كارشناس امور دارويي مركز اطلاع‎‎رساني داروها و سموم معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) کشنده‌ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور است.

دکتر الهام شریف با اشاره به روشهای پیشگیری از بروز مسمومیت ها توصیه کرد: محصولات شوینده، فرآورده‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی را دور از دسترس کودکان و در کمد در بسته دارای قفل نگهداری کنید.

وی ادامه داد: قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آنرا آبکشی نمایید.

شریف خاطرنشان کرد: دارو‌ها دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه داری شود.

این کارشناس دارویی افزود: محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله بازکن، جوهر نمک، محلول سفید کننده و لک بر، مواد شوینده، گاز پاک کن، دارو‌ها و دیگر مواد شیمیایی) را در بسته بندی اصلی آن‌ها و با درب بسته نگه داری شود.

وی با تاکید بر اینکه از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری کنید توصیه کرد:  چنانچه در منزل کودکی دارید، از قرار دادن خمیر دندان، دهان شویه و یا دیگر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در دسترس کودکان خودداری کنید.

دکترشریف متذکرشد:  تمامی سموم مورد استفاده در منزل را در ظروف با درب غیرقابل دسترسی کودکان نگه داری کرده و همچنین برچسب ظروف سموم و مواد دفع آفات را ابتدا کاملاً مطالعه کرده و سپس دقیقاً مطابق آن عمل کنید.

وی هشدارداد: موادی مانند نفت و بنزین را در ظرف اصلی آن‌ها نگه داری کنید و از ریختن این مواد داخل ظروف مربوط به فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مثل نوشابه جدا «پرهیز کنید.

این کارشناس دارویی تاکیدکرد: از قرار دادن کیف دستی و ساک خرید و همچنین کیسه‌های نایلونی که استفاده نمی‌شود، در دسترس کودکان پرهیز کنید. این وسایل ممکن است سبب خفگی کودکان شوند.

وی با بیان این که اغلب مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند لذا خانواده ها خانه خود را نسبت به بروز مسمومیت ایمن کنند گفت:  مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) کشنده‌ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور ماست و شیوع آن در فصل زمستان بالا می‌باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا