علی امیرچقماقی

مسجد امیرچقماق و مجموعه امیرچقماق  جان دوباره می گیرند

مسجد امیر چقماق که در زمان قدیم  به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده‌است در دوره تیموری به همت امیرجلال‌الدین چقماق شامی حاکم یزد از امراء و سرداران و مقرب درگاه شاهرخ تیموری و همسرش ستی فاطمه خاتون احداث شده‌است. این مسجد در سال ۸۴۱ هـ. ق به پایان رسید. از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع شهر قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچقماق قرار دارد و در کریاس (ساختمان جلوی درب ورودی) مسجد که به میدان باز می‌شود، سنگی نصب گردیده که بر آن متن وقفنامه‌ای به خط نسخ نقش بسته ‌است و دارای کتیبه ها و نقش های زیبا  در سردرهای خود، گرم خانه و... می باشد و مرکز سیاسی و پایگاه دینی مردم در زمان حکومت ظالمانه شاهنشاهی بود و یکی از ارکان مهم پیروزی مردم یزد به شمار می آید اما بعد از انقلاب کم رنگ شد و به اشتباه حتی به نام های امیرچخماق، میرچخماق و..... نام برده شد و در بیلبردهای رسمی  و حتی صدا وسیما به اشتباه به همین اسامی نام برده می شود که توجه بیش از بیش مسوولان در به کاربردن اسامی صحیح ابنیه تاریخی را می طلبد و بیشتر به عنوان نماد یزد در صدا و سیما نشان داده می شود و لاغیر.

واکنون که در حصار مغازه‌های اطراف میدان امیرچقماق احاطه شده است همچنان پابرجاست و شاهد بازدید توریست های فراوان از این مجموعه هستیم و با  اقامه نماز در آن خصوصاً نمازمغرب و عشا  به امامت حضرت  آیت الله علاقبند دل های همه عاشقان را به عرش اعلی می برد و در این ایام به یاد کربلا می اندازد ، توجه جدی در مرمت و نگهداری آن احساس می شود و اکنون متولی جدید این مجموعه که نام آشنای بسیاری از فرهنگیان و دانش آموزان رشته تجربی و مخصوصاً پزشکان حاذق شهرمان آقای حاج محمدمهدی امیرچقماقی کمر همت بر احیای عظمت و شکوه این مجموعه ماندگار بسته است می طلبد که ارگان های مرتبط مانند میراث فرهنگی، اوقاف و .... به کمک این دبیر باسابقه استان آمده و کمک به بازسازی و مرمت این مجموعه توریستی و باشکوه نمایند.

درانتها برای همه متولیان متوفی و خدمتگزاران مساجد خصوصاً مرحوم میرزا عباس امیرچقماقی متولی قبلی این مجموعه  طلب آمرزش نموده و برای آنان که در قید حیاتند سلامتی مسالت داریم . اجرشان با سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا