هدايت كارگر شوركي

نظام پيشنهادها: همچنان در كما!
مي دانستم كه مدتي است سامانه نظام پيشنهادهاي استانداري يزد غيرفعال شده. تا همين چند وقت پيش مي توانستي از طريق سايت اينترنتي اين استانداري، پيشنهادها (و حتي انتقادهايي با پوشش پيشنهاد!) را بصورت آنلاين ارائه كني و از طريق پيامك خبردار شوي كه نتيجه داوري پيشنهادهايت چه بوده. حتي شنيده بودم كه افرادي از اقصي نقاط كشور از اين طريق به ارتقاي مديريت استان دارالعباده كمك مي كردند. هرچند چنين سيستمي هم مي توانست بهتر از اينها عمل كند اما لااقل در مقايسه با خيلي ديگر از استانها بهتر بود و به آن راضي بودم. حالا ولي چند هفته اي مي شد كه هرچه به اين سايت سر مي زدم نمي توانستم پيشنهادي ثبت كنم. هيچ علائم حياتي اميدواركننده اي هم از اين موجوديت غيرفعال نمي ديدم؛ گويا كه در كما فرو رفته باشد!

ارتباط با ما: شايد وقتي ديگر!
با خودم گفتم بروم در بخش ديگري از سايت، به مسئولان پرمشغله استانداري يادآوري كنم كه اين ابزار شنيدن «صداي شهروندان» از كار افتاده و نياز به تعمير دارد! با همين هدف وارد سايت استانداري شدم و خواستم از بخش «ارتباط با ما» گلايه خود را بنويسم؛ اما صفحه اي كه برايم باز شد فقط حاوي چهره خندان استاندار محجوب و اخلاقي ديارمان بود. حدس زدم شايد بايد چند لحظه شكيبايي كنم تا بتوانم حرفم را بزنم؛ بنابراين چند دقيقه اي به عكس استاندار خوش خنده، خيره شدم اما خبري نشد كه نشد...

ثبت نام در سايت: مخصوص از ما بهتران!
دنبال راه ديگري براي گفتن چند كلمه حرف حساب بودم كه چشمم خورد به بخشي با عنوان «ثبت نام». خوشحال شدم و با خودم حدس مي زدم مي توانم در سايت استانداري استانم عضو شوم و به عنوان شهروندي شناخته شده و هويت دار، دردودلهايم را به گوش شنوايي از مسئولان برسانم و پاسخ بگيرم. اما دريغ كه هر چه تلاش كردم موفق نشدم و مدام با پيغامهاي نااميدكننده برخورد كردم: «درخواست شما انجام نشد»/ «لطفاً یک نام شرکت وارد کنید!»/ «آدرس ایمیل مورد نظر شما در بانک اطلاعاتی ما ثبت نشده است»/ ... بلافاصله فهميدم كه اشتباه آمده ام و اين قسمت مخصوص از ما بهتراني است كه اين روزها «وي آي پي» مي خوانندشان!

سايتي پر از خالي!
براي يافتن منفذي هرچند كوچك در اين دژ مستحكم و غيرقابل نفوذ! به گوشه گوشه سايت استانداري سرك كشيدم تا بلكه بتوانم گوشي براي شنيدن حرفهايي كه حالا ديگر داشت يادم مي رفت (يا به حرفهاي ديگري تبديل مي شد!) پيدا كنم. اينجا بود كه متوجه شدم هنوز بسياري از بخشهايي كه در اين سايت با عناوين جذاب و اميدواركننده¬اي مانند «خدمات الكترونيك»، «پيوندهاي مفيد»، « اطلاعیه¬های مهم»، «قوانين و مقررات» و... ايجاد شده اند خالي از محتواست و مملو از هيچ!
ناخودآگاه به عبارتي كه با رنگي متمايز در بالاي صفحه اصلي سايت، نقش بسته بود، چشم دوختم: «نسخه آزمايشي». يادم آمد كه اين هشدار را قبلاً نيز ديده بودم اما هرگز تا اين درجه به معناي واقعي آن پي نبرده بودم. با خودم گفتم شايد من اشتباهي به سايت «در دست ساخت» استانداري مراجعه كرده ام و سايت اصلي را بايد با آدرس اينترنتي ديگري باز كرد. اما جستجويم در اينترنت براي يافتن سايت ديگري از استانداري يزد بي فايده بود. حتي سايت رسمي وزارت كشور هم به همين سايت آزمايشي لينك بود!

نسخه آزمايشي: داروي تمام دردها و پاسخ تمام پرسشها
ندايي در درونم فرياد برآورد كه مگر از يك سايت آزمايشي چه توقعي داري؟ منتظر باش تا زمان آزمايشي بودن آن به پايان رسد تا بتواني حرفت را، پيشنهادت را، انتقادت را به مسئولان استان بگويي... اما اين جواب ناگفته را چندين سوال نپرسيدني محاصره كرده بود:
•    آيا مسئولان حق دارند به بهانه «آزمايشي بودن»، خدمات رساني به شهروندان را تعطيل كنند؟
•    آيا منطقي است كه قبل از نهايي شدن نسخه آزمايشي سايت، نسخه قبلي را از دسترس شهروندان خارج كنيم؟
•    آيا ممكن است كارها و برنامه هاي ديگري نيز در استانداري و استانمان «آزمايشي» باشند و شهروندان بي خبر مانده باشند؟
•    آيا آزمايشي بودن مي تواند دستاويز مناسبي براي كم كاري احتمالي مديران در مقابل انتقادات باشد؟
•    دوران «آزمايشي بودن» فعاليتهاي مديران استانداري و استان يزد كي به پايان مي رسد؟
•    ...
يادم آمد كه در سالگرد انتصاب استاندار دولت تدبير و اميد در استان دارالعباده و دارالعلم يزد قرار داريم و با «اميد» به «تدبير» اين دولتمردان، به تمام اين سوالات، پاسخ منفي دادم و گفتم: مگر انتصاب استاندار يزد، آزمايشي بوده كه بتوان فعاليتهاي استانداري را آزمايشي دانست! حتماً اشتباهي رخ داده و در جبران آن، به زودي سايت اطلاع رساني و خدمات دهي استانداري يزد، همچون گذشته و بلكه بهتر و پوياتر فعال خواهد شد. انشاءالله.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا