معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در نشست کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در خصوص امنیت و جایگاه بیماریهای غیرواگیر در طرح تحول سلامت ایراد سخن کرد

دکترمحمدحسن لطفی ادامه داد: طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان موجب کاهش خسارات و معلولیت های ناشی از این بیماری در جامعه شد. این طرح خدمات شایانی به خانواده های نوزادان کرده است.

لطفی افزود: این برنامه یکی از بهترین و موثرترین برنامه هایی بود که بسیارموفق عمل کرده است.

وی با اشاره به دغدغه  بیماریهای غیرواگیر در عصر حاضر افزود: گفته می شود امروزه 66 درصد باربیماریها را بیماریهای قلبی، سرطانها و حوادث ترافیکی تشکیل می دهند که علی رغم همه تلاشها  سلامت اجتماعی جامعه را به خطر می اندازد.

عضوعیات علمی دانشگاه علوم پزشکی  یزد تغذیه ناسالم، استرسها، کم تحرکی و استعمال دخانیات را از جمله چالشها عنوان کرد و افزود: در این حوزه های نیز باید اقدامات کنترلی مناسبی انجام دهیم، این مهم به تنهایی از عهده متولی سلامت ممکن نیست بنابراین در این مورد با همکاری آموزش و پرورش و همکاری های بین بخشی  اقدامات آموزشی موثری در این استان در حال اجرا است.

وی از اجرای طرح یاس به منظور کنترل بیماریهای غیرواگیر در یزد خبرداد و افزود: راه اندازی کلینیک های غیرواگیر از ابتدای سالجاری تااکنون در استان یزد از دیگر اقداماتی است در راستای کنترل بیماریهای غیرواگیر در استان یزد صورت گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا