مرکز توسعه فناوری آب به عنوان ساختار نخبه گرا با هدف مقابله با چالش بی آبی راه اندازی شد.

به گزارش مرکز توسعه فناوری آب (وابسته به پارک علم وفناوری یزد):با توجه به چالش بی آبی و خشکسالی های  وسیع چند ساله در سطح ملی و به ویژه استان یزد ،که در زمره  استان های پر تنش و فقیر در زمینه  آب و بارندگی است، پارک علم و فناوری استان یزد نسبت به راه اندازی مرکز توسعه فناوری آب یزد اقدام نموده است.

در حالیکه یزد در 13 سال پیاپی با الش خشکسالی رویرو است و برای بحران بی آبی که مشکل اساسی این استان کویری است هنوز هیچ ایده مدبرانه و اساسی برای انسجام و طرح یک راهکار در دستگاههای اجرایی و مرتبط در حوزه آب ارائه نشئه است این مرکز سعی دارد ،همکاری بخشهای دولتی و خصوصی و ایده های نخبگان بامساله کم آبی در سطح ملی مقابله کند.

تولید فکر و ایده در مرکز توسعه فناوری آب با بهره گیری از شرکتها دانش بنیان

مسئول راه اندازی مرکز توسعه فناوری آب (وابسته به پارک علم وفناوری یزد) با بیان اینکه ،پیشنهاد ایجاد مرکز فناوری آب به معاونت رییس جمهوری داده شده است گفت: این مرکز زیرنظر پارک علم وفناوری راهکارهای مدبرانه ایی برای مقابله با بی آبی یزد راهکارهای اساسی اجرا کند.

علی اکبرقیومی افزود:با ملاحظه ابعاد عمیق اجتماعی، اقتصادی و امنیتی معضل عمده و اساسی کمبود آب در کشور که بر اثر خشکسالی­های متعدد و برداشت بی­رویه از منابع زیرزمینی تشدید یافته است، "مرکز توسعه فناوری آب" به عنوان ساختاری نخبه­گرا و تخصص محور و کانون تولید فکر، محتوی و سیاست، سعی دارد به توفیق الهی و با تلاش برای گرد­هم آوردن تمامی ظرفیت­ها و استعدادهای انسانی، اداری بهره گیرد.

وی اظهارداشت:امید است با اعتبارات موجود در بخش­های خصوصی و دولتی و به مدد کاربست علم در عمل، به الگویی کارآمد، مؤثر و موفق در کمک به مواجهه مدبرانه با مسأله کم­آبی در سطح ملی تبدیل گردد.

قیومی عنوان کرد:خشك شدن رودخانه‌هاي فصلي، قنوات و چاه­هاي كشاورزي، شور شدن بسياري از منابع آب، فرسايش شديد منابع خاكي در اثر خشكي و تبعات منفي آن نظير از بين رفتن بافت‌هاي زنده گياهي، گسترش كوير، طوفان‌هاي سهمناك شن و انقراض نسل حيوانات ساكن در اكوسيستم‌هاي طبيعي، خالي از سكنه شدن روستاها و افزايش مهاجرت به شهرها و تبعات منفي اجتماعی، و حتی امنیتی مترتب بر آن، از جمله مظاهر آشكار بحران آب است كه تقريباً به طور روزمره با آنها مواجه هستيم.

نخستین مرکز نوگرا در حوزه آب در سطح ملی /دعوت از محققان در ارائه طرح علمی

مسئول راه اندازی مرکز توسعه فناوری آب تصریح کرد:این مرکز تازه بنیان که برای نخستین بار در سطح ملی ایجاد شده در نظر دارد با بهره گیری از افکار و ایده­های نخبگان، کارشناسان و مدیران در حد توان خویش به مواجهه با این بحران کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به چالش امروز بی آبی در سطح ملی تنها راه برون رفت از این بحران بهره گیری از فناوری نوین و الگو گرفتن از فناوریهایی که گذشتگان ما برای ما به یادگار گذاشتند می باشد و باید با کمک کارناسان و کسانی که به نحوی بر همه اقشار مردم تاثیر گذار هستند مدیریت مصرف آب را بهینه سازی کنیم.

قیومی افزود: مسئله آب که مسئله ای جدی و ملی است ، استان یزد را از سویی سمبل کم آبی و خشکی در کشور و از سویی سمبل همزیستی با کویر است و از همه محققین و کارشناسان برای طرح علمی این مسئله در سطح مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دعوت نمی کنیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا