معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد و رئیس مرکز بهداشت استان یزد در همایش دیابت گفت: نتایج مطالعات علمی نشان می دهد، مداخلات روش زندگی می تواند تا 11 سال بروز دیابت را به تاخیر بیندازد از دیگر سو، کاهش وزن و فعالیت بدنی عمده ترین راه مداخله و کنترل دیابت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد به نقل از سینانیوز دکتر محمدحسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در همایش استانی دیابت بر مشارکت دورن بخشی به منظور کنترل دیابت تاکید کرد و گفت: امروز اختلالات تغذیه ای، افزایش وزن، استعمال سیگار، آلودگی هوا و مصرف مشروبات الکلی از جمله چالش های سلامت است که بار بیماریهای غیرواگیر ار رقم می زند.

وی با اشاره به شیوع دیابت گفت: بخش اعظم مبتلایان به دیابت در سنین 59 تا 40 سال هستند و از طرف دیگر دیابت چهارمین علت مرگ و میر در اکثر کشورهای با درآمد بالا گزارش شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد ادامه داد: نتایج مطالعات علمی نشان می دهد، مداخلات روش زندگی می تواند تا میزان 11 سال بروز دیابت را به تاخیر بیندازد از دیگر سو، کاهش وزن و فعالیت بدنی عمده ترین راه مداخله و کنترل دیابت است.

لطفی خاطرنشان کرد: کنترل مطلوب قندخون، کنترل فشارخون بالا و دیس لیپیدمی در کنترل دیابت نوع دو نقش موثری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی میزان بروز دیابت را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

وی افزود: امروزه 11 درصد از کل هزینه های بهداشت و درمان جهان را بیماری دیابت به خود اختصاص می دهد.

وی عدم میزان مصرف استاندارد میوه و سبزیجات در استان را از دیگر چالش های یزد عنوان کرد و افزود: در این خصوص نیز باید اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا