اجلاس بين‌المللي متروپليس در روزهاي هيجدهم لغايت بيست‌ويكم آبان‌ماه به ميزباني شهرداري مشهد و در جوار بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان برگزار گرديد.

در اين نشست كه نمايندگان شهرهاي كشور و تعدادي از  شهرهاي كشورهاي منطقه حضور داشتند، به بحث و بررسي پيرامون موضوعات: جنبه‌هاي اقتصادي GIS، توانايي‌ها و تكنولوژي‌هاي وابسته، كاربرد GIS در توسعه و برنامه‌ريزي شهري در كارگاه "كاربرد GIS در برنامه‌ريزي شهري" و موضوعات: سرمايه‌گذاري در منطقه، اقدامات تأمين مالي بخش خصوصي در پروژه‌هاي زيرساختي و ساخت مسكن ارزان‌قيمت در كارگاه "سرمايه‌گذاري و تأمين مالي پروژه‌هاي شهري" به‌صورت كارگاهي پرداخته شد. تور فني اين دوره به بازديد از منطقه معراج و منطقه ثامن پرداخت و شركت‌كنندگان از نزديك با روند پيشرفت پروژه‌هاي عمراني و بهسازي اطراف حرم مطهر آشنا شدند.

اين كارگاه و بازديدهاي صورت‌گرفته از جنبه‌هاي مختلف براي مديريت شهر يزد حائز اهميت بود. اول اينكه يزد نيز با وسعت زيادي از بافت فرسوده روبرو است كه باتوجه به ضرورت بهسازي و نوسازي اين بافت، مي‌توان با بهره‌مندي از روشهاي مشابه، به اين مهم پرداخت. دوم، شهر يزد با مجموعه‌اي وسيع از بافت قديمي و ارزشمند برخوردار است كه حفظ و نگهداري اين مجموعه‌ي گرانقدر با استفاده از تجارب مشابه، امكان‌پذيرمي‌باشد. سوم اينكه يزد به‌عنوان دارالعباده، به اماكن متبركه زيادي مزيّن و متبرّك گرديده كه ارزش‌نهادن به جايگاه و منزلت امام‌زادگان و بزرگان، همچنين بهسازي و مناسب‌سازي فضاي پيرامون اين اماكن با بهره‌مندي از تجربيات شهر مقدس مشهد مي‌تواند مفيد باشد.

اميد است مديران شهري با بهره‌گيري از دستاوردهاي يكديگر و با تبادل افكار و ايده‌ها و به‌كارگيري ابزار و فنون جديد، در راستاي رسيدن به شهري پويا و توسعه‌يافته و نهايتاً آباداني و پيشرفت كشور عزيزمان ايران، همت نهاده و با برگزاري چنين نشست‌هايي، زمينه‌ي تحقق اين مهم را فراهم سازند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا