طنز شیخ الحکایات (وحید شیخ احمد صفاری)

یکی از تبلیغات افتخار آمیز شهرداری اعلام تقویم جمع آوری زباله - که مهمترین اقدام اولویتی امور خدمات شهری است می باشد - که به لطف جلسات و نشست مشترک بین شهرداری و شورای شهر این تصمیم مهم اتخاذ و دارای تقویم شده است تا شهروندان دریابند آیا زوجند و یا فردند و متناسب با آن زندگی خود را برنامه ریزی کنند. شاید این مهمترین و ارزشی ترین خدمت قابل ارایه ای است که شهروندان با آن به صورت همگانی و هروزه مرتبط شده و قابل درک و شهود است.

اما شیخ الحکایات برای رفع مشکل زوجین برای روزهای فرد و فردین برای روزهای زوج راهکارهایی را به صورت تقویم ارایه می نماید تا رفع مشکل شود.

1-     اهالی فردین حق ندارند روزهای (شنبه)، (دوشنبه) و (چهارشنبه) دست به سیاه و سفید بزنند که تبعات آن تولید دافعات و ضایعات زباله ای است چرا که اگر بر حسب ضرورت، زباله ای از سر ناآگاهی و بی اطلاعی تولید شد باید تا روز فرد دو روز بعد صبر کند و زیست در کنار زباله خانگی را تجربه نماید و با هوا و فضای مطبوع شده از بخارات متصاعد شده زباله های تر آشنایت و آگاهیت بیشتری یابد و بدانند دارند چکار می کنند. مگر تولید زباله باید هرروزه باشد؟

2-     قبل از میهمانی رفتن، حتماً از میزبان منطقه فرد و زوج بودنش سوال شود چرا که خوردن یک عدد سیب و یک عدد پرتقال و یک عدد خیارسبز به ازای هر میهمان تولید مقداری زباله تر می کند و ذخیره آنها برای تخلیه تا دو شب بعد باعث کثافت و آلودگی منزل میزبان است و این شهروند فقط بخاطر قرار گرفتن ناخواسته در منطقه خاص زوج یا فرد باید تاوان بدهد و محل استراحت را با آشغال های تولید شده بگذراند.

3-     روزهای جمعه از این قاعده مستثنی بوده و برای این که زوج و فرد بودنش محل اشکال و بحث است و به طبع این هماهنگ نبودن و الصاق نبودن به یکی از روزهای زوج و یا فرد، در برنامه تقویمی هم جزو آدم(ببخشید جزو ایام هفته) حساب نشده است، شهروندان محترم و اقشار عزیز می توانند بِل کُل راحت باشند و از آن جایی که در جلسات شورا و به همت بخشنامه ها و دستورالعملها و پیامات و تبریکات ارسالی و الحاق تبصره ها و قوانین متعدد به اخذ عوارض و ورودی و هکذا از هر منبع ممکن به شهرداری هزینه آبادانی و نظافت شهر را به بهترین شکل و ظاهر ممکن ارایه نموده و همه جا دسته گل است و هیچ ذره ای از زباله و نخاله های ساختمانی و تل های کوچک و بزرگ خاک دیده نمی شود و شهروندان حسرت به دل مانده اند تا کاغذ آدامسی را از شیشه اتول خود به بیرون پرت کنند و یا یک عدد پوست تخمه را فوت کنند تو هوا و یا گوشه کاغذی را یواشکی پرت کنند درون سطل زباله های بسیار و متعدد در گوشه و کنار، لذا می توانند تمام طول هفته را با صبر و تحملی طاقت فرسا تا روز جمعه برسانند، می توانند در این روز بین الفردین و الزوجین، از شهر زیبای خود فاصله گرفته و به دامن طبیعت پناه برده و تا می توانند دق دلی خود را خالی کنند و این طبیعت وحشی را سرشار از زباله نمایند تا حس خوب تولید زباله و جمع اوری نشدنش را برای یکبار تجربه کنند .

4-     اگر فردی فردی (شخصی که مربوط به منطقه فرد است) در شب پنج شنبه بر حسب اتفاق و یا بر حسب ضرورت در مطب و اورژانس و درمانگاهی مشغول به دوا و درمان بود و یا در مسجد و حسینیه ایی در حال دعا و زیارت بود و یا در حال سرزدن و دید و بازدید از اقوام و پدر و مادر خود بود، هی دلش نجوشد که به زمان و ساعت مبارک زمان تخلیه آشغال نزدیک می شود و بدتر از آن، از آن می گذرد و نمی تواند آشغال ها را به سر قرار برساند، در این زمان ها باید در حین حفظ خونسردی خود، این را در نظر داشته باشد که پس مانده ها و زباله های که احیانا بعد از رفتن میهمانان بعد از ساعت تخلیه آشغال آن محل، تولید شده است – من باب مثال در سه شنبه شب بعد از آن ساعت عزیز تولید شده و حالا 5 روز باید باقی ماند تا به نوبت یکشنبه شب برسد و خوشحال باشد که بالاخره این زمان در تقویم جمع آوری زوج و فرد که با خطوط درشت بر بیلبوردهای پل های هوایی اعلام شده است وجود دارد و گاهی ممکن است با شرایط بالا به 5 روز برسد، اما حمع خواهد شد و در این جا فقط لازم است در زمستان تمام درب و پنجره های اتاق ها را باز گذاشته و کولر یا با رعایت فصول سرمایشی با پنکه بوی متعفن مانده از زباله در سطل آشغال را به بیرون هدایت و در عوض درجه های بخاری و موتورخانه را بالا برده تا تهویه مطبوع صورت گیرد. البته می توان از گذاشتن زباله در حیاط و مراقبت دایم از آن به منظور ایمن بودن از دسترسی انواع گربه ها اقدام به کشیک نوبتی نمود.

5-     ما از این انشا چه نتیجه ایی می گیریم؟

-        هیچی! قطعاً شورای شهر افراد خاص، منتخب، برگزیده و با تجربه های بالای سفر به کشور چین هستند که خود بهتر می دانند اینها مهم نیست و حرف و تصمیم خودشان ارجح است و نظر و خواست شهروندان بقدر هیچ ذره ای اهمیت ندارد! چرا که خودش صلاح خودش را بهتر می داند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا