رییس دانشکده هنر و معماری در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه یزد با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی قنات و معماری به میزبانی استان یزد و با همکاری دانشگاه یزد، مرکز بین المللی قنات،  و شرکت آب منطقه ای یزد گفت: مقدمات شکل گیری این همایش از پایان ترم گذشته شروع شد و براساس برنامه اولیه قرار بود که در ابتدای ترم جاری برگزار شود اما با توجه به مشکلات و فراهم نشدن شرایط این همایش به این زمان موکول شد.

وی افزود: افتتاحیه برگزاری این کارگاه تخصصی از شنبه هفته پیش در سازمان بین المللی قنات یزد با حضور 50 نفر از اساتید برجسته و دانشجویان و 22 نفر از استادان و دانشجویان کشور فرانسه برگزار شد.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد بیان کرد: این استادان و دانشجویان در 4 گروه از 4 رشته قنات یزد که مدارک آنها در سازمان بین المللی قنات ثبت شده بازدید نمودند و در راستای فعالیت های علمی خود اقدام کردند.
دکتر آیت اللهی تصریح کرد: هرچند برگزار کننده اصلی این همایش و کارگاه مرکز بین المللی قنات بود اما دانشگاه یزد و دانشکده هنر و معماری از ابتدا مشارکت موثری داشته اند و در تمامی بخش های فنی و کارگاهی این همایش دانشکده هنرو معماری یزد فعال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه سخنرانی های آموزشی در مرکز بین المللی قنات با حضور دکتر پاپلی و دکتر ماندگاری برگزار شد و در ادامه نیز گروه هایی تشکیل شدند که از قنات های قاسم آباد، زارچ، محمد آباد و حسن آباد که همچنان فعال هستند، بازدید کردند.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد تصریح کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش بازدید و بازشناسی و تکمیل مدارک و همچنین احیای اهمیت انها به خصوص در زمان بحران آب است.

دکتر آیت اللهی گفت: با وجود استادان برجسته در این کارگاه اما ما با مشکل بحران شکل گیری کلاس ها مواجه بودیم و دلیل درخواست ما مبنی بر برگزاری آن در ابتدای ترم نیز بر همین اساس بود و نتوانستیم به صورت کامل از استادان استفاده کنیم و حضور استادان به دور از انتظار ما بود ولی ما در این راستا نیز تعدادی از اعضای هیأت علمی را در گروه ها انتخاب کرده و از آنان نیز استفاده کردیم.

وی با اشاره به فعالیت گروه فرانسوی و پشتکار آنان افزود: با توجه به اینکه استادان هدایتگر دانشجویان فرانسوی به صورت ثابت بودند آنان تا ساعت 10 شب فعالیت کامل داشتند و کارگاه ها به صورت کامل برگزار شد.

رئیس دانشکده هنر  معماری دانشگاه یزد درباره مشکلات برگزاری این کارگاه ها بیان کرد: مشکلات در اوایل بحث ویزا بود اما در ادامه در بخش اسکان نیز به دلیل برخی ناهماهنگی های نقش واسط نارضایتی بوجود آورد و در ادامه نیز برخی از انها به دلیل جابه جایی محل اسکان دچار مشکل شدند که به مرور زمان حل شد.

وی افزود: اما در این کارگاه مهمترین بهره برداری از طریق فرهنگی بود به نحوی که دانشجویان ایرانی و فرانسوی تعامل فرهگی داشتند و اموری را از یکدیگر یاد گرفتند و حتی یکی از دانشجویان دکترای ما از خط نستعلیق در معرفی نمادهایی که اهمیت فرهنگی مربوط به قنات را منتقل می کند، استفاده کرد.

دکتر آیت اللهی بیان کرد: در اختتامیه نیز هر گروه نتایج خود را ارائه خواهند کرد اما ارتباط میان دانشجویان ما و گروه فرانسوی از طریق ایمیل ادامه خواهد یافت و نتایج  آن  در مجامع علمی ارائه خواهد شد. هرچند در اختتامیه این کارگاه فعالیت‌های به صورت های مختلف سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد اما این فعالیت‌ها تا دو ماه آینده به صورت کتاب ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: این بحث قنات در ارتباط با ساختاری که شهر قدیم ما را شکل داده و شهر جدید نیز بدون توجه به این ساختار روی آن قرار گرفته بایستی ادامه پیدا کند و دانشکده هنر و معماری نیز با توجه به بحث میان رشته ای آن، ارتباط علمی برقرار خواهد کرد و در جهت متوجه کردن مردم و مسؤولان در مورد اهمیت آن تلاس خواهد کرد.


رییس دانشکده هنر و معماری ادامه داد: انتخاب زمان مناسب در خصوص استفاده حداکثری، هزینه پایین ثبت نام، ادامه پیدا کردن نتایج در راستای اجرایی شدن مهمترین پیشنهاد های ما برای برگزاری هرچه بهتر چنین همایش هایی است.

 پروفسور آلین ریچرت نیز در حاشیه برگزاری کارگاههای تخصصی این همایش در دانشکده هنر و معماری یزد با اشاره به برگزاری این کارگاه گفت: قنات یکی از موضوعات مهم و مناسب در راستای آب رسانی است که برگزاری چنین همایش های نشان از اهمیت آن است.

وی بیان کرد: یکی از نقاط قوت برگزاری این همایش در دانشگاه یزد انتخاب مکان مناسب برای آن است که با توجه به قدمت قنات در این کشور می توان انتخاب دانشکده هنر ومعماری یزد را بهترین انتخاب دانست.

این محقق فرانسوی بیان کرد: آنچه که برای من جذاب بود برگزاری همایش ها و تحقیقات سنتی و مدرن در دانشکده سنتی هنر و معماری یزد است که این مکان می تواند محققان را به سمت پیشرفت سوق دهد.

شایان ذکر است، کارگاه آموزشی بین‌المللی قنات و معماری با هدف بررسی نقش قنات در پیکربندی شهر یزد، وضعیت کنونی قنوات در برابر توسعه‌ شهری، راهکارهای حفظ قنوات در زمینه مدرن و بررسی ارزش‌های معماری و هنری قنوات در مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با همکاری مدرسه‌ عالی معماری فرانسه، مدرسه ملی تحصیلات عالی معماری منظر و طبیعت فرانسه و دانشکده هنر و معماری یزد از 18 تا 26 آبان ماه در یزد برگزار می‌شود.

خبرنگار: سید ضیا میررحیمی

تصاویر: فاطمه تیو

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا