هدایت كارگر شوركی

یزدفردا"هدایت كارگر شوركی/انتصابی تازه: جالب اما مبهم

وقتی در خبرها از انتصاب مشاور معاونت عمرانی استانداری یزد در امور معماری و گردشگری روستایی، مطلع شدم، به دنبال رزومه ای بودم كه این مشاور جدید را بهتر بشناسم. در خبرها چیزی ندیدم و حتی وقتی در اینترنت هم جستجو كردم مطلبی دستگیرم نشد. این كمبود اطلاعات را به حساب كم سوادی اینترنت! گذاشتم و با خودم گفتم لابد مراتب بالایی از تخصص و تجربه در ایشان موجود بوده كه به چنین افتخاری نایل شده اند و حتماً برای انتخاب چنین مشاوری، رزومه چندین و چند نفر مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته و از چندین مرجع تخصصی و دانشگاهی مشورت گرفته شده و از مبادی ذیربط، استعلام شده است.  

یك انتصاب و چندین سوال:

خواندن خبر انتصاب مشاور را هنوز تمام نكرده بودم كه ذهنم پر شد از سؤالات مربوط و نامربوط:

-         انتخاب مشاوران معاونان استاندار تابع چه مقرراتی است؟ هر معاون استاندار چند نفر مشاور می تواند داشته باشد؟ اصولاً چه مقاماتی حق دارند برای خودشان مشاور انتخاب كنند؟ آیا مدیران كل استانداری و مدیران كل دیگر ادارات استان هم اجازه دارند مشاوری برگزینند؟

-         اگر مشاور عمرانی استاندار بخواهد برای هركدام از موضوعات كلیدی حوزه فعالیتش یك نفر مشاور انتخاب كند، چند نفر مشاور در این معاونت لازم است؟ اگر دیگر معاونان استانداری هم بخواهند به همین ترتیب، مشاور انتخاب كنند، چه خواهد شد؟

-         با توجه به آنكه احتمالاً پستی با عنوان «مشاور امور معماری و گردشگری روستایی» در ساختار سازمانی استانداری تعریف نشده، حقوق این مشاوران خارج از كادر، چگونه تامین می شود؟

-         اگر منابع مالی غیررسمی برای جبران خدمات این مشاوران در اختیار معاون استاندار باشد، آیا می توان حدس زد كه منابع پنهان دیگری نیز در اختیار ایشان و دیگر مقامات استانداری هست كه برای اجرای تصمیمات خود از بیت المال هزینه كنند؟ آیا نهادهای نظارتی استان از این منابع و نحوه هزینه كرد آنها خبر دارند؟

-         آیا نهادهای تخصصی و افراد شناخته شده حوزه گردشگری و معماری استان حق دارند از معاون استاندار بپرسند ملاك این انتخاب چه بوده و دلایل عدم انتخاب دیگر گزینه های احتمالی (اساتید دانشگاه، معماران سنتی، صاحبنظران گردشگری، ...) كدام است؟ آیا دانشكده معماری دانشگاه یزد اجازه دارد ملاكهای انتخاب مشاور را از ایشان سؤال كند تا بر آن اساس، اساتید و دانشجویان خود را توانمند سازد؟

-         آیا...

شاید بهتر بود كه...

از آنجا كه می دانستم تصمیمات مدیران استانی دولت تدبیر و امید، قطعاً با درایت و دوراندیشی صورت گرفته، بر بدبینی های خودم غلبه كردم و در پاسخ به سوالات با ربط و بی ربط بالا فكر كردم حتماً اینگونه انتصابها برای بها دادن به افراد گمنام و جوانان جویای نام بوده است و نباید آن را دستاویزی برای تحقیر و تبعیض بین متخصصان و خبرگان استان، تلقی كرد و حتماً مقرراتی در زمینه انتخاب مشاور توسط معاونان استاندار وجود دارد كه همگی به دقت رعایت شده اند. اما...

اما به نظرم بهتر بود كه برای انتخاب مشاور در سازمانهای دولتی (به خصوص برای مقامات ارشد استان) فراخوانی منتشر می شد تا همه كسانی كه فكر می كنند لیاقت چنین افتخاری را دارند بتوانند عرض اندام كنند و توانمندی خود را به رقابت بگذارند. كاش ضوابط این انتصابها به روشنی برای مخاطبان اعلام می شد تا ابهامی باقی نمی ماند؛ كاش تصمیمات مدبرانه و امیدآورانه مدیران دولت تدبیر و امید، به صورتی شاخص مند برای مردم قابل تحلیل بود تا بدانند با كدام تدبیر و به چه امیدی در مسیر توسعه و تعالی از جنس ایرانی و اسلامی  قرار گرفته اند. یاحق

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا