کارگاه آشنایی با نگارش مقالات علمی پژوهشی و ترویجی در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد برگزار شد. به گزارش یزد فردا به نقل از مرکز رسانه ای بیان، مدرس این کارگاه سرکار خانم دکتر آزاده مهرپویان، از اعضای انجمن علمی استادان زبان و ادبیات انگلیسی ایران و همچنین جزو 10 زن برتر شبکه زنان دانشمند جهان اسلام بودند.

در این دوره که با همت و پیگیری های دکتر صدرا ابرقویی، رئیس دانشگاه جامع استان یزد برگزار می شد، در کنار آشنایی با شیوۀ نگارش مقالات علمی پژوهشی و ترویجی، چگونگی داوری مقالات، و همینطور کلیاتی از فرایند پروپزال نویسی و مراحل تحقیقات علمی مطرح شد.

از حواشی جالب این کارگاه، دفاع خانم دکتر مهرپویان از روند پیشرفت علمی ایران بود. هنگامیکه یکی از حضار در جواب عنوان کرد دلیل تفاوت شیوۀ نگارش مقالات عملی در ایران با استانداردهای روز دنیا، عقب ماندگی ایرانیان است خانم دکتر مهرپویان با این نظر مخالفت کرده و عنوان کردند که بنا به دلایل مختلفی چون عوامل زبانی و نگارشی ساختار مقاله نویسی در ایران نسبت به مقالات بین المللی با کمی تفاوت روبروست، گرچه در کلیات مطابق استاندارها پیش می رود.

در پایان سرکار خانم مهر پویان به چند سوال خبرنگار مرکز رسانه ای بیان پاسخ دادند:

_خانم دکتر؛ شما در خارج از کشور موفق بودید. کارهای علمی مختلفی انجام دادید. به عنوان استاد تدریس می کردید و خلاصه به همۀ آنچه یک دانشمند به دنبال آن است دسترسی داشتید؛ چطور شد به ایران برگشتید؟

دلیل برگشت من به ایران این بود که با خودم فکر کردم که اطلاعاتی که دارم و کارهایی که انجام می دهم را برای کشور خودم انجام دهم. اوایلی که آمده بودم دیدم خیلی برایم سخت است. ده سال نبودم. در این مدت خیلی چیزها تغییر کرده بود. بعد از یکی دو سال متوجه شدم که کم کم دارم خودم را با شرایط وفق می دهم و می توانم ارتباط خوبی با اساتید و دانشجویان برقرار کنم، به آنها در کارهای مختلف کمک کنم و اگر راهنمایی بخواهند انجام دهم. کم کم این جریان به جایی رسید که سختی ابتدای کار از بین رفت و یک حس خوشایند بوجود آمد. حس اینکه به کشور و مردم خدمت می کنم و برای جامعه علمی و دانشگاهی مفید واقع شده ام. اما همچنان ارتباطم با خارج از کشور را حفظ کرده ام. هنوز پروژه خارج از کشور می گیرم، هنوز استاد مهمان هستم در خارج از کشور و در واقع، روابط بین دانشگاه ها را مثل یک پل می بینم، مخصوصا روابط بین دانشگاه های معتبر داخل و خارج از کشور را.

_استاد، یزد را چطور دیدید؟

یزد را شهری آرام و بکر دیدم. اول تصور می کردم یزد فضای قدیمی و سنتی خاصی داشته باشد، اما کمی که گذشت دیدم این شهر هم به شهری مدرن و به روز تبدیل شده است. این اولین بار است که یزد را از نزدیک می دیدم و در کل با آنچه تصور می کردم متفاوت بود. البته من قبلا یزدی های زیادی را در هندوستان دیده بودم و به هر حال خیلی خوشحالم از اینکه به یزد آمدم.

_خانم دکتر، بعضی از اساتید و دانشجویان تصور دارند هرچه امکانات هست خارج از کشور است. همینطور تصور می کنند در داخل کشور نمی شود آنچنان که باید کار کرد. با توجه به سابقه و تجربه ای که شما دارید، نظرتان را در این خصوص بفرمایید؟

نمی شود گفت محدودیت وجود ندارد، محدودیت هست، اما باید دید چقدر با همین محدودیت ها می شود کرد؟ باید از همین امکاناتی که هست نهایت استفاده را برد، کاری که مدتهاست داریم انجام می دهیم و رشد علمی شگفت انگیز کشور هم شاید به همین دلیل است. افراد متخصصی که به خارج از کشور رفته اند باید بستری فراهم شود که برگردند و به کشورشان خدمت کنند و شرایط باید به گونه ای باشد که کسی رغبت نکند به خارج از کشور برود و در کل همه باید دست به دست هم بدهیم تا یک محمل علمی، پر نشاط و قابل قبول داشته باشیم. شرایطی که تاکنون هم در زمینه های مختلف وجود داشته اما می تواند بسیار بهتر بشود.

خبرنگار: احمد طحانی. یزد










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا