به مناسبت هفته کتاب جلسه ای به منظور گرامیداشت این هفته و همچنین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی و مولفان کتاب با حضور اولیا، رئیس دانشگاه یزد؛ آیت الله مدرسی و جمعی از مولفان کتاب ها و کارمندان کتابخانه مرکزی و انتشارات در سالن شهید صدوقی یزد برگزار شد.

رئیس دانشگاه یزد در این مراسم با اشاره به هفته کتاب و کتاب خوانی گفت: ما در دانشگاه یزد با برگزاری نمایشگاه کتاب و همچنین فروشگاه کتاب در جهت احیای فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه تلاش نموده‌ایم.

دکتر اولیاء افزود: ما در دانشگاه یزد چشم اندازی ترسیم کرده ایم که بتوانیم کتاب‌های منتشر شده در دانشگاه یزد علاوه بر دانشگاه های استان در سطح کشور به عنوان منبعی استفاده شوند و از این طریق برخی از ضعف ها را نیز پوشش دهیم.

رئیس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: ما در جهت ارتقای کیفیت کتاب ها حمایت ها و انتظارات را بررسی می کنیم تا کاری همراه با کیفیت بالا ایجاد کرده و ضعف های موجود در بخش های مختلف تالیف را کاهش دهیم.

دکتر اولیاء با اشاره به ارتقای کیفیت چاپ کتاب ها تصریح کرد: ما باید کتاب های جدیدالانتشار و چاپ مجدد را به نحوی ارتقا دهیم که در شماره های بعدی آن ویرایش کیفی بهتری صورت گیرد و آن را به جامعه تحویل دهیم.

وی افزود: ما اصرار داریم که تالیف کتاب نیز از ابتدا مورد توجه دانشجویان و اعضای هیأت علمی قرار گیرد تا با استفاده از تجربیات و آموخته های خود کتاب ها و جزوات مناسبی تالیف گردد.

رئیس دانشگاه یزد بیان کرد: ما برای مولفان خاصی که برای بروز کردن رشته های دانشگاهی کتاب تالیف می کنند امتیازهای خاصی نیز در نظر خواهیم گرفت.

دکتر اولیاء گفت: ما معتقدیم که اعضای هیأت علمی که سالها تجربه دارند باید آنها را به صورت مکتوب کرده و به صورت تالیف در آوردند و همچنین نظریات و نظریه پردازی های خود را در قالب کتاب ها مطرح نمایند.

وی همچنین بااشاره به اقدام روابط عمومی دانشگاه یزد در خصوص درج نقدهای مطرح شده در سایت دانشگاه گفت: بتازگی این امکان فراهم شده است تا دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه دیدگاه‌های سازنده خود را در فضایی مناسب مطرح نمایند که این بستر مناسبی برای ارتقای دانشگاه است.

دکتر سید محمدتقی المدرسی، معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: بزرگدادشت هفته کتاب پس از سال ها برای اولین بار در دانشگاه یزد برگزار می ‌شود که در این هفته کتاب و کتابخوانی ارج نهاده می‌شود.

وی افزود: سیاست ما این است که به صورت فعال عمل کرده و از استادان و پژوهشگران مولف در راستای چاپ کتاب حمایت نماییم تا در بخش های مختلف ارائه نماییم.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: خوشبختانه یکی از آرزوهای ما در خصوص ایجاد محلی برای کتاب فروشی تحقق پیدا کرد و در سایت شرقی دانشگاه فروشگاهی ایجاد شد که امیدواریم رونق پیدا کند.

دکتر المدرسی تصریح کرد: کتاب های این کتابخانه با 30 درصد تخفیف به دانشگاهیان ارائه می شود که امیدواریم با استقبال دانشگاهیان همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با همکاری اداره ارشاد  می توانیم با استفاده از فناوری ICT به مردم استان خدمات ارائه کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه یزد  تصریح کرد: استفاده از لفظ معرفی کتاب به جای نقد کتاب نیز از دیگر پیشنهادهای ما است که می توانند مؤثر باشد.   وی همچنین با اشاره به طرح توسعه کتابخوانه مرکزی دانشگاه گفت: ما طرح توسعه منابع کتابخانه ای را در سطح ادارات و مدارس گسترش خواهیم داد.

دکتر عبدالحمید انصاری، مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد نیز بیان کرد: ما در دوحیطه آیین نامه انتشارات و شورای انتشارات عمل می کنیم که تصمیم نهایی در نشر کتاب در این شورا صورت می گیرد.

 وی افزود: کل کتاب های دانشگاه یزد از 69 تا 93 به صورت تفکیک قابل دسترس است و در وبسایت دانشگاه به صورت مختصر ارائه شده است.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد  خاطرنشان کرد: از سال 69 تا 93 ما روند روبه افزایشی در چاپ کتاب داشتیم اما از سال 90 با توجه به قرار گرفتن در حوزه معاونت پژوهشی این روند جهشی بوده است.

انصاری با اشاره به کمبود نیرو در این حوزه در دانشگاه بیان کرد: کل کارهای حوزه چاپ و نشر دانشگاه با دو نفر انجام می شود.

وی همچنین با اشاره به لیست کتاب های 69 تا کنون گفت: ما پیش بینی می کنیم که امسال  بیش از 25 مورد چاپ کتاب خواهیم داشت.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در حوزه چاپ کتاب از زمان ارائه متن کتاب تا چاپ آن زمانی بسیار کوتاه سیر شود ولی با توجه به مراحل مختلف این زمان متفاوت است.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز در این مراسم گفت: ما در مجموعه ای هستیم که بالغ بر 17 هزار عضو دارد و در آن نیز 14 نفر کارمند به ارائه خدمات می پردازند.

 وی افزود: ما سعی کردیم بسیاری از فعالیت ها را به صورت خودکار انجام دهیم که عضویت و تسویه حساب دانشجویان از جمله این کارهاست و در اقدام بعدی نیز منابع الکترونیکی کتاب ها در سطح دانشگاه افزایش پیدا کرده است که حدود 2 هزار منبع لاتین الکترونیکی داریم.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد بیان کرد: با هزینه بسیار ناچیز، ما منابع الکترونیکی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم که قسمت نابینایان نیز به این مجموعه اضافه شده است.

دکتر جلیلی گفت: ما به صورت افلاین 360 پایگاه اطلاعاتی را در اختیار اعضای کتابخانه دانشگاه قرار داده ایم.

وی ادامه داد:  در دوره مدیریت جدید از مهر 92تا الان در تمامی نمایشگاه های کتاب شرکت کرده و خرید داشته ایم که آخرین مورد ان در نمایشگاه آبان ماه است.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: تا سال گذشته هیچ عضو خارجی در جهت عضویت در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد قبول نمی کردیم و فقط دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه حق عضویت داشتند که از اسفند 92 با
توجه به بخشنامه جدید در خصوص پذیرش اعضای جدید خارج از دانشگاه در کتابخانه تاکنون 50 عضو خارجی از این کتابخانه استفاده می کنند.

آیت الله مدرسی نیز در با حضور در این مراسم از خادمان حوزه پژوهش و کتاب و کتابخوانی تجلیل کرد و این هفته را گرامی داشت.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت: هرچه انسان با کتاب مانوس باشد نه تنها خسته نمی شود، بلکه خستگی‌های دیگر او رفع می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب قدم های بلندی در راستای کتاب و کتابخوانی برداشتیم که این فرهنگ روز به روز افزایش پیدا کرد، اما در این راستا نسبت به برخی کشورها عقب تر هستیم که باید با فرهنگ سازی این عقب افتادگی ها را جبران نماییم.

 آیت الله مدرسی بیان کرد: خوشبختانه سابقه و تمدن کهن ما سابقه ای روشن و مبین در خصوص علم آموزی بوده است که در آن همراه با علم و نشر دانش، گسترش پژوهش نیز بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در بین 57 کشور اسلامی حدود 4 میلیون نسخه خطی اسلامی داریم که کشور ایران بالغ بر یک میلیون سیصد مورد از نسخه های اسلامی را دارا است که این نشان دهنده تمدن ما در راستای توجه به علم و علم اندوزی بوده است.

مدرسی گفت: بیش از یک سوم نسخه‌های خطی اسلامی مربوط به ایران اسلامی بوده است که ما آن را محدود به خود نکرده ایم و به دیگران نیز ارائه کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از مدارس ما در گذشته مدارس نظامیه بوده که به دانش اموزان و فراگیران علمی مقرری داده می شد که این نشان از علم پروری و ترویج علم است و این تا جایی اهمیت دارد که سعدی نیز در شعرهای خود در خصوص مقرری خود مطرح کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: ما موقوفاتی در بعضی از مراکز علمی داریم که برای سکنه هر اتاقی در خصوص پژوهش و اهل تحقیق و استادی مقرری در نظر گرفته شده است.

مدرسی با اشاره به ارزش تدوین علم گفت: پیامبر اکرم در خصوص ارث گذاشتن فعالیت علمی بیان کرده اند که این مقدار از علم حائل بین او و آتش جهنم است و  این نیز نشان دهنده ارزش اسلام برای علم و عالم است.

وی بیان کرد: ما امروز در جامعه در برخی مواضع دچار بیماری های روحی روانی شده ایم که اسلام برای درمان آن نسخه علم اموزشی می پیچد و برای درمان آن کتاب و کتابخانی را ترویج می دهد و بیان می کند از این طریق می توان تمامی آرامش ها را کسب نمود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بهترین و عالی ترین مسکن آرامش جامعه مطالعه است ولی ما از این غافلیم و در جامعه آن طور که مستحق است آن را درک نکرده ایم.

مدرسی بااشاره به زمان مطالعات و فعالیت های عالمان کشورمان گفت:  آیت الله سبحانی با بیش از 80 سال عمر بیش از 300 جلد کتاب تالیف کرده اند که با توجه به فصل های سال خود را تطبیق داده و در جواب سوالی مبنی بر اختصاص زمان به فعالیت های کتابخوانی بیان کردند که بین 16 تا 17 ساعت کار می کنند.

وی بیان کرد: نمونه دیگر ان ایت الله مکارم و آیت الله سیستانی هستند که با وجود مشغله های گوناگون فرهنگ مطالعاتی بسیار بالایی دارند.

غیاثی، مدیر کل ارشاد یزد نیز با اشاره به صدور مجوز پیش از چاپ کتاب گفت: با توجه به اینکه فقط قم و تهران مجوز چاپ کتاب دارند ما از وزیر ارشاد خواستیم که در یزد نیز داشته باشیم که کلیات آن پذیرفته شده است و ادامه آن تا سال آینده نیز طول خواهد کشید.

وی بیان کرد: بخش تازه های کتاب در بخش کتابخانه امام علی(ع) یزد که آخرین تولیدات چاپ و نشر در آن ایجاد شده بود چند سال است که تعطیل شده اما با پیگیری ما این امر احیا خواهد شد.

شایان ذکر است؛ در این مراسم از دکتر امیدوار عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی مولف کتاب های مقدمه ای بر آبخیزداری، در امدی بر حفاظت خاک و آبخیزداری آب و هواشناسی همدیدی و آب و هوا شناسی دینامیک مخاطرات طبیعی و مهندس محمود مرجانی مولف کتاب های نقشه کشی صنعتی 1 و نقشه کشی صنعتی دو در 2 قسمت اول و دوم و همچنین زهرا آقا بیگی، فائقه دره شیری و رضیه حبیبیان از کتابخانه مرکزی به عنوان خادمان کتاب تجلیل شد.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز لوح عضویت افتخاری کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد به همراه یک جلد کامل انتشارات سال جدید دانشگاه یزد به آیت الله مدرسی و جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

 خبرنگار: سید ضیا میررحیمی

تصاویر: مهدی دهقان چناری

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا