مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد اهم فعاليت ها و اقدامات اين اداره كل را طي نيمه نخست سالجاري تشريح كرد .
سيد ابوالفضل وكيلي در گفتگو با پيام طبيعت افزود در اجراي فاز جديد طرح كمربند سبز يزد و با توجه به اجراي موفق آميز فاز 2 و ايجاد 100 هكتار فضاي سبز در سال گذشته برنامه ريزي براي ايجاد 60 هكتار فضاي سبز جديد در دستور كار قرارگرفته است .
وي گفت در نيمه نخست سالجاري در راستاي احداث پارك جنگلي تامهر در شهرستان تفت كار طراحي سيستم قطره اي ، برق رساني و روشنايي طرح تكميل شده و با توجه به تلاشهاي انجام شده در راستاي تامين آب طرح ، ايجاد 50 هكتار فضاي سبز جديد پيش بيني شده است در همين زمينه احداث آبنما ، سرويس هاي بهداشي و نيز احداث استخر دوم طرح نيز در شش ماه اول سالجاري احداث شده است .
وي با اشاره به طرح توسعه مناطق مستعد جنگلي خاطر نشان ساخت تجهيز نهالستانهاي استان و ايجاد بستر لازم جهت توليد نهال به ميزان 1ميليون اصله از اقدامات اوليه در نيمه نخست سالجاري به منظور توسعه مناطق جنگلي است در همين زمينه 2 هزار هكتار از مناطق مستعد جهت اجرا شناسايي شده و از ديگر ويژگي هاي اين طرح مشاركت مردم در اجراي آن مي باشد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گفت در راستاي اجراي طرح مقابله با كانون هاي بحراني حساس به فرسايش بادي اجراي طرح بيابانزدايي در منطقه گودگوار شهرستان بافق به وسعت  700هكتار مشخص گرديده و ضمن اخذ مجوز از شركت آب منطقه اي براي حفر چاه و نيز توليد نهال هاي مورد نياز زمينه لازم براي اجراي كامل طرح در نيمه دوم سالجاري فراهم گرديده است .
وكيلي همچنين گفت به منظور استفاده بهينه از منابع آب و مقابله با اثرات خشكسالي اجراي طرح هاي آبخيزداري در رباط ، احمد آباد و عقدا شهرستان اردكان و نيز بند خاكي خوانسار در شهرستان خاتم و تنگ چنار در شهرستان مهريز در دستور كار قرار دارد.
وي تشكيل اتحاديه تعاوني هاي منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد ، فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت تشكيل صندوق توسعه منابع طبيعي ، برگزاري دوره هاي بازديد دانش آموزان از طرح هاي منابع طبيعي در قالب اردوهاي دانش اموزي و تفاهمنامه با آموزش و پرورش ، برگزاري سفر خبري به مناسبت روز جهاني بيابانزدايي را از ديگر اقدامات در سالجاري برشمرد .
وي افزود پيگيري و مبادله موافقت نامه هاي استاني ( هزينه اي – عمراني) و دريافت ، توزيع و تخصيص در اداره كل ، برگزاري مزايده ماشين آلات مازاد و مستعمل ، فراهم نمودن تمهيدات لازم جهت ساماندهي بايگاني و الكترونيكي كردن پرونده ها از فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه برنامه ريزي و پشتيباني است .
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان در خصوص طرح هاي بين المللي در دست اجرا گفت  طرح ترسيب كربن از سال گذشته در استان و شهرستان ابركوه در محدوده اي به وسعت 70 هزار هكتار كليد خورده و كار برگزاري جلسات آموزشي و توجيهي متعدد با مردم و مسئولان محلي برگزار شده و كار ايجاد صندوق توسعه محلي نهايي شده است .
وي افزود طرح تقويت و انسجام سازماني در راستاي مديريت يكپارچه منابع طبيعي ( مناريد) در شهرستان بهاباد استان يزد در قالب توانمند سازي جوامع محلي ، تهيه سند راهبردي توسعه شهرستان در حال اجراست .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا