رضا بردستانی

تئاتر از آن جایی که تمامی موانعِ موجود بینِ خود و مخاطب را به فراموشی سپرده است و ارتباطی چهره به چهره و نفس در نفس با تماشاگر دارد به بهترین و عمیق ترین شکلِ ممکن می تواند تأثیراتی گاه جریان ساز بر مجموعه ی فعالیت های فرهنگی-هنری داشته باشد. تئاتر را شاید بتوان یکی از مردمی ترین هنرهایی به شمار آورد که از بینِ مردم برخاسته و مخاطبش بی هیچ مانع و حجابی همان مردم اند، مردمانی که دوست دارند برشی فکری از حقایق موجود را هنرمندانه به تماشا بنشینند.

به سرانجام رسانیدن هر کارِ برخاسته از خردِ جمعی قطع به یقین، موافقانی دارد و مخالفانی اما باید توجه داشت راضی نگاه داشتنِ تمامی سلیقه های نه ممکن است، نه ضروری و نه حتی منطقی اما نکته ی مهم و حائز اهمیت، انجامِ این چنین فعالیت هایی است که بخش یا بخش هایی از جامعه ی هنری را به تکاپویی بیشتر وا می دارد. بیست و چهارمین جشنواره ی تئاتر استانِ یزد به طورِ قطع اگرچه می توانسته است به از این برزار شود اما همین اندازه تلاش و همکاری نیز ستودنی است.

خرسندیم که جشنواره ی تئاتر استان یزد ایستگاه بیست و چهارمش را پشت سر نهاد و بیش از آن خرسندیم که نخستین اظهار نظر رسمی «علی غیاثی» مدیر کل نام آشنای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به پای سند اختتامیه ی بیست و چهارمین جشنواره ی تئاتر استان نوشته شد و بیش از همه ی این ها سخت شادمانیم که موضع مدیر کل نسبت به تئاتر، علمی، تخصصی و واقع گرایانه و به شدّت به دور از احساسی نگری و سطحی زدگی است.

تأکید«غیاثی» بر بازگشت تئاتر به جایگاهِ اصلی خود نیاز به تحلیل ندارد این همان حلقه ی مفقوده ای است که تحصیل کرده های تئاتر، منتقدین و نویسندگانی که تازه پا بر عرصه ی مقدس صحنه ی نمایش گذاشته اند در به انجام رسانیدن آن همان اندازه مسئول و موظف هستند که قدیمی ها، کلاسیک ها و پیشکسوتان. آن هایی که سکوتشان مهرِ سالیانی دراز بر خود گرفته است.

تئاتر یزد تا دلمان بخواهد نیروی عاشق و پتانسیل بهترین شدن دارد اما این پتانسیل ها باید شناسایی، مدیریت و در جهتی متعالی به حرکت درآورده شود. انجمن نمایش استان اگرچه تنها متولی این امر است اما بدون حمایت عملی از سوی تمامی دلسوزان هنر و فرهنگ استان آن عزیزان نیز دچارِ زحمت و کاستی هایی گاه آزار دهنده خواهند بود. حضور دوباره تئاتر در سطح بالایی از حضور نشان می دهد فعل خواستن به خوبی صرف شده است اما آن چه این تئاتر رو به رشد نیاز دارد روحی تازه، حرف هایی نو و نگاه نقادانه و تخصصی است. پرهیز از سطحی نگری و نگاه های محفلی این عرصه را از هرگونه خدشه ای در امان نگاه خواهد داشت

مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد که مردی است از جنس فرهنگ و آشنا با کوچه پس کوچه های آن، قطعا در این مسیر حامی و همراه خواهد بود اما این وظیفه ی بزرگان تئاتر استان است که پا پیش نهاده خودی نشان دهند. بر روی صحنه آمدن جوانانی مستعد، کوشا و عاشق به معنای خاص فردای این راه روشن و دوست داشتنی را تضمین خواهد کرد. همه وظیفه داریم در راهِ رشد این هنر ارزنده بکوشیم چه به اصطلاح تئاتری باشیم چه تماشاگر هنرنمایی دوستانمان.

با اهدای صمیمانه ترین شادباش ها به مجموعه ی برندگان جشنواره و خسته نباشید خالصانه به همه ی برگزار کنندگان وظیفه ی خود می دانیم به نویسنده و کارگردان«همیشه همه چیز ...» که حرف هایی برای ارائه داشت و در این راه مرارت هایی نیز متحمل شد، دست مریزادی دوستانه بگوییم قطع به یقین«مرعشی» در آینده بهتر، عمیق تر و جدی تر از این به صحنه ی تئاتر خواهد نگریست.

هنر تئاتر اگرچه ماحصل هنرنمایی هنرورانِ آن در روی صحنه ی مقدس نمایش عرضه می شود اما سپاسمندی هیئت برگزاری از خانم ها«نرگس ابراهیمی» برای بروشور نمایش«ترنج» و«مرجان السادات طیبی» برای طراحی لباس نمایش«رقص کاغذ پاره ها» نشان داد این هنر دوست داشتنی اجزایی دیگر برای به تکامل رسیدن نیز دارد.

چهره ی نام آشنای عرصه ی طراحی صحنه-«ابوالفضل سلیمی»- با طراحی هنرمندانه و نوگرایانه ی خود درطراحیِ صحنه نمایش«ترنج» نشان داد یزد از این بابت نگرانی چندانی-حتی در آینده نیز- نخواهد داشت ضمن تبریکی صمیمانه تأکید داریم که البته«سلیمی» اگر تمرکزش بر همین رشته افزون شود از او هنرنمایی هایی خارق العاده تر به نمایش درخواهد آمد البته
نمی توان هنر بازیگری ایشان که در تئاتر«همیشه همه چیز...» به اجرا درآمد و رگه هایی از استعداد و توانایی های دیگر او را  به باور رسانید؛ نادیده انگاشت.

بسیار خرسندیم از این که جایزه ای از نوع قلم و نویسندگی نیز به«مهدی مرعشی» تعلق گرفت همچنین از به روی صحنه آمدن چهره ی نجیب و دوست داشتنی که صدالبته مجری پر هیاهو و توانمندی نیز هست-«مسیح دهقانی»-خرسندی هایمان رنگی شاد و دلپذیر گرفت خانم ها در نمایش استان اگرچه توانسته اند به صورتی نسبی به حق و جایگاه خود برسند اما در این راه تلاش های بیشتری را چاشنی هنری که به آن عشق می ورزند کرده اند برگزین و سپاسمندی از خانم ها«مریم هاشمی» بازیگر نمایش «سگ مارس» که هنرمندی متین و همیشه در تلاش است و«زهرا زین الدینی» بازیگر نمایش «رقص کاغذ پاره ها»  که او را برای این همه پشت کار و صفا و صمیمیت می ستاییم و نیز«سپیده عطارها» بازیگر نمایش«ترنج» که با آرامشی خاص به ایفای نقش می پردازد ثمره ی همان تلاش های صادقانه است که به باور درآورده شد و به بار نشست.

«علی دهقانپور» بازیگر نمایش«ترنج» با لطافتی دوست داشتنی گام بر عرصه می گذارد او اگر اسیر کلیشه و تکرار نشود می تواند به دستآوردهایی بی نظیر نائل شود در کنار این هنرمند دوست داشتنی که حضورش در بین برگزیدگان مایه ی خرسندی بود حضور«ابوالفضل سلیمی» بازیگر نمایش«همیشه همه چیز ...» هم در نوعِ خود جالب توجه است بازیگری که بخش سنگین و حساس ایفای نقش در همیشه همه چیز را بر دوش کشید و موفق نیز بود و در این رشته قطعاً همیشه حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.

جشنواره ی بیست و چهارم با همه ی فراز ها و فرودها به انتها رسید ضمن خسته نباشید به انجمن نمایش استان که از جان مایه گذاشتند، اذعان می داریم بر این که عدمِ حضورِمؤثرِ«سعید شهریار»نویسنده، کارگردان و هنرمند توانای عرصه ی نمایش استان،«ابهامی آزار دهنده» و«سؤالی بی پاسخ» است که انتظار می رود این عدم حضور و عدم حضورهایی از این دست کاملاً اتفاقی و توجیه پذیر باشد که اگر چنین نباشد بر چرایی آن تنها می توان تأسف ها خورد.

به عنوان یکی از صدها مخاطب تئاتر، عدم حضورِ اثرِ نماشی ارزشمندِ«سگ مارس» در بین برگزیدگان و اختصاص تنها یک جایزه، آن نیز به یکی از هنروران زن این اثر جای تعجبّ بسیاری دارد حداقل این که«احمد ندافی» را کارگردانی«کاربلد و اهل مطالعه» می دانیم.. چون موفق به تماشای یکی از دو کارِ برگزیده نشده ایم قضاوت نیز نمی کنیم اما آن چه شنیده شده است گویای«کم لطفی» به این اثرِ نمایشی است گویا و بنا بر سابقه ی چندین ساله ی جشنواره ی تئاتر استان، همچنان«بنیان های انگشت به دهان نمودنِ جامعه ی تئاتری» پا بر جا است

به سهم خود برای همه ی عزیزان مهربانی که یاری کردند تا این جشنواره، مطلوب و درخور برگزار شود آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا