رییس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه یزد از اجرای طرح پایش سلامت برای بیش از 4000 دانشجوی جدیدالورود این دانشگاه خبر داد.

 دکتر حسن زارعی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و با بیان حدیثی از امام حسین(ع) گفت: نیاز مردم به شما از نعمت های خداست برای شما، از نعمت های خدا خسته نشوید. ما در مرکز مشاوره به نحوی افراد به ما نیاز دارند و ما نباید از نیاز مردم خسته شویم زیرا این نعمتی است که خداوند به ما داده است و باید جوابگوی نعمت خداوند باشیم.

دکتر حسن زارعی با اشاره به این مطلب که مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه با توجه به سابقه بسیار طولانی که در حوزه خدمات رسانی به دانشجویان و کارکنان و خانواده های آن ها دارد افزود: از مهرماه امسال با کادر جدید و مجرب با حضور اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی آماده ارائه خدمات است.

وی در خصوص طرح پایش که برای دانشجویان ورودی جدید انجام می شود گفت: هر ساله در آغاز سال تحصیلی طبق بخشنامه وزارت علوم برای تمام موسسات و دانشگاه ها، بحث پایش سلامت جسم و روان برای دانشجویان ورودی سال جدید انجام می شود. این طرح به مدت یک ماه ادامه دارد که شامل پرسشنامه دینداری، سلامت روان و معاینات پزشکی است.

وی هدف از این طرح را اینگونه بیان کرد که دانشجویانی که وارد دانشگاه شده اند و از محیط خانواده و مدرسه جدا شده اند یک سری اطلاعات اولیه از نظر جسمی و روانی آنها به دست آید و اگر دانشجویی دارای مشکلات جسمی و یا روحی باشد بتوانیم شناسایی کنیم و تمام اقدامات لازم برای آنها به عمل آید چراکه عقل سالم در بدن سالم است و هنگامی که یک دانشجو قرار است بخشی از عمرخود را در خوابگاه و هم اتاقی بگذراند لازم است که از نظر جسمی و روانی چکاپ شود.

این مقام مسؤول تاکید کرد: دانشجویان صادقانه پرسشنامه ها را تکمیل کنند و این اطمینان را داشته باشند که تمام پرسشنامه ها محرمانه است و حسن این پرسشنامه ها این است که اگر در آینده برای آنها در زمینه رفتاری و شخصیتی و افت تحصیلی مشکلی ایجاد شد ما بنوانیم به پرونده آنها استناد کنیم و در جهت حمایت دانشجو گام برداریم.

وی اظهار داشت : در این طرح که از 26 مهرماه آغاز و تا 29 آبان ماه ادامه دارد کتاب هایی با عنوان سازگاری با زندگی دانشجویی، خانواده و دانشجو، زندگی سالم به دور از مواد و کتاب پیام های مشاوره ای که هر ماه چاپ می شوند ارائه می شود.

دکتر زارعی با اشاره به فعالیت های این مرکز گفت: مرکز مشاوره به غیر از انجام طرح پایش، ارائه مشاوره های خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره کودک، درمان اختلال های وسواس و افسردگی از عمده فعالیت های مرکز مشاوره دانشگاه است.

وی که عضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد است گفت: 19 نفر مشاور و روانشناس و روانپزشک که برخی از داخل دانشگاه و برخی دیگر از بیرون دانشگاه و کسانی که صلاحیت علمی این کار را دارند و در شان برند دانشگاه باشند در این مرکز فعالیت دارند و از ساعت 8صبح تا 6 بعدازظهر آماده ارائه خدمات هستند.

دکتر زارعی استقبال دانشجویان از خدمات مرکز را چشمگیر دانست و افزود: به طور متوسط هفته ای 40 مورد به مرکز مشاوره مراجعه می کنند. وی تاکید کرد: تمام مطالبی که در مرکز مشاوره توسط دانشجویان بیان می شود به صورت کاملا محرمانه می ماند و دانشجویانی که با مشکلات فردی، شخصیتی و رفتاری مواجه هستند با آرامش و اطمینان خاطر به مرکز مراجعه کنند.

وی از راه اندازی مرکز مشاوره مذهبی و مشاوره حقوقی در آینده ای نزدیک خبر داد و در ادامه توضیح داد: کسانی که با مشکلاتی در زمینه ارتباطی و اعتقادی و مسائل حقوقی مواجه هستند با راه اندازی این مرکز می توانند مشاوره بگیرند. وی همچنین افزود: کارگاه هایی در خصوص مهارت های زندگی، اضطراب تحصیلی و ارتباط با هم اتاقی در خوابگاه ها، مهارت های پیش از ازدواج و کارگاه های پیشگیری از اعتیاد و مسائل مربوط به دانشجویان و دانشگاه در مرکز مشاوره به طور جامع و کامل به دانشجویان ارائه می شود.

وی تصریح کرد خدمات مرکز مشاوره  طبق اولویت به سه گروه دانشجویان، کارکنان شامل اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی و همچنین سایرین که از بیرون از دانشگاه می توانند مراجعه کنند، ارایه می شود.

دکتر زارعی گفت: مرکز مشاوره در نظر دارد کادر خود را تقویت کند تا بتواند به نحو احسن خدمات را ارائه کند.

وی اظهار داشت در جلسه اخیر هیات رییسه بنا به مصوبه سازمان بهزیستی و سازمان انجمن روانشناختی و مشاوره  مقرر شد تعرفه ها براساس 70 درصد تعرفه سازمان بهزیستی گرفته شود و بر این اساس نرخهای مرکز مشاوره طبق تعرفه بهزیستی و انجمن روانشناختی است.برای دانشجویان 90درصد و برای کارمندان 50 درصد و برای افراد بیرونی 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین در خصوص بحث پزشکی مصوب شد ویزیت های پزشکی از کلیه اعضای مراجعه کننده به مرکز مشاوره مبلغ 1000 تومان دریافت شود.البته مبلغی که از دانشجویان گرفته می شود به نحوی به خود آنها برگردانده می شود و در جهت افزایش سلامت دانشجویان استفاده می شود.

وی اشاره کرد با توجه به اینکه حجم انبوه دانشجویان در خوابگاه ها به سر می برند طرح مددکار خوابگاه فعال شده است و علاوه بر آن مشاور همسال نیز فعال خواهد بود. مشاوران همسال از دانشجویانی هستند که در خوابگاه حضور دارند و تا حدودی با رشته های روانشناسی مرتبط و امین دانشجویان هستند ما از این مشاوران می خواهیم تا با افراد ارتباط برقرار کنند و مشکلات افراد را به ما گزارش دهند. مرکز مشاوره نیز در نظر دارد مشاوره خوابگاه را تقویت کند و به طور متوسط یا مددکار  و یا مشاور در خوابگاه حضور داشته باشند.

دکتر زارعی با بیان اینکه بودجه مرکز مشاوره از خود مرکز تامین می شود و بعضی از بودجه ها از وزارت علوم است ما انتظار داریم مرکز مشاوره دانشگاه الگوی مراکز مشاوره سطح شهر باشد و امیدواریم احداث ساختمان مرکز مشاوره هر چه زودتر تمام شود و این مرکز به طور کامل در اختیار مرکز قرار گیرد تا بتوانیم هرچه زودتر مرکز گفتار درمانی، کاردرمانی به صورت تخصصی تر و  دستگاه های تخصصی تر و آزمایشگاه روانسنجی را راه اندازی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مرکز مشاوره با تمام قوا آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان برای افزایش سلامت روان دانشجویان و کارکنان است و امیدواریم مسؤولان دانشگاه همچنان که مارا مورد حمایت قرار داده اند همکاری بیشتری با این مرکز در زمینه امور قراردادها و پرداخت حق الزحمه ها داشته باشند و برای کسانی که در این مرکز خدمت می کنند امتیازاتی در نظر گرفته شود.

خبرنگار: الهام میرفخرائی

تصاویر: فاطمه تیو

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا