مقولات فرهنگی اگر در بستر فرهنگی با آنها برخورد نشود به یک آسیب اجتماعی تبدیل می شو د و اگر آسیب اصلاح نشود به یک معضل امنیتی و انتظامی تبدیل خواهد شد
انسان موقعیت طلب است و همواره می خواهد در میان مردم از جایگاهی در خور توجه برخوردار باشد و چنین جایگاهی به دو صورت حقیقی و کاذب محقق می شود.
موقعیت حقیقی در اثر تحصیل علم و فضایل اخلاقی به دست می آید اما برخی از افراد ضعیف النفس و برخی از زنان و دختران جوان که فاقد این ارزش ها هستند با نمایش زیبایی ها و جاذبه های طبیعی و ساختگی زنانه خود سعی در جلب توجه دیگران می کنند تا به کمبودهای باطنی خود پاسخ دهند.
غافل از آنکه هرگز کسی زیبایی های ظاهری را دلیل بر شخصیت و جایگاه ارزشی آن فرد نمی داند.
بی حجابی زن را صاحب فضیلت نمی کند ، بلکه از او عروسکی ملعبه دست هوسبازان می سازد که با رشد و تعالی فاصله دارد.
زن اگر محروم از فضایل و ارزشهای انسانی باشد ، اگر سراسر وجود خود را به طلا و زینت ها و لباس های فاخر تزیین کند، ذره ای بر ارزش حقیقی او افزوده نخواهد شد، چه اینکه هزارمن تزیین و زیبایی به یک ذره تقوا نمی ارزد.
بی تردید تحصیل موقعیت حقیقی جز از راه به دست آوردن زیبایی های باطنی و فضایل انسانی و کمک پروردگار عالم میسر نیست.
در فرهنگ دینی ما حجاب به عنوان پوششی از زنان در مقابل بیگانگان و نامحرمان تلقی می شود.
تقلید از غرب در مقوله حجاب یکی از مشکلات دیرینه تعدادی از زنان جامعه است که در بی هویتی خود غرق شده و اسیر دست تبلیغات ماهواره ای می شوند.
این افراد بدون کمترین تفکر و تحلیلی از زندگی زن غربی به نوع پوشش او اظهار تمایل می کنند و از این مسئله غافلند که حجاب زینت که مسلمان است و او را در برابر تندباد های هوی و هوس هوسبازان تنگ نظر مصون می دارد.
چنانچه حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: پوشیدگی برای زن سودمندتر است، زیبایی او را پایدارتر می سازد به اعتقاد کارشناسان مسائل فرهنگی در کشورمان حجاب را به عنوان یک قانون تعریف کرده اند که همه باید از آن پیروی کنند و این قانون نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد، ضمن آنکه در کنار فرهنگ سازی پلیس امنیت و نیروی انتظامی می توانند بسیار موثر عمل کنند و با افرادی که بعضا ناآگاهانه بدحجابی را در جامعه ترویج می دهند، برخورد کنند.
با شروع فصل گرما و تابستان شاهد نوعی بی بندوباری خاصی بین قشر محدودی از بانوان و دختران در جامعه می شویم؟ چرا وضعیت حجاب و پوشش زنان به این سمت می رود که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است؟ رفتار حجاب و عفاف با لغت جامع تری به نام حیا باید مورد مداقه قرار گیرد، اصولا برخی ازکلید واژه های اساسی همیشه مورد تهاجم شیطان کفر, منافقان و بدخواهان بوده اند از آن جمله لقمه حلال و حیا است و به سرعت هم در جامعه در حال شایع شدن است .

آنچه در جامعه حیا را از بین می برد ماحصل بی عفتی می داند و در این مورد علاوه بر آنکه بدحجابی رفتار بخش کوچکی از نسل جوان جامعه است ولی معلول علت هایی هم هست که ما به آن توجه کرده ایم معرفی الگوهای حجاب برای قشر جوان به راستی آیا برخورد با پدیده حجابی نیاز به مبارزه دارد یا با فرهنگ سازی حل می شود؟ شاید این سوال هم در ذهن شما ایجاد شود که چرا ما همچنان درگیر این معضل بدحجابی هستیم و چرا روش های فرهنگی تاکنون ما را به نتیجه مطلوب در برخورد با این پدید نرسانده است؟
مقولات فرهنگی اگر در بستر فرهنگی با آنها برخورد نشود به یک آسیب اجتماعی تبدیل می شود و اگر آسیب اصلاح نشود به یک معضل امنیتی و انتظامی تبدیل می شود و مقوله حجاب هم یک پدیده فرهنگی است و در زمانی که این پدیده فرهنگی به یک آسیب فرهنگی تبدیل شد ما به جای برخورد فرهنگی با این موضوع به برخورد امنیتی- انتظامی روی آوردیم و متاسفانه بدحجابی را امروز پیش از آنکه یک معضل فرهنگی بدانیم یک معضل انتظامی می دانیم حجاب یکی از ملزومات زن ایرانی- اسلامی است.
مسئله حجاب علاوه برآنکه براساس آیه59 سوره احزاب از ضروریات دین شمرده می شود یکی از نمادهای ارزنده فرهنگی اجتماعی تمدن ایرانی است چنان که ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان اشاره می کند که زنان طبقات بالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون آیند در نصوصی که از دوران مادها و.. برجای مانده نشان می دهد که زنان دارای حجاب وپوشش بوده اند و مهمترین نکته در بحث حجاب را می توان مقوله حجاب و عفاف بیان کرده اند.
خانواده ها در این خصوص وظایفی به عهده دارند که ترویج فرهنگ پوشش در خانواده مقابله با پدیده شوم ماهواره و الگوگیری از آن در خانه ترویج مقابله با مصرف گرایی و مدگرایی خرید و تهیه بسته های آموزشی مثل کتب و سی دی فضاسازی در مورد حجاب در خانه ها از این جمله وظایف است.
نیمی از مشکل بدحجابی با فرهنگ سازی حل می شود و این در اولویت اول است و بخش دیگر نیز پس از آگاه سازی جامعه از طریق برخوردهای انتظامی بارعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر قابل حل است.
برگزاری مسابقات ترویجی در خصوص حجاب و عفاف, پاسخگویی برای اقنا سازی مخاطب به پرسش ها و شبهات حجاب و عفاف برگزاری نمایشگاه های محلی حجاب وعفاف, ایجاد مراکز مردم نهاد با هدف ترویج و الگوسازی حجاب همچنین عمومی سازی سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر و ارزش گذاری به زنان با حجاب در جامعه از دیگر وظایف متولیان فرهنگی است که می تواند در آگاه سازی جامعه نسبت به حجاب موثر باشد چرا که بیش از نیمی از افراد بدحجاب به دلیل عدم آگاهی نسبت به مسئله حجاب و ضرورت آن در قرآن دچار این آسیب شده اند.
تهيه و تنظيم: مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا