نشست معاونین مالی و پشتیبانی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی سراسرکشور با حضور معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آبفای کشور و جمعی از مدیران این شرکت ، معاونین مالی و پشتیبانی شرکت های آبفای شهری و روستایی سراسرکشور،رئیس کل بازرسی ‍‎‏ٌْْو مدیر کل دیوان محاسبات استان یزد و جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت آبفا و آبفار استان یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ابتدای این گردهمایی علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ضمن عرض خیر مقدم به تمامی مهمانان و حاضرین در همایش اظهار داشت : شرکت های آبفا متولی حیاتی ترین خدمت به مردم هستند و البته این خدمت گزاری را توفیق الهی دانسته و به آن افتخار می کنند .

علی اسلامی مهمترين هدف از برگزاي اين همايش را بررسي راه هاي رشد و ارتقا صنعت آب و فاضلاب  دانست و بيان كرد : اميدواريم در پايان اين همايش به سطح دانش همه ی شرکت کنندگان افزوده شوند و با آگاهی های بیشتر به دیار خود بازگردند .

اسلامی جایگاه معاونین مالی و پشتیبانی در شرکت های آبفا را یک جایگاه ویژه و محوری دانست وافزود : داشتن سعه ی صدر ، برنامه ریزی دقیق ، توانایی های مدیریت منابع انسانی ، شناخت کافی از مسائل مالی ، حقوقی و اقتصادی ، مباحث تعرفه ها و مسائل مربوط به حوزه های فنی و اجرایی و پیمانکاران از ویژگی های لازم برای معاونین مالی و پشتیبانی می باشد .

مدیر عامل شرکت آبفا در ادامه ضمن اشاره به سخن مقام معظم رهبری مسئله مهم استان یزد را مسئله آب عنوان کرد و گفت : استان یزد کم باران ترین استان در کل کشور است و متوسط بارندگی در شرایط نرمال شهر یزد 60 میلیمتر  و در سطح استان 100 میلیمتر می باشد که سال گذشته این میزان به کمتر از 80 ملیمتر در کل  استان تنزل یافت .

علی اسلامی اظهار داشت : در فصل تابستان ما تنها 50 درصد نیاز آبی شهر را میتوانیم از منابع موجود در خود شهر  تامین کنیم و کاملا وابسته به آب انتقالی هستیم .

اسلامی ادامه داد : در تعدادی از شهرهای استان مثل اردکان، بهاباد و بافق ما حتی یک قطره آب با استانداردهای آب شرب در اختیار نداریم و کاملا وابسته به آب انتقالی هستیم و اگر امروز فکری اساسی به حال استان یزد نشود در 10 سال آینده ما با یک بحران بسیار بزرگ روبرو می شویم که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق این مشکل به وجود نیاید .البته اقدامات ارزنده ای در خصوص انتقال آب به استان در حال اجرا می باشد که امیدواریم این طرح ها به موقع به نتیجه برسد .

در ادامه ی این همایش معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی ضمن تشکر از آبفای استان یزد به دلیل میزبانی این همایش این استان را از استان های قدردان آب معرفی کرد .

شاهین پاكروح با اشاره به اينكه هم اكنون دارايي هاي دولت در بخش صنعت آب و فاضلاب به بيش از 47 هزار ميليارد تومان مي رسد گفت : اين صنعت هم اكنون با داشتن 25 ميليون مشترك  5/. درصد در توليد ناخالص ملي سهم دارد .

وي توجه به اقتصاد آب را بهترين راه براي رفع كمبود اعتبارات مورد نياز اين شركت در تكميل و ارتقاء زير ساخت هاي صنعت آب و فاضلاب كشور دانست و افزود : امروزه بالغ بر 1000 تومان ميانگين بهاي تمام شده ي تامين يك متر مكعب آب است كه در شهر هاي ما ميانگين 300 تومان يعني 30 درصد اين رقم و در روستاها 100 تومان به ازاي هر متر مكعب درآمد فروش آب است .

او بيان كرد : به طور طبيعي فاصله ي قابل توجهي بين بهاي تمام شده و فروش آب است و سهم خدمات ما از سبد خانوار مردم بسيار ناچيز است و از طرفي جايگاه خدمت ما جايگاه رفيعي است .

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی توجه به اقتصاد آب در اين صنعت را امري مهم دانست و گفت : با اخذ قيمت هاي واقعي آب  هم ارائه خدمات در سيستم هاي ما توسعه مي يابد و هم اجراي پروژه ها با سرعت بيشتري انجام مي شود كه در نتيجه پوياي در سيستم ها بيشتر از گذشته خواهد شد .

مهندس پاکروح با اشاره به مباحث صنعت آب و نقش معاونین مالی و پشتیبانی در حمایت از سرمایه گذاری های عظیم در سطح صنعت بیان کرد : فعالیت های ما شاخص های بهره مندی از جمله تامین آبی که  به عنوان زیر بنایی ترین خدمات درکشور تعریف می شود را در شهرها و روستاهای کشور افزایش داده است .

پاکروح اظهار اشت : با وجود تمام مسائل و مشکلات از قبیل خشکسالی و نبود نقدینگی و تحریم هایی که پروژه های ما را با رکود روبرو کرد صنعت آبفا توانست با گذر از همه این مشکلات نقش مهمی را در مباحث توسعه شهری ایفا کند .

وی با اشاره به مباحث کمبود آب و خشکسالی های اخیر بیان کرد : متاسفانه ما برای برای تامین آب برخی از شهرها از منابع دیگر حوزه ها استفاده  می کنیم و از طریق صد ها کیلومتر لوله گذاری ، آب را از مناطق دور دست به این شهر ها انتقال می دهیم که از لحاظ کیفیتی هم چندان مناسب نیست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا