویا به وقت دیگری موکول شد، من و همکارانم ضمن آرزوی توفیق برای ریاست جدید دانشگاه بسیارعلاقه داریم تا با ایشان در مرکز مخابرات ملاقات داشته باشیم.

شایان ذکر است رییس دانشگاه یزد ظهر امروز چهارشنبه 23 مهرماه همزمان با روز جهانی عصای سفید، با حضور سرزده در مرکز مخابرات دانشگاه شخصا از تلاش های صادقانه محبوبه سالمی کارمند روشندل دانشگاه و ابوالفضل پورسلطانی کارمند دیگر این مرکز که وی نیز از از لحاظ جسمی و بینایی دچار مشکل است، و سایر پرسنل این واحد قدردانی کرد.

گزارشگر: زینب زارع

تصاویر: مهدی دهقان چناری










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا