مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، با حضور در جمع بانوان فعال در طرح منارید روستای وحدت آباد، آنها را نمونه بارز یک سازمان مردم نهاد موفق در استان عنوان کرد و با اشاره به اهداف آرمانی دفتر امور بانوان و خانواده، گفت: همه آنچه دفتر ما در قالب چشم انداز آرمانی برای بانوان در نظر دارد از سوی بانوان این روستا تحقق یافته است.
این مقام مسئول افزود: آنچه در این روستا تحقق یافته و باید برای به وقوع پیوستن آن در جای جای نقاط استان تکاپو شود، ایجاد و گسترش تشکل موفق بانوان، وحدت و انسجام سازمانی، پیوند میان دولت و مردم، به نمایش گذاشتن توانمندی های زنان در قالب میراث معنوی دیار آنها و مهمتر از همه اینها،تحقق مفهوم کامل مشارکت طبق شعار «خواستن، توانستن است» بوده است..
خامسی با اشاره به اینکه، "ما در جلسات خود همواره فریاد می زنیم که زنان باید در قالب سازمان های مردم نهاد به عرصه های مختلف جامعه ورود کنند،اما کمتر تلاشی برای ورود آنها در این عرصه ها داریم"، اظهار امیدواری کرد که در قالب طرح هایی مانند «منارید»، این مهم از طریق تعامل دستگاه ها و همچنین انسجام سازمانی جوامع محلی تحقق یابد.
وی تحقق این مهم را در گرو حمایت های مادی و معنوی مسئولان دانست و از مشاور فرماندار بهاباد در امور زنان و خانواده در خواست ارائه گزارش مکتوب این طرح و دستاوردهایش به دفتر بانوان و خانواده با هدف اطلاع رسانی و تبلیغات، پیگیری برای گسترش این فرایند در سایر نقاط مستعد و همچنین ارائه بازخوردها به مراجع بالاتر کرد.
بانوان فعال در طرح «منارید» روستای وحدت آباد:مشارکت محلی، موجب شکوفایی استعدادها و ارتقای نشاط و امید در اهالی روستا شد در این بازدید همچنین مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، شنوای گفته های جوامع محلی شد.
در این میان، هدف ایجاد تشکل بانوان از سوی اهالی روستای وحدت آباد،ایجاد اتحاد و همبستگی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، ایجاد شرکت تعاونی، تشکیل دفتر توسعه در روستا و آموزش و از سوی دیگر توسعه صنعت گردشگری پایدار با ایجاد موزه مردم شناسی، ایجاد پارک کوهساران، آماده سازی نهالستان، مزارع زعفران کاری، عرضه غذاهای سنتی و بازی های بومی و مهمتر توسعه پایدار عنوان شد.
بانوان این روستا نیز در میان سخنان خود خطاب به نمایندگان زن همه شهرستان ها، به شکوفایی استعداد های روستا با ورود این طرح به منطقه آنها و همچنین ارتقای توانمندی، نشاط اجتماعی، رفاه و امید به زندگی در اهالی روستا اشاره کردند.
بانوان فعال در طرح منارید روستای وحدت آباد همچنین خوستار پیگیری مسئولان برای ایجاد تمهیداتی برای عرضه و فروش محصولات تولیدی خود شدند.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در استان:تقویت اعتماد میان مردم و دولت برای تحقق مشارکت و توسعه لازم است در پایان نیز « رضا باقری»، مدیر اجرایی پروژه بین المللی منارید در استان، با بیان اینکه روستای وحدت آباد پنجمین روستای استان است که طرح منارید در آن اجرا می شود، هدف اصلی این طرح را رویکرد مشارکتی بسیج جوامع محلی همراه با توانمند سازی مردم به ویژه زنان و جوانان برای مدیریت پایدار منابع طبیعی عنوان کرد و  افزود: تلاش ما در این روستا تحقق ارتباط میان نخبگان و توسعه روستا و همچنین یادگیری مدیریت از پایین به بالا از سوی مردم است.
وی با اشاره به سند راهبردی تنظیم شده برای این روستا، توسعه پایدار گردشگری را به عنوان محور توسعه روستای وحدت آباد نام برد و گفت: با توجه به اولویت در نظر گرفته شده برای توسعه این روستا، طرح منارید در این روستا نیز بیش از هر چیز با تکیه بر توسعه گردشگری پایدار پیش می رود.
باقری همچنین در پایان خطاب به بانوان مسئول، موفقیت مردمان این روستا در طرح منارید را نهادینه شدن باور اعتماد میان مردم و دولت دانست و خاطر نشان کرد که اگر اعتماد سازی میان مردم و دولت تحقق یابد، مشارکت و در نتیجه توسعه نیز با سرعت امکان پذیر می شود.
گفتنی است، در استان یزد، چهار روستایی که پیش از روستای وحدت آباد طرح منارید در آنها کار خود را آغاز کرده است، آسفیج، بنستان و کنکوئیه از بخش آسفیج شهرستان بهاباد و همچنین روستای کریم آباد از بخش مرکزی این شهرستان بوده است.
همچنین مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به همراه مشاوران زن استان، پس از حضور در جمع بانوان فعال در طرح منارید، همراه با آنها از مزارع نهال کاری و همچنین موزه مردم شناسی این روستا نیز بازدید کرد










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا