با توجه به انتشار مطلبی در آن سایت، با عنوان «اداره ارشاد، مرحمت کرده حمایت نفرمایید» به قلم آقای وحید شیخ احمد صفاری، به منظور تنویر افکار عمومی و همچنین روشن شدن موضوع برای نویسنده محترم، لازم به ذکر است که:
1.نقد و بررسی عملکردها، بخصوص عملکرد نهادها و سازمان ها حق همه شهروندان است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نقد آحاد مردم و بخصوص اهالی فرهنگ و هنر با آغوش باز استقبال می کند و آن را موجب پویایی و شادابی در این عرصه می داند.
2.یک ناقد در صورتی می تواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد که پیش از رسانه ای شدن و در معرض افکار عمومی قرار دادن شبهات، مسائل مطروحه را کاملا مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد و اطلاعات دقیق و صحیح را درباره موضوع مورد نظر به دست آورد تا خدای ناکرده به بیان سخنان نادرست مبادرت نورزد و اعتماد افکار عمومی را در باب دقت و صحت گفته های خود زیر سئوال نبرد. بهتر آن بود که نویسنده محترم، در باب نوشته خویش، اطلاعات لازم را از این اداره کل کسب می کرد که در این صورت قطعا به نتایج درست تری دست می یافت و به تحلیل دقیق تر و صحیح تری می پرداخت.
3.درباره حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تألیفات و مؤلفان آنها، لازم به ذکر است که این اداره کل، بر طبق ضوابط و مقررات و بر مبنای شیوه نامه  ارسالی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از تمامی مؤلفان را در دستور کار خود دارد و در حد امکانات و توان خویش در گذشته و حال از بسیاری آثار، حمایت و نسبت به خرید آنها اقدام کرده است و هم اکنون نیز در حال خرید تعداد زیادی از کتب منتشر شده مؤلفان است. در همین زمینه لازم به ذکر است که همزمان با سی و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه 93 مبلغ 28 میلیون تومان کتاب از نویسندگان و ناشران استان خریداری شده و در دی ماه امسال نیز با خرید مجدد، نسبت به حمایت از این قشر فعال فرهنگی اقدام خواهد شد.
4.حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار منتشر شده به معنای این نیست که این آثار از هر حیث کامل و بدون نقص هستند. آغاز برگزاری جلسات نقد کتاب، در راستای همین نکته است که لازم است کتابهای چاپ شده مورد نقد و بررسی و تحلیل تخصصی قرار گیرند و مسائل و مشکلات آنها بررسی شود تا زمینه برای چاپ آثاری فاخرتر فراهم گردد و هزینه هایی که از سوی این اداره کل برای چاپ کتاب پرداخت می شود مصروف آثاری با کیفیت بهتر گردد.
5.نقد اثری از یک مؤلف که کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید به این معنی است که این اداره در بررسی و نقد و تحلیل آثار و بیان کاستی های آنها تفاوتی بین مؤلفان استان قائل نیست و اگر به نقد و تحلیل آثار مؤلفان دیگر می پرداختیم و چشم خود را بر ضعف های مؤلفی که به این اداره کل منسوب است می بستیم جای گله و شکایت داشت.
6.نکته آخر این که مؤلف کتاب،‌ شهامت و شجاعت این را داشت که اثر خود را در معرض داوری قرار دهد و باید وی را از این بابت ستود. در پایان نیز دیدیم که ناقد محترم که از اعضای هیئت علمی دانشگاه بود، بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظه ای که خارج از مسائل تخصصی و فنی و علمی باشد، به نقد کتاب پرداخت و مؤلف نیز مشکلات اثر خود را پذیرفت. هدف از برگزاری جلسات نقد نیز همین است که نویسندگان در آثار بعدی نقایص کارشان را برطرف کنند و جلسات نقد، به منزله کارگاه درسی و آموزشی باشد برای کسانی که می‌خواهند در آینده تحقیق و پژوهشی را به دست انتشار بسپارند.
با امید به این که این جلسات نقد و هرگونه نقد دیگر از هر ناقدی، با دقت و وسواس علمی، رعایت اصول اخلاقی و عدم شتابزدگی و پیش داوری صورت گیرد تا بتواند راهگشای طریقی باشد که در پیش گرفته ایم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا