جلسه هماهنگی همایش قانون رانندگی، قانون گریزی و رانندگی تهاجمی با همت گروه علوم تربیتی و روانشناسی  و دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد با حضور اعضای هیأت علمی رشته علوم تربیتی،علوم اجتماعی، نمایندگان راهنمایی و رانندگی، دادگستری و آموزش و پرورش به منظور تصمیم گیری و بررسی راه های اجرای این همایش در محل اتاق شورای ساختمان عدل دانشگاه یزد برگزار شد.

در این جلسه دکتر تقی جباری فر، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد بر لزوم دقت در انتخاب مخاطب برای حضور در همایش تاکید و اظهار کرد: باید در انتخاب مخاطب دقت شود ضمن اینکه با طرح سوال و برگزاری مسابقاتی در طول همایش بر جذاب بودن برنامه افزود.

دکتر جباری فر عنوان کرد: برای برگزاری این همایش از خرداد تا کنون در حال برنامه ریزی هستیم چرا که بحث فرهنگ رانندگی و احترام به قانون در کشور به ویژه موتور سواری و عابر پیاده بیش از این باید مورد توجه فرهنگ سازان، مراکز آموزشی و صدا و سیما باشد.

دکتر افراسیابی، هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز برگزاری این همایش ها را جریان خوبی در جهت فرهنگ سازی رعایت قانون در رانندگی دانست و افزود: برای تاثیر گزاری بیشتر باید نمونه های قانون گریزی و عواقب آن به سمع و نظر مخاطب برسد به گونه ای که مخاطب با موضوع درگیر شود و اصلاح این فرهنگ را به عنوان نیاز احساس کند، همچنین وقت آن است تشکل‌های مردمی در این همایش‌ها تشکیل شوند و این موضوع به صورت تعاملی و غیر مستقیم از سوی یک تشکل مردمی پی‌گیری شود.

دکتر مهدی رحیمی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد نیز در این جلسه با تاکید بر ریشه ای بودن بحث فرهنگسازی گفت: عوامل متعددی باعث می شود تا قانون گریزی در فرد ایجاد شود و در خصوص فرهنگ رانندگی نیز یکی از این عوامل، فرهنگ غلطی است که در بین مردم تثبیت شده است که قانون گریزی در رانندگی را تابو نمی‌دانند، وظیفه ما این است که به جوانان و نوجوانان ضد ارزش بودن این موضوع را گوشزد کنیم ضمن اینکه در کنار این موضوع باید به بحث هیجان خواهی در جوان و نوجوان هم توجه ویژه ای بشود چراکه شاید غفلت از این موضوع باعث شده است تا هیجانات در هنگام رانندگی بروز و حادثه ساز شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه نقش بانوان در ایجاد و تثبیت یک فرهنگ بسیار مهم است حضور دانش آموزان و دانشجویان دختر و مادران آنها در این همایش بسیار می تواند تعین کننده باشد.

 دکتر برزگربفروئی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد گفت: لازم است دانش آموزان و در کل مخاطبانی که در این همایش شرکت می کنند ابتدا با موضوع درگیر شوند لذا پخش فیلم مرتبط با سوانح رانندگی و طرح سوالات مرتبط الزامی است.

دکتر احمد زندوانیان، مدیرگروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد در این خصوص عنوان کرد: گروه علوم تربیتی سال گذشته با اساتید این گروه آموزشی و دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد همایشی را با مضمون جرایم رانندگی در یزد برگزار کرد و سال جاری نیز در نظر داریم برای تداوم این مهم با همکاری دادگتری، راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش در سطح وسیع تر و با حضور دانش آموزان، والدین آنها و دانشجویان همایشی با موضوع جرایم رانندگی و قانون گریزی برگزار شود که جلسه هماهنگی آن در دانشگاه یزد برگزار شد.

زندوانیان گفت: رانندگی مردم نشانگر فرهنگ اجتماعی جامعه است و در جامعه ما این موضوع نیاز به اصلاح دارد، حقوق دانش آموزان و عابر پیاده، حقوق معلولان و سالمندان به عنوان گروه های در خطر باید بیش از پیش مورد در فرهنگ رانندگی مردم توجه قرار گیرد و چون دانشگاه و آموزش و پرورش یک بستر فرهنگی و فرهنگ ساز است لذا دانشگاه یزد برای برگزاری این همایش در جهت اصلاح فرهنگ رانندگی و حذف قانون گریزی در رانندگی پیشقدم شد.

گفتنی است: همایش مذکور نوزدهم آبان ماه با حضور جمعی از دانش آموزان و دانشجویان به منظور اصلاح فرهنگ رانندگی در جوانان به ویژه موتور سواران و عابرین پیاده برگزار می شود.

خبرنگار: زینب زارع

تصاویر: مهدی دهقان چناری

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا