بسمه تعالي

دومين نامه سر گشاده  دبير كل خانه پرستار به رئيس جمهور

جناب آقاي دکتر روحاني رئيس محترم جمهور اسلامي ايران

با عرض سلام و تحيات

با عنايت  به اينکه مقوله سلامت در اولويت دولت تدبير و اميد قرار گرفته و جامعه پرستاري به عنوان گروهي که بيشترين خدمات بهداشتي درماني را به صورت شبانه روزي به مردم عزيز ارائه مي دهند. انتظار مي رفت در برنامه طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گيرند ولي جامعه پرستاري کشور با توجه به سياست هاي حاکم بر وزارت بهداشت اين نگراني را داشتند که در اين طرح هم مثل ساير برنامه ها وزارت بهداشت مورد بي مهري قرار گيرند و به همين دليل در شروع طرح تحول  نامه اي سر گشاده با امضاء الکترونيکي حدود 24 هزار از کارکنان پرستاري از سراسر کشور در تاريخ 17/3/ 93 با تقاضاي اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري در راستاي برنامه تحول نظام سلامت خدمتتان تقديم شد.

جامعه پرستاري کشور انتظار داشتند با توجه به تخصيص 10 هزار ميليارد تومان از منابع دولت به وزارت بهداشت، ضمن توجه به خدمات تمامي گروه ها، حداقل قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري که مي توانست باعث افزايش جذابيت هاي حرفه اي و در نتيجه افزايش کيفيت خدمات پرستاري و موجبات رضايتمندي مردم از خدمات گسترده پرستاري فراهم آيد را اجرايي نمايند ولي متاسفانه علي رغم پي گيري هاي فراوان از نهاد محترم رياست جمهوري حتي کوچکترين پاسخي به اين در خواست جامعه پرستاري کشور داده نشده است؟!

ولي از طرفي ديگربا عجله هر چه تمامتر ساير مراحل طرح تحول نيز با تأمين منافع گروهي خاص و بدون توجه به خدمات ساير گروه هاي نظام سلامت به اجرا درآمد، بدون اينکه نتايج مراحل قبلي  طرحي که هزاران ميليارد براي آن هزينه شود مورد ارزيابي قرار بگيرد که آيا واقعا کيفيت ويزيت پزشكان نسبت به قبل تغيير کرده ؟ آيا پزشکان متخصص در بيمارستان مقيم شدند؟ و آيا ماندگاري پزشکان تحقق پيدا کرد؟ و آيا در بيمارستان هاي دانشگاهي بيماران توسط پزشکان متخصص و هيئت علمي مورد عمل جراحي قرار مي گيرند و يا فقط مهر پزشکان متخصص پاي پرونده بيماران خورده مي شود؟ ويا هزينه هاي هتلينگ باعث ارتقاء رفاه بيماران شد؟ و هنوز ابهامات و مشکلات در مرحله اول و دوم باقي بود که در مورخه 8/7/93 با حضور سران پزشکي کشور مرحله سوم طرح تحول با معرفي کتاب ارزش گذاري نسبي خدمات با هدف کاهش پرداختي از جيب مردم! واقعي کردن تعرفه هاي پزشکي! انضباظ مالي در بخش دولتي و خصوصي! عدالت در سلامت و حذف زير ميزي پزشکان ؟! رونمايي شد و در همان اجلاس مرحله سوم با ابلاغ شبانه و ارسال فايل به همه دانشگاهها و از فردا صبح افزايش تعرفه اعمال، موجي از شادي وسرور پزشکان را فرا گرفت بطوريکه يکي از بزرگان و پيشکسوتان اين گروه اذعان داشتند که اتفاقاتي که براي پزشکان افتاده در بعد از انقلاب بي سابقه بوده است ؟! و اين جريان مي خواهند باني کار را کانديد دوره بعد رياست جمهوري نمايند!

ولي از طرفي ديگر موجي از انزجار در بقيه 90 درصدي کارکنان نظام سلامت ايجاد شد به آن دليل که: بيشترين بار نظام سلامت بر دوش آن 90 درصدي جمعيت بهداشت و درمان سنگيني مي نمايد ولي عمده منابعي که به بهانه ارتقاء سطح سلامت به وزارت بهداشت تخصيص داده مي شود به جيب اين گروه قليل واريز مي شود. گروهي تماميت خواه که با کمترين حضور کمترين تعداد و کمترين اثر بخشي بايستي در بخش دولتي ده ها ميليون تومان علاوه بر حقوق هيئت علمي کارانه دريافت نمايند و علاوه بر آن هم همين گروه سيري ناپذير صدها ميليون تومان در بخش خصوصي در ماه دريافت نمايند. آري گروهي که به وضوح علاوه بر تعرفه هاي بخش دولتي و خصوصي با جسارت تمام، انجام وظيفه قانوني خود را علي رغم تهديد جان بيمار منوط به پرداخت زير ميزي که به نحوي همان رشوه است مي نمايند، و عملي که هم از نظر آيات اعظام، امري نکوهيده است . آيت اله مکارم شيرازي در ديدار با وزير فعلي بهداشت مي فرمايند: "زير ميزي پزشکان امري بسيار ناپسند است و به نوعي همان رشوه محسوب مي گردد."

ولي متوليان امر به جاي برخورد با پديده زشت زير ميزي که به مثابه چاقويي بر گلوي مردم برنده است، متاسفانه با قانوني كردن زير ميزي براي همه اين گروه مورد تشويق قرار گرفته‌اند!!

افزايش دو برابري تعرفه پزشکان به بهانه واقعي کردن تعرفه هاي پزشکان و پيشگيري از زير ميزي در بخش خصوصي بدين معني است که  پزشکان به ميزان دو برابر در مطب زير ميزي مي‌گرفتند و اگر به گفته خودشان 5% پزشکان زير ميزي مي گرفتند و اين پرداخت نامشروع را شكل قانوني داده و به همه پزشکان تسري دادند به اميد اينکه پزشکان از دريافت زير ميزي خود داري نمايند! و آيا اين خود نوعي باج خواهي نيست و آيا اگر اين اتفاق يعني گرفتن پول اضافي آنهم به صورت ميليوني درساير صنوف اتفاق افتاد چنين برخورد مي‌شد! و اگر اين الگوي مناسبي براي افزايش دريافتي‌هاست كه بقيه گروههاي نظام سلامت هم اين رويه را پيشه كنند.

آقاي رئيس جمهور:

يکي ديگر از اهداف طرح کاهش پرداخت از جيب مردم است، آيا با اجراي اين طرح که منجر افزايش در آمد بيمارستان و همچنين افزايش تعرفه هاي پزشکي تا 250 درصد شده، چگونه پرداخت از جيب مردم کم مي شود! اگر در مرحله اول با پرداخت فرانشيز کاهش از جيب مردم را بدنبال داشت ولي با افزايش تا 250درصدي تعرفه پزشکان در مرحله سوم نه تنها اين موضوع خنثي شد بلكه در بعضي موارد افزايش هم داشته است. از همه جالب تر اينکه يکي ديگر از اهداف طرح ايجاد عدالت است!! با اجراي مرحله سوم طرح کارانه پزشکي که 40 ميليون تومان در ماه دريافت بود تا 80 ميليون تومان در ماه افزايش يافت و قرار است کارانه پرستاران دو برابر افزايش يابد يعني از 200 هزار تومان در ماه به 400 هزار تومان افزايش يابد يعني اگر قبلاً اختلاف حدود چند ميليون تومان در ماه بود بعد از اجراي طرج به 80 ميليون تومان در ماه رسيده و اين  پرداخت ها  و اختلاف در پرداخت ها در دنيا بي سابقه است؟! و اين در حالي است که در مطالعات وزارت کار آمريکا پرستاري از نظر دريافتي در رتبه چهارم مشاغل و پزشک متخصص در رتبه هشتم بعد از پرستاري مي باشد و متاسفانه با اختلاف تا 100 ميليون تومان در ماه در يک تيم  پرداخت ها شعار عدالت در پرداخت هم داده ميشود!

جناب آقاي دکتر روحاني رئيس محترم جمهور

حدود 20 سال پيش همين تفکر به بهانه ماندگاري پزشکان هيئت علمي طرحي را تحت عنوان طرح کارانه را به نظام سلامت کشور تحميل کرد که باعث شد هزاران ميليارد تومان در ماه ازبيت المال به جيب گروهي خاص سرازير شود لذا از حضرتعالي تقاضا دارم که دستور فرماييد نتايج طرح کارانه که درحقيقت زير ساخت همين  طرح تحول نظام سلامت مي باشد را به حضور تقديم نمايند كه در طرح كارانه  علي رغم صرف بودجه ‌هاي ميليارد توماني، ولي باز حضور کم رنگ پزشکان متخصص چه بلايي بر سر اين مردم بيچاره و چه خساراتي به نظام سلامت تحميل آمد.

و به زعم ساير گروههاي نظام سلامت و صاحبنظران مستقل ،‌تاريخ در حال تكرار است و قطعاً‌ نتايج به جزء طرح قبلي يعني شكست در پي نخواهد داشت. چون داراي زيرساخت و اهداف طرح كارانه قبلي است. مگر اينكه طرح كارشناسي شود. و  بقيه خدمات بهداشتي درماني كه بيش از نود درصد از خدماتي كه به مردم ارائه مي‌شود نيز در طرح گنجانده شود.

با اين تفاوت ها که :

1-   طرح کارانه قبلي فاقد پشتوانه قانوني و کارشناسي بوده و  صد ده ميليون تومان بابت آن در ماه پرداخت مي‌شده و طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت و حمايت هاي همه جانبه حضرتعالي بوده است.

2-   طرح کارانه اگر صدها ميليارد تومان هزينه براي دولت داشت طرح تحول نظام سلامت هزاران ميليارد تومان هزينه در پي دارد.

3-   اگر طرح کارانه دريافت پزشکان در بخش دولتي ميليوني و در بخش خصوصي ده ها ميليون توماني بود در طرح تحول نظام سلامت، کارانه پزشکان در بخش دولتي را  تا ده‌ها ميليون تومان و در بخش خصوصي صد ها ميليون تومان كرد.

4-   اگر در طرح کارانه اختلاف در پرداخت بين پزشكان هيات علمي و ساير گروهها سي چهل ميليون تومان در ماه بود. در طرح تحول نظام سلامت به دو برابر رسيده است؟!

جناب آقاي دکتر روحاني

به استحضار مي‌رساند اشتهاي اين گروه سيري ناپذير است و با اين پرداخت ها به گروهي خاص و بدون مشارکت ساير گروهايي که بيشترين خدمات بهداشتي درماني را ارايه مي نمايند تغييري در کيفيت خدمات ايجاد نخواهد شد، چرا که عمده خدمات نظام سلامت توسط آن گروه‌ها 90 درصدي از کارکنان نظام سلامت مثل پرستاران، آزمايشگاهي ها، راديولوژي، فيزيوتراپ‌ها داروخانه و ساير پيراپزشکان و كاركنان نظام سلامت ارايه ميشود که با حضور و تلاش شبانه روزي در صف اول ارائه خدمات قرار گرفته ولي متاسفانه هرگز در اين سيستم ديده نشده‌اند و علت اين بي‌توجهي اينست که برخلاف عرف دنيا گروهي قليل حاکم بر وزارت بهداشت هستند که نه داراي دانش مديريتي و نه مهارتي در اين زمينه و نه وقت کافي جهت مديريت دارند و بيشتر دغدغه مطب، بخش خصوصي و مسافرت خارج از کشور دارند تا اداره بيمارستانها و دانشگاهها و وزارت خانه و اين امر باعث شده که مثل موريانه پايه هاي وزارت بهداشت خورده و اگر به داد اين وزارت نرسيد بايد منتظر فروپاشي آن باشيد و آنچه مهم است اينکه اين جريان تماميت خواه همواره بر وزارت بهداشت حاکم بوده و فكر مي‌كنند تافته جدا بافته از مردم و ساير گروهها هستند و بايد همه تلاش كنند كه درآمدهاي ميلياردي نصيب آقايان شود و اين درآمدهاي ناروا باعث نگاه طبقاتي و تحقيرآميز اين گروه به بقيه شده و متاسفانه اين جريان و تفكر در دولت تدبير و اميد شدت گرفته و پيچيده‌تر شده و باعث بي‌اعتمادي قاطبه جمعيت نظام سلامت به اين وزارت شده و همه براين باورند كه طنابي كه در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت به آن آويزان شده هم نازك و هم پوسيده و قابل اتكا نيست.

رياست محترم جمهور

جامعه پرستاري كشور خواستار اجراي بدون قيد و شرط قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و برقراري عدالت در پرداخت‌هاي گروههاي پزشكي، مشابه ساير كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه و حتي همسايه مثل عراق و افغانستان مي‌باشند و من فكر مي‌كنم اين تقاضاي غيرمعقولي نباشد اين خواسته قانوني را از طرق مختلف مثل بحث‌هاي كارشناسي، ‌گفتگو، ‌مذاكره، ‌مكاتبه، ‌طومار، ‌نامه‌هاي محرمانه و سرگشاده به حضرتعالي و دست‌اندركاران حوزه سلامت و قواي سه گانه اعلام نمودند. و بنده بعنوان نماينده پرستاري دلسوز و دلسوخته نظام و انقلاب بشدت نگران وضعيت ايجاد شده در نظام سلامت هستم و برخورد فرض دانستم برحسب وظيفه قانوني، ‌شرعي، ‌اخلاقي مراتب را به محضر حضرتعالي اعلام تا شايد مورد عنايت قرار گيرد.

با تقديم احترامات

محمد شريفي مقدم

دبير کل خانه پرستار

1393/07/23

 

 

  1976 نفر تا کنون این سند را امضا کرده اند 
نام  
نام خانوادگی  
شماره تلفن همراه  
پست الکترونیک  
 
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا