رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران کشور عصر روز گذشته در جمع دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد در سالن شهیدصدوقی این دانشگاه گفت: قبل از انقلاب جمعیت دانشجویی کمتر از 200 هزار نفر بود ولی الان به 4 و نیم میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و در این راستا نیز مراکز علمی نیز افزایش پیدا کرده است که همه این ها نشان دهنده ظرفیت ها در جهت بهبود کارکرد جامعه است .

دکتر ضرغام افزود: بخشی از جمعیت دانشجویی دانشگاه های کشورهای مختلف را دانشجویان مهاجر تشکیل می دهند که در آمریکا 40 درصد از این دانشجویان از نخبگان کشورهای دیگر هستند ولی آمریکا از دستاوردهای انان استفاده می کند و توان عملی خود را بالا می برد و مابه ازای قدرت علمی، قدرت این کشور نیز در سطح جهان افزایش پیدا می کند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: فرهنگ و گذشته ما پر از نقطه های درخشان و فرهنگ ساز بوده است و با این عنایت به توسعه علم این نوید داده می شود که ایران عزیز ما جهت ومسیر رشد را ادامه خواهد داد.
ضرغام خاطرنشان کرد: تشکیل بنیاد نخبگان برای شناسایی استعدادهای نخبگان و تربیت و شکوفایی آنان است بنابراین این تلاش در کشور آغاز شده و مراکز علمی نیز مورد حمایت قرار گرفته اند تا بتوانند ظرفیت های بالقوه را به فعلیت برسانند.
وی تصریح کرد: فرق ما با کشورهای دیگر قابل تامل است زیرا عدم رشد معرفت به موازات علم باعث شده تا ما هر لحظه خواهان تغییر آن باشیم  بنابراین ما باید در دانشگاه ها همیشه به معرفت نیز توجه کنیم زیرا تعالی همیشه توام با علم و معرفت است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری در ادامه کار و ماموریت شورای پژوهش های علمی کشور در سال 82 به وجود آمد و هدف آن نیز کمک به پژوهشگران کشور برای ایجاد زمینه استفاده از ظرفیت های علمی کشور است.

دکتر ضرغام گفت: بنیاد ملی علم ایران الگوبرداری از بنیادهای علمی در دیگر کشورهاست و اهداف و وظایف و راهبردهای این مجموعه در جهتی است که اسناد بالادستی که تنظیم و مصوب شده، محقق و عملیاتی شود.
وی بیان کرد: ما در بخش های مختلف علمی کارگروه‌هایی داریم که اولویت های تحقیقاتی را بررسی نماییم و بر این اساس پروژه های تحقیقاتی  را پذیرفته و از آنها حمایت کنیم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: ما اختراعات شما را هم ثبت داخلی و هم خارجی کرده و آمادگی پرداخت کل هزینه های ثبت نامی را داریم.
دکتر ضرغام افزود: کمکهای ما نیز شامل حال ایرانیان خارج از کشور می شود و شرکت های دانش بنیان خصوصی را نیز پوشش خواهیم داد.

وی همچنین در رابطه با چاپ کتاب گفت: باید ابتدا بررسی انجام شود تا در خصوص چاپ کتاب توانایی داشته باشیم و این کتاب دستاورد داشته باشد و در این راستا نیز ما کار تحقیقاتی انجام می دهیم که هزینه ها را براساس چارچوبی مشخص کرده و بودجه اختصاصی به پروژه ها را کارشناسی پرداخت نماییم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: ما اگر متوجه تکراری بودن پروژه ای شویم با ان همکاری نخواهیم کرد ولی در این قراردادهایی که با برخی وزاتخانه ها داریم ما بندی داریم که انها بتوانند به پورتال ما دسترسی پیدا کنند و ما نیز به  بخشی از پورتال آنها دسترسی پیدا کنیم.
وی اشاره کرد: تاکنون حدود 29 هزار هیات علمی در سامانه ثبت نام کرده اند اما عملا 14 هزار نفر به عنوان عضو با ما همکاری دارند که امیدواریم این تعداد روز به روز افزایش پیدا کند.
وی افزود: ما 18 کرسی داریم که آنها به فرد و تیم و دستگاه داده شده است اما کرسی پژوهشی و شهید اوینی هم در صندوق امده است که در سایت قابل مشاهده است.

خبرنگار: سیدضیا میررحیمی

تصاویر: فاطمه تیو

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا