رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد عصر روز گذشته در کارگاه آموزشی بین‌المللی قنات و معماری در یزد بااشاره به اهمیت نقش معماران گفت: معماران این سرزمین به نحوی با توجه به سبک معماری الگو برای کشورهای دیگر شدند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم و فعال تقسیم بندی شده اند و تاثیر گذارند.

دکتر محمدحسین آیت اللهی افزود: یکی از طرح‌های معماری طراحی پایدار است که هیچگونه ضرری برای طبیعت نداشت اما امروز طرحی به وجود آمده است که توقع بیشتری نسبت به طبیعت دارد و می گوید که بایستی طبیعت را درک نماییم و با آن ارتباط برقرار نماییم که آن را طراحی احیا کننده یا مولد می نامند.

رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد همچنین باشاره به معیارهای استفاده از طبیعت و معماری خاطرنشان کرد: شاخص هایی برای معماری باید در نظر گرفته شود تا مفید بودن آن را بررسی نماییم که انها شامل تولید و یا از بین بردن هوای پاک، تولید و یا از بین بردن آب پاک، تولید یا عدم تولید نیازهای خود، تولید و از بین بردن خاک غنی، استفاده یا هدردادن انرژی خورشید، تامین یا عدم تامین حیات بشری، زیبا یا زشت بودن است.

وی گفت: ما در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد سعی داریم تا معماری سنتی یزد را با معماری امروز آن مقایسه کرده و آن را احیا نماییم و سعی داریم تا از بین رفتن این آثار و معماری تاریخی جلوگیری نماییم.

لازم به ذکر است،کارگاه آموزشی بین‌المللی قنات و معماری با هدف بررسی نقش قنات در پیکربندی شهر یزد، وضعیت کنونی قنوات در برابر توسعه‌ شهری، راهکارهای حفظ قنوات در زمینه مدرن و بررسی ارزش‌های معماری و هنری قنوات در مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با همکاری مدرسه‌ عالی معماری فرانسه، مدرسه ملی تحصیلات عالی معماری منظر و طبیعت فرانسه و دانشکده هنر و معماری یزد از امروز تا 26 آبان ماه در یزد برگزار می‌شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا