حجه الاسلام والمسلمین سید کاظم خامسی اظهار داشت: وظیفه اصلی ناظرین شرعی مشغول به خدمت در دامپزشکی، تامین حلیت غذای مردم    می باشد. به همین دلیل ناظرین شرعی دامپزشکی بر حلیت فراورده های خام دامی عرضه شده در بازار مصرف نظارت می نمایند.

وی با اشاره به اثرات سوء جسمی و معنوی مصرف غذای حرام در افراد تاکید کرد: سلامت جسم و روح انسان ها تنها با رعایت دقیق و کامل احکام دین مبین اسلام میسر می باشد. در زمینه خوردنی ها و آشامیدنی ها نیز رعایت این قوانین لازم الاجرا است. بر همین اساس و بر طبق قوانین سازمان دامپزشکی کل کشور که مبتنی بر احکام شرع مقدس می باشد، عرضه، فراوری و مصرف هر گونه اجزاء حرام حیوان حلال گوشت ممنوع می باشد. علاوه بر این کشتار حیوانات می بایست بر طبق قواعد دینی صورت بگیرد. ناظرین شرعی دامپزشکی با نظارت بر کلیه این موارد ضامن تامین حلیت غذای شهروندان می باشند.

خامسی در خصوص شرایط ذبح اسلامی و اجزاء حرام حیوان حلال گوشت توضیح داد: بر طبق قوانین اسلامی، ذابح حیوان باید مسلمان بوده و در هنگام ذبح حیوان را رو به قبله و با نام خدا و بوسیله شیئی از جنس آهن سر ببرد. همچنین ذکر شده که دام پس از ذبح باید حرکتی در حد تکان دادن اندام انجام دهد. غیر از شتر هنگام ذبح چهار رگ بزرگ گردن از پایین برآمدگی زیر گلو بطور کامل بریده شود. در صورتی که دام و طیور حلال گوشت با رعایت شرایط اسلامی ذبح شود، گوشت آن حلال و پاک است. البته باید دقت داشت پانزده جزء از اجزاء بدن حیوان حلال گوشت حرام شناخته شده و مصرف آن مجاز نیست. این اجزاء شامل : زردپی- نخاع- حدقه چشم- نخودی مغز- دنبلان- آلت تناسلی نر و ماده- کیسه پوستی میان دو سم- خون- مدفوع- رحم – مثانه- کیسه صفرا- غدد لنفاوی و طحال می باشد.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: با خریداری فراورده های خام دامی تحت نظارت و مهر و لیبل دامپزشکی از حلیت غذای مصرفی خود و خانوادشان اطمینان حاصل نمایند تا از اثرات سوء مصرف غذای حرام در امان باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا